  • 1. Data: 2009-11-29 11:16:06
    Temat: Głośność słuchawek audio montowanych w kasku
    Od: "Marcin N" <marcin5_usun@wykasuj_onet.pl>

    Witam,

    Chcę sobie zamontować w kasu słuchawki audio. Miejsce w kasku jest.
    Zastanawiam się jednak, czy słuchawki dostępne w handlu (takie poniżej 100
    zł) generują wystarczający poziom natężenie dźwięku, żeby dało się słuchać
    muzyki w zatyczkach.

    Wiadomo, że takie słuchawki nie dotykają ucha, zatyczki tłumią około 30 dB
    więc słuchawki powinny generować co najmniej 110 dB w odległości 1 cm.

    Jakie macie doświadczenia w tym temacie? Nie będzie problemów?

    MN

  • 2. Data: 2009-11-29 11:33:31
    Temat: Re: Głośność słuchawek audio montowanych w kasku
    Od: CUT_INZ <C...@C...pl>

    Marcin N pisze:
> [...]
    > dB więc słuchawki powinny generować co najmniej 110 dB w odległości 1 cm.
    >
    > Jakie macie doświadczenia w tym temacie? Nie będzie problemów?

    Normy europejskie regulują maksymalne natężenie dźwięku w słuchawkach i
    na bank nie będzie to granica 110dB.

    PS. Jak ktoś chce źródło - niech sam sobie poszuka.

  • 3. Data: 2009-11-29 11:50:11
    Od: "Marcin N" <n...@u...to.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "CUT_INZ" <C...@C...pl> napisał w wiadomości

    > Normy europejskie regulują maksymalne natężenie dźwięku w słuchawkach i na
    > bank nie będzie to granica 110dB.
    >
    > PS. Jak ktoś chce źródło - niech sam sobie poszuka.

    A norma nie mówi czasem o dźwięku odbieranym przez nasz narząd słuchu? Bo po
    odjęciu tłumienia zostanie raptem 80dB, czyli tyle, ile w żaden sposób nie
    uszkadza słuchu. Poza tym słuchwki motocyklowe, to nie to samo, co nauszne.

  • 4. Data: 2009-11-29 12:01:12
    Od: "Tmek" <g...@o...pl>

    Marcin N wrote:
> [...]
    > odległości 1 cm.
    > Jakie macie doświadczenia w tym temacie? Nie będzie problemów?

    Beda bo pomysl jest z lekka chybiony. Kup sobie sluchwaki ktore sa
    zatyczkami, bedzie cicho i muzyka bedzie normalna, tj nie slyszlana z
    zewnatrz jak te 110dB odkrecisz, nie znieksztalcona i nie zagluszysz
    wszystkiego w kolo. Sluchawki zewnwetrzne sprawdza sie jedynie jak stoisz.
    Pozniej robi sie glosno i jest tylko walka z halasem oraz wzajemne
    zagluszanie - muzyka vs halas. Szukaj sluchawek dousznych jak np Creative
    EP-630.

    Tmek

  • 5. Data: 2009-11-29 13:21:52
    Temat: Re: G?o?no?ae s?uchawek audio montowanych w kasku
    Od: "Leszek Karlik" <l...@h...pl>

    On Sun, 29 Nov 2009 13:01:12 +0100, Tmek <g...@o...pl> wrote:

    [...]
> [...]
    > Pozniej robi sie glosno i jest tylko walka z halasem oraz wzajemne
    > zagluszanie - muzyka vs halas. Szukaj sluchawek dousznych jak np Creative

    To ja od siebie dodam że tłumienie słuchawek z takimi gumkami nie jest
    jakieś powalające, jak chce się dobrego tłumienia i skutecznych słuchawek
    to najlepiej pójść do audiologa po indywidualny wycisk z ucha i zrobić
    zatyczki ze zintegrowanymi słuchawkami, tańsza opcja to słuchawki typu
    Etymotic ER6, a jeszcze tańsza to wzięcie słuchawek dousznych typu EP-630,
    piankowych stoperów i zintegrowanie jednego z drugim.

    http://www.motogen.pl/artykuly/porady/jazda-motocykl
    em-a-utrata-sluchu,art44.html

    Z prawej strony jest zdjęcie słuchawek dokanałowych Sony-Ericssona z
    których
    zdjąłem gumki i założyłem stopery w ramach eksperymentu. (Jakość dźwięku
    taka sobie, muszę następnym razem zrobić większy kanał centralny bo taki
    wytopiony igłą jest za wąski :-)))

    --
    Leszek 'Leslie' Karlik
    NTV 650

  • 6. Data: 2009-11-29 13:43:51
    Od: Glub <g...@g...com>

    "Marcin N" <n...@u...to.poczta.onet.pl> wrote:
    > Użytkownik "CUT_INZ" <C...@C...pl> napisał w wiadomości

    > A norma nie mówi czasem o dźwięku odbieranym przez nasz narząd słuchu?
    > Bo po
    > odjęciu tłumienia zostanie raptem 80dB,

    Odejmowanie decybeli nie działa na zasadzie 110-30=80

    Druga sprawa to: czym innym jest skuteczność słuchawki a czym inym jej
    tlumienie dźwięków dochodzacych z zewnątrz...
    Wiec chociażby dlatego nie można odjąć od 110db tych 30db tlumienia.

    Trzecia sprawa to skuteczność słuchawki a poziom ciśnienia sól jaki ona
    może generowac.

    Ergo- sluchawki douszne przy nominalnym zasilaniu powinny dawać
    wystarczający poziom.

    --
    Glub

  • 7. Data: 2009-11-29 14:05:43
    Od: "Marcin N" <marcin5_usun@wykasuj_onet.pl>

    Użytkownik "Glub" <g...@g...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > może generowac.
    >
    > Ergo- sluchawki douszne przy nominalnym zasilaniu powinny dawać

    Oj oj. Kapkę się zapędziłeś. Sumowanie i odejmowanie decybeli jest jak
    najbardziej poprawne z fizycznego punktu widzenia.

    Skoro przeszkoda (zatyczka) tłumi o 30 dB, to źródło dźwięku stojące za
    przeszkotą po przejściu przez nią będzie osłabione o 30 dB.

    Skuteczność i sprawność źródła dźwięku (głośnika) to jednoznacznie
    zdefiniowane parametry. Skuteczność, to umiejętność zamiany mocy
    dostarczonej - na wytworzony poziom natężenia dźwięku. Typowa sprawność
    głośnika to ok 87-90 dB z 1W w odległości 1m.

    Co do słuchawek dousznych - pogrzebałem w internecie i oznalałem informację,
    że te NAJLEPSZE potrawią wytłumić otoczenie o 20-25 dB. Słuchawki w
    rozsądnej cenie tłumią o 15-18 dB. Dobre zatyczki (np. te:
    http://www.alejahandlowa.pl/tr/produkt/wkladki-przec
    iwhalasowe-howard-leight-howard-leight---max-lite-wk
    ladki-sopot_1632135.html)
    tłumią o 34 dB, a kosztują grosze.

    Wygląda na to, że spróbuję zamontować słuchawki przyklejając je do kasku i
    sprawdzę na własnej skórze, jak takie rozwiązanie się spisze.

    Pozdrawiam
    MN (z wykształcenia inżynier dźwięku)

  • 8. Data: 2009-11-29 14:08:50
    Temat: Re: Gło?no?ć słuchawek audio montowanych w kasku
    Od: "Marcin N" <marcin5_usun@wykasuj_onet.pl>

    Użytkownik "Tmek" <g...@o...pl> napisał w wiadomości
    (...)
> [...]
    > zatyczkami, bedzie cicho i muzyka bedzie normalna, tj nie slyszlana z
    > zewnatrz jak te 110dB odkrecisz, nie znieksztalcona i nie zagluszysz

    110 dB jest słyszalne w odległości 1 cm.

    Każde 10-krotne zwiększenie odległości oznacza zmniejszenie poziomu
    natężenia dźwięku o 20 dB. Czyli z 10 cm jest to 90 dB, z 1m tylko 70 dB, z
    10m 50dB - czyli całkowicie niesłyszalne przy szumie tła na poziomie powyżej
    65 dB. Do tega kask też swoje wytłumi.

    MN

  • 9. Data: 2009-11-29 14:19:12
    Od: "Leszek Karlik" <l...@h...pl>

    On Sun, 29 Nov 2009 15:05:43 +0100, Marcin N
    <marcin5_usun@wykasuj_onet.pl> wrote:

    [...]
    > Co do słuchawek dousznych - pogrzebałem w internecie i oznalałem
    > informację, że te NAJLEPSZE potrawią wytłumić otoczenie o 20-25 dB.

    Kiepsko grzebałeś, Etymotic ER6 mają 34-36 dB tłumienia:
    http://www.etymotic.com/ephp/er6.aspx

> [...]
    > http://www.alejahandlowa.pl/tr/produkt/wkladki-przec
    iwhalasowe-howard-leight-howard-leight---max-lite-wk

    I można je bez problemu połączyć z tanimi słuchawkami
    dousznymi - http://www.youtube.com/watch?v=vnr6i-ODt4E na przykład

    Leslie
    --
    Leszek 'Leslie' Karlik

  • 10. Data: 2009-11-29 14:23:35
    Od: Glub <g...@g...com>

> [...]

    > Oj oj. Kapkę się zapędziłeś. Sumowanie i odejmowanie decybeli jest jak
    >
    > najbardziej poprawne z fizycznego punktu widzenia.

    Ale nie z matematycznego.

    Jeśli pamietasz 73db+73db=76

    > Skoro przeszkoda (zatyczka) tłumi o 30 dB, to źródło dźwięku stojące
    > za
    > przeszkotą po przejściu przez nią będzie osłabione o 30 dB.

    Tak ale kolega pomylił tlumienie słuchawki od jej spl, a przynajmniej
    niejednoznacznie to opisał

> [...]
    > dostarczonej - na wytworzony poziom natężenia dźwięku. Typowa
    > sprawność
    > głośnika to ok 87-90 dB z 1W w odległości 1m.

    Zgadza się. Nie chcialem kolegów zabijać.

> [...]
    > kasku i
    > sprawdzę na własnej skórze, jak takie rozwiązanie się spisze.

    Czekam na aktywny system wygluszeń.

    Słuchawki Bose które testowalem dla redakcji Mojego Jabluszka
    rewelacyjnie tlumily szumy stojącego obok Local Racka stołu Vi6,
    nietlumiac np głosu kolegi.

    --
    Glub, realizator dzwieku, praktyk.