  • 21. Data: 2013-01-03 19:52:04
    Temat: Re: Gilotyna
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Użytkownik <c...@p...onet.pl>
    > Jakoś nikt nie zauważył, że działa tu maszyna prosta

    No napisałem, że skośne tnie dłużej. ;-)
    Mniej humanitarne.

    Robert

  • 22. Data: 2013-01-04 00:16:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 3 Jan 2013 08:42:51 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):

    > Fechtunku się waść nie uczyłeś?

    No nie, widac nie zasluzylem.

    P.S. Gdzies uslyszalem ze przedowjenna szabla kawaleryjska powinna potrafic
    przeciac 6mm pret stalowy ..

    > Tną, ale drewno. Twarde.

    Miekkie tna jeszcze lepiej.

    >Kat, żeby toporem łeb odrąbać, musiał być nie lada osiłkiem.

    Mowisz ze 40kg nie podniesiesz ?
    Bo sie doszukalem parametrow gilotyny - ~40kg, 88 cali opadania ... ciezki
    topor na metrowym stylisku.

    A z tymi 40kg to chyba zdrowo przesadzili ..

    J.

  • 23. Data: 2013-01-04 00:19:14
    Od: "v...@i...pl" <v...@i...pl>

    W dniu 2013-01-03 19:52, Robert Wańkowski pisze:
    > Użytkownik <c...@p...onet.pl>
    >
    > No napisałem, że skośne tnie dłużej. ;-)

    ...ale skuteczniej :)

    > Mniej humanitarne.

    No nie wiem - patrz wyzej :)

    > Robert

    Patryk

  • 24. Data: 2013-01-04 02:30:47
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > P.S. Gdzies uslyszalem ze przedowjenna szabla kawaleryjska powinna
    > potrafic
    > przeciac 6mm pret stalowy ..

    Takie były przepisy odbiorcze. Nie mam tylko pewności, czy akurat 6 mm.

    Dla pewności.

  • 25. Data: 2013-01-04 07:14:11
    Od: c...@p...onet.pl

    W dniu piątek, 4 stycznia 2013 02:30:47 UTC+1 użytkownik Robert Tomasik napisał:
    > Takie były przepisy odbiorcze. Nie mam tylko pewności, czy akurat 6 mm.

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Szabla#Szabla_wz._34
    Aby szabla wz. 1934 zakwalifikowana została do odbioru musiała:
    przebić sztychem blachę grubości 2 mm przez spuszczenie głowni
    z wysokości 2 metrów;
    pięciokrotnie przeciąć pręt stalowy o średnicy 5 mm na podkładzie
    ołowianym bez uszkodzenia ostrza;
    przejść próbę uderzenia grzbietem i płazem głowni w obły pień twardego
    drewna bez pęknięć okładziny i uszkodzenia głowni;
    głownia oparta na drewnie i poddana ręcznemu naciskowi kilkakrotnie
    i obustronnie (strzałka ugięcia 150 mm w każdą stronę)
    nie mogła się odkształcić;

    Pozdrawiam WM

    P.S.Podręczniki kawaleryjskie:
    http://www.lucznictwokonne.pl/zurawiejki/kawaleryjsk
    ie/zipyr.html

  • 26. Data: 2013-01-04 13:15:19
    Od: myszek <k...@l...tpsa.pl>

    "J.F" wrote:

    > Jak ostry noz to przetniesz.

    > Bo noz byl tepy :-)

    A tak na serio, to wlasciwie czemu? Ze tak jest, poucza doswiadczenie
    codzienne, ale jaki jest mechanizm ciecia z posuwem za pomoca gladkiego
    ostrza bez zabkow? Dla jakich materialow takie ciecie jest skuteczne
    (doswiadczenie codzienne mowi ze dla miekkich...)? Jak zalezy
    skutecznosc ciecia od wielkosci posuwu?
    Calkiem nietrywialne zagadnienie...

    pozdrowienia

    krzys

    --
    _^..^_)_
    \ /

  • 27. Data: 2013-01-04 13:45:02
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Friday, 4 January 2013 12:15:19 UTC, myszek wrote:

> [...]
    >
    > ostrza bez zabkow? Dla jakich materialow takie ciecie jest skuteczne
    >
    > (doswiadczenie codzienne mowi ze dla miekkich...)? Jak zalezy

    Część odpowiedzi już padła. Ja tylko dodam różnicę między tarciem statycznym i
    dynamicznym. Przy małej prędkości względnej (cięcie bez posuwu) nóż musi pokonać
    tarcie statyczne, które jest znacznie większe od dynamicznego (czyli jak jest poślizg
    przy większej prędkości względnej przy posuwie). Krojąc miękki boczek tak odruchowo
    dobieramy proporcje między naciskiem w dół i prędkością ruchów posuwu, żeby mieć
    poślizg. Kto tego nie potrafi, ten poszarpie, porąbie a nie ukroi.
    Konrad
    PS. Nie ma noża bez ząbków, to tylko kwestia mikroskopu przez który te ząbki
    oglądasz.

  • 28. Data: 2013-01-04 14:01:43
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Thursday, 3 January 2013 23:16:07 UTC, J.F. wrote:
    > Miekkie tna jeszcze lepiej.
    Nieprawda. Weż wiązkę słomy i spróbuj przeciąć siekierą. Nie dasz rady. A siepem albo
    kosą przetniesz.

    > Mowisz ze 40kg nie podniesiesz ?
    >
    > Bo sie doszukalem parametrow gilotyny - ~40kg, 88 cali opadania ... ciezki
    >
    > topor na metrowym stylisku.
    >

    > A z tymi 40kg to chyba zdrowo przesadzili ..

    No właśnie, topór czy miecz katowski musiały być ciężkie. Praktycznie nie nadawały
    się do walki. Chyba że dla Longinusa :-)
    Konrad

  • 29. Data: 2013-01-04 17:29:02
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    >Nieprawda. Weż wiązkę słomy i spróbuj przeciąć siekierą.

    Myslalem raczej o ogorku, marchewce, ziemniaku.
    Z drugiej strony pomyslalem tez o grubej linie, takiej z nazwy
    "konopnej".

    >Nie dasz rady. A siepem albo kosą przetniesz.

    No, ja tam za mlodu krecilem sieczkarnia.
    Jedna miala noze na bebnie ustawione pod katem jak w gilotynie, ale
    byla tez druga, gdzie noze byly na "szprychach" kola.
    I tam juz atakowaly prawie prostopadle.
    I bez problemu cialem.

    >No właśnie, topór czy miecz katowski musiały być ciężkie. Praktycznie
    >nie nadawały się do walki.

    No ale gdyby 20kg wystarczylo, to jeszcze latwiej podniesc.

    J.

  • 30. Data: 2013-01-04 19:02:11
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "J.F" napisał w wiadomości
> [...]

    >Jedna miala noze na bebnie ustawione pod katem jak w gilotynie, ale
    >byla tez druga, gdzie noze byly na "szprychach" kola.

    Hm, tu widac ze kat jest jednak duzy:
    http://img.polskieszlaki.pl/zdjecia/planer_galeria2/
    10390_t_1246285135.jpg

    I tak sie zastanawiam - zle pamietam, czy tamta byla inna ?

    J.