  • 171. Data: 2021-03-10 17:55:46
    Temat: Re: Fotowoltaika (raz jeszcze) - wydajność
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-03-10 o 15:15, trybun pisze:
> [...]
    kw-monoblok-honeywell-10450631919

    > Tak można powiedzieć zawsze i o każdym. Już widzę te słowa krytyki
    > gdybym to wybrał jednak PC a nie piec...
    Bo? chyba że wydałbyś na nią powiedzmy 50kzł co jest realne przy
    odwiertach, ale nowe PC PW to są dwadzieścia parę kzł, używki widziałeś.
    Przerobione z klimy ktoś się chwalił można kupić za ~16 kzł.

    > A sam zakup pieca był gruntownie przemyślany, po stronie  "za" szala się
    Ale czym Cie ujął tym 'za'? ile kosztował piec?

    > ugina pod ciężarem argumentów, po stronie PC jest tylko jeden - możliwe
    > że wystarczy prądu z fotowoltaiki na obsługę.
    Wg mnie decydujący, po 6-8 latach masz ogrzewanie za darmo.

    --
    Janusz

  • 172. Data: 2021-03-10 20:37:09
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-03-10 o 16:14, J.F. pisze:

    > po raz setny:

    W jak fatalnym stanie musi być nasza edukacja, że zdarzają się takie
    przypadki?

    A może to przez zmiany technologii. Dawniej każde dziecko wiedziało, że
    radioodbiornik tranzystorowy trzeba odpowiednio obrócić aby dobrze
    odbierał i że antenę TV też trzeba dobrze ustawić. A teraz kablówki czy
    internetu nie trzeba nakierowywać i wiedza w narodzie zanika :).
    P.G.

  • 173. Data: 2021-03-10 20:53:44
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-03-10 o 15:16, trybun pisze:

    > Ale przecie nie piszę jakimś szyfrem, - stała instalacja przy ruchomym
    > punkcie odniesienia maksimum może osiągnąć tylko przez jakiś czas,
    > akurat teraz u mnie jest to jakieś pół godziny.

    Z tym zdaniem jest wszystko OK pod warunkiem, że zaczniemy jednoznacznie
    rozróżniać dwa maksima:
    MAX1 - maksimum dla instalacji (zależne od sposobu zainstalowania),
    MAX2 - maksimum dla paneli przy optymalnym ich ustawieniu.

    I w Twoim przypadku prawdopodobnie MAX1 ~ 75% x MAX2.

    A Ty uparcie się tak wypowiadasz jakbyś zakładał, że MAX1==MAX2.
    Ponieważ w tej ostatniej wypowiedzi nie odniosłeś się do MAX1 więc jest
    wszystko w porządku, ale w wielu innych wypowiedziach pytasz w stylu:
    Dlaczego MAX1 nie jest równe MAX2, albo kiedy w końcu MAX1 będzie równe
    MAX2, albo czy reklamować że MAX1<MAX2. Podczas kiedy to jest oczywista
    oczywistość.
    To trochę tak jakbyś pytał kiedy uzyskam równość 75%=100% ?
    Nigdy.
    P.G.

  • 174. Data: 2021-03-10 21:49:35
    Od: Pilocik <p...@n...pl>

    W dniu 10.03.2021 o 15:15, trybun pisze:

    > No właśnie..  I tutaj nie ma gwarancji. Przyjdzie naprawdę ostra zima to
    > nie wystarczy i na pompę,.

    a dlaczego nie?
    Pompa w najgorszym momencie ma COP=1, pełne grzanie z grzałek, przy
    wyższych temperaturach i COP>1 to już tylko same korzyści natomiast piec
    elektryczny ma zawsze COP=1

    Nie ukrywam, też kiedyś myślałem o takim rozwiązaniu lecz obecne ceny
    pomp skutecznie mnie od pieca odwiodły

    Panele dziś przyjechały, za kilka dni montaż i PV wzrośnie do 9,6kWp
    pompa już zamówiona, montaż po sezonie grzewczym aże wybrałem monobloka
    i nie mam dwóch lewych rąk to powinienem się zamknąć <20kPLN no ale to
    już temat na inny wątek

  • 175. Data: 2021-03-10 23:08:31
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Mateusz,

    Wednesday, March 10, 2021, 2:11:59 PM, you wrote:

    > Nie wiem czy wystarczy na piec elektryczny, ale pompa ciepła pobiera
    > tego prądu 3-4x dając tyle samo ciepła.

    Na odwrót. Daje 3-4x więcej ciepła.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 176. Data: 2021-03-11 07:01:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...

    >W jak fatalnym stanie musi być nasza edukacja, że zdarzają się takie
    >przypadki?

    On juz swoje lata ma, wiec chyba nie ma co narzekac na edukacje.

> [...]
    >odbierał i że antenę TV też trzeba dobrze ustawić. A teraz kablówki
    >czy internetu nie trzeba nakierowywać i wiedza w narodzie zanika :).

    No ba - wytlumacz tu jak dziala telewizja.

    J.

  • 177. Data: 2021-03-11 07:10:21
    Od: MiSter <U...@w...pl>

    W dniu 2021-03-10 o 15:25, trybun pisze:

    > Ale o czym? O tym że z instalacji 7.2KW przez pół godziny będę miał
    > maksa wynoszącego 5.2KW to na pewno nie wiedziałem. Dlatego po raz setny
    > -  czy 2/3 mocy nominalnej to norma dla paneli fotowoltaicznych?

    To tak masz szczęście i powinieneś się cieszyć, że nie byli to fachowcy
    co u mnie chcieli robić. :)

    Do mnie przyszli fachowcy i powiedzieli po obejrzeniu dachu:

    No, na południowej stronie dachu nie damy rady zamontować paneli, bo
    okna, kominy itp.
    Natomiast na północnej stronie jak najbardziej bo jest idealnie pusto.
    Będzie Pan miał nieznacznie poniżej maksymalnej mocy, to dołożymy dwa
    panele i zrekompensujemy ten ubytek.
    Zaznaczam że ta strona dachu jest idealnie na północ.

  • 178. Data: 2021-03-11 09:09:14
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 10.03.2021 17:51, Janusz wrote:
    > Nawet jak będzie -20 to PC pójdzie najwyżej z COP=1 czyli jak grzałki, w
    > pozostałe będzie na plusie w stosunku do grzałek.

    Dopiero co mieliśmy -20C, i moja PC szła z COP > 2.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 179. Data: 2021-03-11 09:20:07
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 10.03.2021 16:23, J.F. wrote:
    > Powietrzna ... poradzi to sobie ostrą zimą ?

    Dopiero co było -20C w całym kraju. To na swoim doświadczeniu mogę
    napisać, że z palcem w nosie daje radę.

    Zasada jest taka, że w zależności od czynnika który masz w pompie,
    podniesie ona maksymalnie temperaturę z zewnątrz o 55C do 60C. Czyli jak
    na zewnątrz masz -20C, to pompa (bez żadnego wspomagania) da radę wydoić
    ~35C na wyjściu (*ilość tego ciepła to już inna kwestia i związana jest
    z mocą pompy*). Jak na zewnątrz będzie 30C, to pompa podniesie
    maksymalnie do ~25C itd.

    Zauważ, że nie oznacza to tego że przestaje grzać. Jeżeli będzie za
    mała, to po prostu nie da rady (samodzielnie) dogrzać do zadanej
    temperatury i po to często instalowana jest grzałka przepływowa która w
    skrajnym przypadku ma dostarczać ten 1,2,3kW brakującej energii. U mnie
    na cele CO przez ostatnie 3 lata, ta grzałka się jeszcze nigdy nie włączyła.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 180. Data: 2021-03-11 09:22:30
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 10.03.2021 23:08, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Na odwrót. Daje 3-4x więcej ciepła.

    Tak, zjadłem "mniej" ;-)

    --
    Pozdrawiam,