  • 1. Data: 2010-11-20 14:41:28
    Temat: Re: Fajna ma facet prace...
    Od: GLaF <g...@n...takiego.numeru.pl>

    Dnia Fri, 19 Nov 2010 21:24:38 -0600, Pszemol napisał(a):

    > High Voltage Cable Inspector:
    >
    > http://www.dailymotion.com/video/x5lpz1_high-voltage
    -cable-inspection_lifestyle%253Ffrom%253Drss

    Zastanawia mnie iskrzenie z tej różdżki.
    Gdy siedząc na drutach sięga po zacisk, najpierw przybliża różdżkę do
    platformy (iskrzy), potem dotyka platformy, a gdy oddala się od niej, to
    znów iskrzy. Gdyby helikopter był izolowany ("zawieszony w próżni"), to po
    dotknięciu (wyrównaniu potencjału) iskry przy oddalaniu nie powinny
    przeskakiwać. Skąd się one biorą? Mam 2 pomysły:
    1) helikopter nie jest dobrze izolowany od otoczenia, ale przekazuje
    (głównie śmigłami) ładunek do atmosfery. Ten prąd nie jest zbyt duży, stąd
    względnie niewielkie iskry, zamiast potężnych.
    2) helikopter ma dość sporą pojemność (nawet jakby był "zawieszony w
    próżni"), a iskry wynikają z tego, że prąd zmienny ładuje i rozładowuje ten
    kondensator. A laska jest po to, żeby prąd płynął głównie przez nią, a nie
    przez kombinezon.
    Dobrze kombinuję?

    --
    GLaF

  • 2. Data: 2010-11-20 14:49:03
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 20.11.2010 15:41, GLaF pisze:
    > Zastanawia mnie iskrzenie z tej różdżki.
    Też mnie zastanawia. Przy czym spotkałem się gdzieś (młody technik?) z
    informacją, że helikoptery/samoloty się znacznie elektryzują o powietrze
    na skutek tarcia.

    Michoo

  • 3. Data: 2010-11-20 15:00:39
    Od: "henry1" <h...@i...pl>

    Użytkownik "GLaF" <g...@n...takiego.numeru.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > ten
    > kondensator. A laska jest po to, żeby prąd płynął głównie przez nią, a nie

    Było o tym na Discovery w programie" Brudna robota."
    Różdżka wyrównuje potencjały aby kolesia nie przypiekło.
    W drodze powrotnej to samo.

    Pzdr

  • 4. Data: 2010-11-20 15:09:09
    Od: GLaF <g...@n...takiego.numeru.pl>

    Dnia Sat, 20 Nov 2010 16:00:39 +0100, henry1 napisał(a):

    > Było o tym na Discovery w programie" Brudna robota."
    > Różdżka wyrównuje potencjały aby kolesia nie przypiekło.
    > W drodze powrotnej to samo.

    No tak, to właśnie robią przewodniki prądu, w tym iskry.
    Pytanie: skąd się bierze aż tak duża różnica potencjału od razu po
    oderwaniu różdżki od platformy helikoptera? I dlaczego się utrzymuje mimo
    ciągłego przepływu ładunku (iskry)?

    --
    GLaF

  • 5. Data: 2010-11-20 15:18:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    GLaF napisał:

> [...]
    > oderwaniu różdżki od platformy helikoptera? I dlaczego się utrzymuje
    > mimo ciągłego przepływu ładunku (iskry)?

    To nie była linia prądu stałego. A taki helikopter też swoją pojemność
    ma (nie chodzi o to, że może zabrać pięciu pasażerów).

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2010-11-20 19:48:20
    Od: Szczepan Białek <s...@w...pl>

    Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości
    > Też mnie zastanawia. Przy czym spotkałem się gdzieś (młody technik?) z
    > informacją, że helikoptery/samoloty się znacznie elektryzują o powietrze
    > na skutek tarcia.

    Z powietrza bez przerwy elektrony wnikają do przewodów (ulot dodatni).
    Helikopter czy sterowiec trzeba rozładować przed lądowaniem bo ma nadmiar
    elektronów. Tarcie nic tu nie wnosi.
    S*

  • 7. Data: 2010-11-20 20:00:11
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 20.11.2010 20:48, Szczepan Białek pisze:
    > Helikopter czy sterowiec trzeba rozładować przed lądowaniem bo ma
    > nadmiar elektronów. Tarcie nic tu nie wnosi.
    Ok, ale skąd się te elektrony biorą?

    Michoo

  • 8. Data: 2010-11-20 21:18:00
    Od: "Ciemny" <m...@a...na.stronie.www.lhs.pl>

    ?
    Użytkownik "GLaF" <g...@n...takiego.numeru.pl> napisał w wiadomości
    > Dobrze kombinuję?

    3) Efekt Koppa-Etchellsa.

    Pozdr. TC

  • 9. Data: 2010-11-21 09:49:58
    Od: Szczepan Białek <s...@w...pl>

    > Ok, ale skąd się te elektrony biorą?

    Ziemia i Księżyc mają nadmiar elektronów. Każdy pyłek i każdy agregat H2O
    odryuwający się od Ziemi ma nadmiar elektronów i lewituje. Jak ich jest za
    dużo u góry to wracają różnymi drogami. Czasami z hukiem (piorun).
    S*

  • 10. Data: 2010-11-21 12:20:52
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 21.11.2010 10:49, Szczepan Białek pisze:

> [...]
    > H2O odryuwający się od Ziemi ma nadmiar elektronów i lewituje. Jak ich
    > jest za dużo u góry to wracają różnymi drogami. Czasami z hukiem (piorun).
    Ale helikopter startując ma ładunek właściwy dla powierzchni ziemi. Lata
    sobie w powietrzu, które jest niezłym izolatorem, ląduję i okazuje się,
    że ładunek jest inny. Więc jeżeli dobrze rozumiem to ładunek mógł
    wymienić jedynie "kontaktowo" z tym pyłem.

    Michoo