  • 1. Data: 2014-12-25 22:13:25
    Temat: Generator strzelajacy pojedynczymi impulsami
    Od: Tornad <t...@h...com>

    Po amerykansku nazywaja to-to shot generator. Po naszemu uniwibrator.

    Problem w tym, ze potrzebuje schemat czy nawet project takiego malenkiego
    ustrojstwa, ktory generowalby pojedyncze impulsy wyzwalane impulsem z zewnatrz
    o odpowiedniej polaryzacji i amplitudzie.

    Wymagane dane.

    Dlugosc impulsu jak najmniejsza; powiedzmy T = 1-2 nanosekundy

    Amplituda rzedu 2.5 V

    Nachylenie zboczy jak najstromsze i co najwazniejsze, aby ksztalt kazdego
    impulsa byl identyczny, niezalezny od ksztaltu i dlugosci impulsu wyzwalajacego.

    Maksymalna czestotliwosc wyzwalania (powtarzania) rzedu 100 - 150 MHz.

    Niby proste ale zapewne wymaga zastosowania tranzystorow typu np lawinowych
    czy innych fetow.
    Oczywiscie przegladnalem ze sto schematow ale uniwibratora o tak specyficznych
    wymaganiach, jak dotad nie znalazlem.

    Czy jakas dobra dusza moglaby mi w tym pomoc?

    Ze Swiatecznymi pozdrowieniami
    Tornad

    PS Uprzedzajac ew. pytanie po co mi to, czyli do czego to ma sluzyc odpowiadam,
    ze do wysylania serii krotkich impulsow swietlnych laserkiem czerwonym o bardzo
    malej mocy rzedu 1 mW, na bardzo mala, rzedu kilkunastu, gora 30 m metrow odleglosc,
    gdzie spolaryzowanymi diodami PIN zostana odebrane, i wzmocnione, beda "cos"
    uruchomiac. Nie bedzie to bomba lecz panelowa dekoracja swietlna na nastepne swieta.
    T.

  • 2. Data: 2014-12-26 00:44:42
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2014-12-25 o 22:13, Tornad pisze:
> [...]
    > wymaganiach, jak dotad nie znalazlem.
    >
    > Czy jakas dobra dusza moglaby mi w tym pomoc?

    2 nanosekundy to kawał czasu :) wziąłbym jakąś FPGA do tego...

    @

  • 3. Data: 2014-12-26 04:19:48
    Od: Tornad <t...@h...com>

    On Thursday, December 25, 2014 6:44:44 PM UTC-5, Artur Miller wrote:
    > 2 nanosekundy to kawał czasu :) wziąłbym jakąś FPGA do tego...
    Dzieki a zainteresowanie i odzew. Tylko ja nie wiem co to jest?

    Powaznie; nie napisalem, ze moja edukacja elektroniczna zostala gwaltownie
    przerwana ze 20 lat temu... Wiec prosze o wiecej szczegolow albo podpowiedz
    co to ten FPGA je? Moze byc tez abc dostepne w necie.
    I w jakim, juz nie kawalku ale kawale czasu ten uklad sie "resetuje" aby przyjac
    nastepny impuls wyzwalajacy?

    Pzdr
    Tornad

  • 4. Data: 2014-12-26 11:41:32
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2014-12-26 o 04:19, Tornad pisze:
> [...]
    > co to ten FPGA je? Moze byc tez abc dostepne w necie.
    > I w jakim, juz nie kawalku ale kawale czasu ten uklad sie "resetuje" aby przyjac

    uhh... to bedzie ciężko zacząć od zera ;)
    na szybko i dużo prościej można zrobić to na bramkach logicznych.

    nasz układ generowania impulsów niech ma wejście WE i wyjście WY.
    bierzemy bramkę XOR. niech ma 2 wejścia - XA i XB oraz wyjście XQ.
    do XA podłączamy bezpośrednio WE, a do XB wyjście szeregowo połączonej
    parzystej liczby inwerterów. Wejście tego szeregu łączymy również z WE.

    układ ten będzie generował impulsy przy opadającym i rosnącym zboczu
    sygnału na WE. jeśli sygnał ten nie jest "cyfrowy", potrzebujemy dodać
    bramkę z przerzutnikiem Schmitta.

    Czas trwania generowanego impulsu będzie równy czasowi propagacji
    sygnału przez szeregowo połączone inwertery. będzie powatrzalny w
    krótkim czasie, w długim zależny od temperatury. Trikiem jest
    częstotliwość wejściowa, trzeba będzie zastosować uklady TTL-F albo
    nawet ECL, gdzie czas propagacji to kilkadziesiąt ps / inwerter. mogą
    być trudno dostępne.

    @

  • 5. Data: 2014-12-26 12:22:07
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 26 grudnia 2014 11:41:33 UTC+1 użytkownik Artur Miller napisał:

> [...]
    > częstotliwość wejściowa, trzeba będzie zastosować uklady TTL-F albo
    > nawet ECL, gdzie czas propagacji to kilkadziesiąt ps / inwerter. mogą

    Wadą jest czas trwania impulsu zależny od temperatury, zasilania i takich tam..
    Ja istotnie zrobiłbym to na jakimś najtańszym spartanie. RST do masy, CLK napędzać z
    PLL'a na 500+ MHz. Poniżej gotowiec:

    library IEEE;
    use IEEE.std_logic_1164.all;
    use IEEE.std_logic_arith.all;
    use IEEE.std_logic_unsigned.all;

    entity Impulsator is
    port (
    CLK: in STD_LOGIC;
    RST: in STD_LOGIC;
    WJAZD: in STD_LOGIC;
    WYJAZD: out STD_LOGIC);
    end Impulsator;

    architecture Impulsator_arch of Impulsator is

    type Sreg0_type is (
    CZEKAJ_NA_WJAZD, SHOT, PETLA
    );

    signal Sreg0: Sreg0_type;

    begin

    Sreg0_machine: process (CLK, rst)
    begin
    if RST='1' then
    Sreg0 <= CZEKAJ_NA_WJAZD;

    WYJAZD <= '0';
    elsif CLK'event and CLK = '1' then

    case Sreg0 is
    when CZEKAJ_NA_WJAZD =>
    WYJAZD <= '0';
    if WJAZD='0' then
    Sreg0 <= CZEKAJ_NA_WJAZD;
    else
    Sreg0 <= SHOT;
    end if;
    when SHOT =>
    WYJAZD <= '1';
    Sreg0 <= PETLA;
    when PETLA =>
    WYJAZD <= '0';
    if WJAZD='1' then
    Sreg0 <= PETLA;
    else
    Sreg0 <= CZEKAJ_NA_WJAZD;
    end if;

    when others =>
    null;

    end case;
    end if;
    end process;

    end Impulsator_arch;

  • 6. Data: 2014-12-26 12:54:17
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2014-12-26 o 12:22, s...@g...com pisze:

> [...]
    > Ja istotnie zrobiłbym to na jakimś najtańszym spartanie. RST do masy, CLK napędzać

    [...]

    no tak, to jest ta pierwsza wersja :) trudniejsza, bo i trzeba jeszcze
    soft mieć i programator... i kostka większa i piny gęstsze.

    @

  • 7. Data: 2014-12-26 14:17:18
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 25 Dec 2014 13:13:25 -0800 (PST), Tornad
    <t...@h...com> wrote:
    > Dlugosc impulsu jak najmniejsza; powiedzmy T = 1-2 nanosekundy

    Uuu, Tornad zaraz nam impuls Diraca "odkryje".

    A tak poważnie, to będzie trudno w warunkach amatorskich i bez
    doświadczenia z w.cz. uzyskać stromy impuls o tak krótkim czasie.

    --
    Marek

  • 8. Data: 2014-12-26 14:49:04
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 25/12/2014 21:13, Tornad wrote:

    > ... Nie bedzie to bomba lecz panelowa dekoracja swietlna na nastepne swieta.

    A swistak siedzi i zwija te sreberka ;-)

    c.

  • 9. Data: 2014-12-26 16:42:01
    Od: Tornad <t...@h...com>

    On Friday, December 26, 2014 5:41:33 AM UTC-5, Artur Miller wrote:
> [...]

    > częstotliwość wejściowa, trzeba będzie zastosować uklady TTL-F albo
    > nawet ECL, gdzie czas propagacji to kilkadziesiąt ps / inwerter. mogą

    Rozumiem, tzn, nic nie rozumiem. Czy moglbys mi zapodac jakis gotowy schemat,
    ktorym bym sie pobawil i to skuckal? Bez wchodzenia w szczegoly. Nie mam czasu
    na nauke; potrzebny mi tylko uklad czyli narzedzie do uzyskania tego co
    opisalem. Na pewno takie uklady sa. Mysle nawet aby z jakiegos dalmierza czy
    laserowego termometru czy innej kamery - wydlubac to co potrzebne.

    Chyba sie poddam i zrobie to co zrobil moj ojciec gdy mu z pod knajpy konia
    ukradli:)
    Innymi slowy, chce zlecic wykonanie prototypu.

    Moze Ty lub ktos podjalby sie tego? "Dularami" place:)

    Pzdr
    tornad

  • 10. Data: 2014-12-26 16:46:14
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

> [...]
    > ustrojstwa, ktory generowalby pojedyncze impulsy wyzwalane impulsem z zewnatrz
    > o odpowiedniej polaryzacji i amplitudzie.
    Popatrz na AVT-1151, jeżeli zamiast opóźnienia na dwóch bramkach dasz
    opornik i kondesator to uzyskasz krótszy impuls, układy musisz zmienić
    na FCT lub ACT.

    --
    Pozdr

    Janusz_K