  • 1. Data: 2014-12-29 09:23:32
    Temat: Filtr górnoprzepustowy
    Od: poziompolitechniczny <p...@g...com>

    Chcę zrobić filtr górnoprzepustowy 2-go rzędu.
    Niby nie problem, można wziąć program np. FilterPro policzyć a następnie poskładać to
    do kupy.
    Częstotliwość odcięcia ma się zmieniać od 10kHz do 300kHz w ośmiu podzakresach.
    Problem w tym że nie wiem jak to zrealizować układowo, nie chcę robić ośmiu
    oddzielnych filtrów.
    Spotkałem sterowane cyfrowo filtry dolnoprzepustowe, natomiast nie znalazłem tak
    sterowanych filtrów górnoprzepustowych.
    Może ktoś o tym słyszał?
    W sumie wszystko sprowadza się do zmian wartości rezystancji i pojemności elementów
    składowych, tylko jak je przełączać?
    Ma ktoś jakieś sugestie?

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2014-12-29 09:38:10
    Temat: Re: Filtr górnoprzepustowy
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 29 grudnia 2014 09:23:33 UTC+1 użytkownik poziompolitechniczny
    napisał:
> [...]
    > Może ktoś o tym słyszał?
    > W sumie wszystko sprowadza się do zmian wartości rezystancji i pojemności elementów

    Jeżeli ma to być zrobione porządnie, to niestety trza to zrobić tak jak Ci się nie
    chce. Da się jednak zrobić to stosując zmienne(regulowane) wartości RC, ale z
    praktyki wiem że efekty są "takie sobie". Potencjometr, trymer, ewentualnie
    "eleganciej" regulować R np. FET'em. Ogólnie są to upierdliwe tematy w technice
    analogowej. W filtrze syfrowym sprawa jest banalna, więc się nie rozpisuję o tym.

  • 3. Data: 2014-12-29 10:41:28
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 29 Dec 2014 00:23:32 -0800 (PST), poziompolitechniczny
    napisał(a):

    > Spotkałem sterowane cyfrowo filtry dolnoprzepustowe, natomiast nie znalazłem tak
    sterowanych filtrów górnoprzepustowych.
    > Może ktoś o tym słyszał?

    A nie wystarczy zamienić L z C?
    --
    Jacek

  • 4. Data: 2014-12-29 13:05:13
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 29 grudnia 2014 10:41:29 UTC+1 użytkownik Jacek Maciejewski
    napisał:

    sterowanych filtrów górnoprzepustowych.

    > A nie wystarczy zamienić L z C?

    Można wszystko zamienić. RLC pokombinować , można na fety, albo na triaki zamienić,
    można się za przeproszeniem z Wujem na Głowę zamienić, ino PoCo?!!

    Proponuję porządnie policzone filtry (8 sztuk analogowych), i multiplekser analogowy.
    I to będzie porządnie działać!!

    Jamen !!

  • 5. Data: 2014-12-29 14:39:04
    Od: poziompolitechniczny <p...@g...com>

    > Proponuję porządnie policzone filtry (8 sztuk analogowych), i multiplekser
    >analogowy. I to będzie porządnie działać!!

    I to w ostateczności jest dobre rozwiązanie.
    Ale może zna ktoś rozwiązanie ze sterowaniem syfrowym, nie wiem dlaczego na inne
    pasma są takie filtry a na górnoprzepustowe jakoś nie mogę znaleźć, może źle szukam?.

    Pozdrawiam.

  • 6. Data: 2014-12-29 19:24:53
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2014-12-29 o 14:39, poziompolitechniczny pisze:

> [...]

    pasma są takie filtry a na górnoprzepustowe jakoś nie mogę znaleźć, może

    A patrzyłeś na filtry z przełączanymi pojemnościami? tam częstotliwość
    reguluje się zmieniając zegar, robiąc generator na 555 masz regulację na
    1 potencjometrze :)
    Tu masz wstęp
    http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source
    =web&
    cd=1&ved=0CCAQFjAA&url=http%3A%2F%2Fep.com.pl%2Ffile
    s%2F3272.pdf&
    ei=FJuhVKnELYPzUtzng7AL&usg=AFQjCNFUr4N2mElHvZVB3osl
    JVrwd4Yd-
    w&bvm=bv.82001339,d.d24&cad=rja

    a tu trochę teorii

    http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source
    =web&
    cd=3&ved=0CCwQFjAC&url=http%3A%2F
    %2Fwww.ue.pwr.wroc.pl%2Fwyklad_I%2Fue1_filtry%2520ak
    tywne.pdf&ei=FJuhVKnELYPzUtzng7AL&
    usg=AFQjCNFHAPWqstIZtQ-lkDB6VvzVXbJMYQ&bvm=bv.820013
    39,d.d24&cad=rja

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 7. Data: 2014-12-30 16:23:23
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

> [...]

    pasma są takie filtry a na górnoprzepustowe jakoś nie mogę znaleźć, może źle szukam?.

    Filtry z przełączanymi pojemnościami? Chyba za wysokie częstotliwości...
    Filtr z wykorzystaniem układu mnożącego (lub np. VCA810). Potencjometry
    cyfrowe?

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 8. Data: 2014-12-30 16:40:59
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    poziompolitechniczny <p...@g...com> wrote:

    > Częstotliwość odcięcia ma się zmieniać od 10kHz do 300kHz w ośmiu podzakresach.
    > Problem w tym że nie wiem jak to zrealizować układowo, nie chcę robić ośmiu
    oddzielnych filtrów.

    Może Sallen-Key i potencjometry cyfrowe? Tylko wtedy opampy będą musiały
    pracować w dosyć wąskim zakresie napięć (= większe szumy)...

    --
    SELECT finger FROM hand WHERE id = 3;
    http://www.chmurka.net/

  • 9. Data: 2014-12-30 21:08:25
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 29.12.2014 09:23, poziompolitechniczny wrote:
> [...]
    > Może ktoś o tym słyszał?
    > W sumie wszystko sprowadza się do zmian wartości rezystancji i pojemności elementów

    To ja pojadę z grubej rury: procesor DSP.

    Jakub Rakus

  • 10. Data: 2014-12-31 14:44:07
    Od: platformowe głupki <N...@g...pl>

    > To ja pojadę z grubej rury: procesor DSP.

    no to jak wystrzeliłeś to jeszcze napisz jak niby tworzy się filtry
    cyfrowe o zmiennej charakterystyce...

    P.S. jak zwykle zwrócę uwagę, że nie piszę z europy - więc jak masz
    dalej strzelać to se daruj...