  • 1. Data: 2010-11-05 18:46:22
    Temat: Hardware do dewelopingu
    Od: "M.H." <m...@o...pl>

    Witam,
    rozważam modernizację komputera. Powiedzmy, że jego krytycznym
    zastosowaniem będzie kompliacja/linkowanie, debugowanie i takie tam,
    jednym słowem deweloping. I w związku z tym mam dylemat : jakie elementy
    sprzętu są krytyczne. Wiem, że w zasadzie wszystkie (może oprócz karty
    graficznej). Ale problem jest konkretny :
    1. HDD nie będzie modernizowane, wydaje się że w tej chwili nie jest
    wąskim gardłem. Obecnie to jakiś 640GB Samsung, całkiem przyzwoity.
    2 Wyrzuceniu ulegnie : procesor (Athlon 64 2800), Płyta, RAM
    (1GB/Dimm2), grafika (GeF5200@Agp). Jednym słowem staroć straszny.
    3. Planuję wariant mocno budżetowy (do ~800zł). Czyli AMD.
    I teraz - jaki wpływ na wydajność kompilacji mają poszczególne cechy
    sprzętu, np:
    a) Szybkość RAM - czy jest różnica między 1600 MHz a 1066 Mhz ?
    W wielu benchmarkach wychodzi, że minimalna, a więc czy warto
    przepłacać ? Z drugiej strony nie widziałem benchmarku opartym na
    kompilacji (np boost::spirit ?) Owszem benchmarki kompilatorów tak, ale
    nie sprzętu. A to właśnie zastosowanie komputera (kompilacja) jest chyba
    rzadko testowanie w popularnych serwisach/gazetach.
    A CLK ?
    bo co do rozmiaru RAM - wiadomo. ważne, żeby wszystko się mieściło w
    RAMie i system nie musiał swapować.

    b) Cache procesora - jak ważny ? Chyba ważny, ale jakieś konkrety ?
    No i czy L3 ? Znowu, w wielu testach wychodzi, że nie ma dużego
    znaczenia. Ale ja mam konkretne zastosowanie - może tutaj jednak to jest
    ważne ?

    c) Ilość rdzeni. Wiadomo , więcej == lepiej, bo systemy budowania mogą
    działać równolegle. A nawet chyba kompilator msvc2010 potrafi działać
    wielowątkowo (ciekawe kiedy gcc się tego dorobi). Tyle, że rdzenie mają
    swoją cenę, więc jest dylemat, czy np Athlon || X3 (tylko cache L2 512
    kB/rdzeń),
    czy Phenom || X2 ( L2 512/rdzeń + L3 6MB). Czy to jest realna
    alternatywa ? Ten drugi jest znacznie droższy, ale nie wiem, czy będzie
    wydajniejszy. A jeszcze jest problem rdzenie vs. GHz, ale powiedzmy, że
    to wszystko będzie w granicach 3-3.2 GHz, OC raczej nie planuję.

    Pozdrawiam,

    M.H.

  • 2. Data: 2010-11-05 19:25:15
    Temat: Re: Hardware do dewelopingu
    Od: Wojciech Jaczewski <w...@o...pl>

    M.H. wrote:

> [...]
    > jednym słowem deweloping. I w związku z tym mam dylemat : jakie elementy
    > sprzętu są krytyczne. Wiem, że w zasadzie wszystkie (może oprócz karty

    W zasadzie żadne. Czekanie aż się program skompiluje/zlinkuje zajmuje dużo
    mniej czasu niż samo przemyślenie, co ma się w programie znaleźć. To, że na
    jednym komputerze skompiluje się 2 razy szybciej niż na drugim, niewiele
    zmienia.
    Ja osobiście przyjąłbym kryterium, że sprzęt nie powinien być zbyt
    prądożerny - aby miał ciche chłodzenie.

  • 3. Data: 2010-11-05 20:37:32
    Od: Jędrzej Dudkiewicz <j...@n...com>

    On 11/05/2010 07:46 PM, M.H. wrote:
> [...]
    > zastosowaniem będzie kompliacja/linkowanie, debugowanie i takie tam,
    > jednym słowem deweloping. I w związku z tym mam dylemat : jakie elementy

    Moja strategia sprowadza się do maksymalizacji najpierw cache a potem
    RAMu. Reszta nieistotna. Byle nie starsza niż 2 lata :)

    JD

  • 4. Data: 2010-11-05 20:53:14
    Od: "M.H." <m...@o...pl>

    W dniu 2010-11-05 20:25, Wojciech Jaczewski pisze:

    > W zasadzie żadne. Czekanie aż się program skompiluje/zlinkuje zajmuje dużo
    > mniej czasu niż samo przemyślenie, co ma się w programie znaleźć.

    W początkowej fazie projektu na pewno tak. Jednak pod koniec - kiedy
    struktura jest już od dawna przemyślana (albo właśnie odkryliśmy, że
    jest nieprzemyślana, ale już jest "po ptokach" i jedyne co możemy zrobić
    to połatać to jakoś oraz wyciągnąć wnioski na przyszłość).
    Otóż w tej dalszej fazie jest zazwyczaj sporo testów, rekompilacji,
    debugowania.

    Oczywiście, przyjmę z pokorą mentorskie pouczenia, że przy dobrze
    zaprojektowanym programie, przemyślanych i przeprowadzonych unit
    testach, i innych właściwie ustalonych i rygorystycznie przestrzeganych
    regułach, to wszystko powinno gładko i bez bólu....
    Właśnie nad tym pracuję. Ale póki co jest jak jest i szybka kompilacja
    to jest to czego mi najbardziej brakuje.

    Aha, nie zawsze kompiluję swój kod, więc jeśli ktoś inny wprowadzi
    zmiany w jednym malutkim pliku nagłówkowym wciąganym do większości
    plików w projekcie, to po kliknięci na build mogę sobie iść na kawę.
    Albo poprzeglądać newsy... i tak godzina z głowy ;)

    To, że na
    > jednym komputerze skompiluje się 2 razy szybciej niż na drugim, niewiele
    > zmienia.
    Zmienia dużo - będę starał się pracować raczej na tym pierwszym.

    > Ja osobiście przyjąłbym kryterium, że sprzęt nie powinien być zbyt
    > prądożerny - aby miał ciche chłodzenie.

    Nie zgadzam się z tą tezą. Wyższe wydatki na prąd zostają niezauważone,
    albo przynajmniej nieskojarzone z modernizacją kompa. Zakup lepszego
    sprzętu nie przejdzie prze domową debatę budżetową ;)

  • 5. Data: 2010-11-05 20:55:55
    Od: "M.H." <m...@o...pl>

    W dniu 2010-11-05 21:37, Jędrzej Dudkiewicz pisze:

    > Moja strategia sprowadza się do maksymalizacji najpierw cache a potem
    > RAMu. Reszta nieistotna. Byle nie starsza niż 2 lata :)
    >
    > JD
    A czy ta strategia została jakoś zweryfikowana, albo opiera się na
    obiektywnych przesłankach ?

  • 6. Data: 2010-11-06 05:59:49
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    Dnia Fri, 05 Nov 2010 21:55:55 +0100, M.H. napisał(a):

    > A czy ta strategia została jakoś zweryfikowana, albo opiera się na
    > obiektywnych przesłankach ?

    Obiektywnych?
    Chyba raczej obiektowych;)

  • 7. Data: 2010-11-06 06:35:35
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 5 Lis, 20:25, Wojciech Jaczewski <w...@o...pl> wrote:

    > W zasadzie żadne. Czekanie aż się program skompiluje/zlinkuje zajmuje dużo
    > mniej czasu niż samo przemyślenie, co ma się w programie znaleźć. To, że na
    Racja, ale np. QT nie udało mi się na laptopie skompilować pomimo 24h
    oczekiwania, musiałem na mocniejszym pececie.
    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2010-11-06 06:43:00
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 5 Lis, 19:46, "M.H." <m...@o...pl> wrote:

    > a) Szybkość RAM - czy jest różnica między 1600 MHz a 1066 Mhz ?
    Kiedyś specjalnie wymieniłem wolniejszą pamięć na szybszą i
    uruchomiłem
    ten sam program na tym samym komputerze. Nie zauważyłem zupełnie
    żadnej
    różnicy w czasie wykonania. Sprawdzałem nie na kompilacji, ale na
    kilku wersja
    programu szachowego, chodziło o (pełne lub z cięciami) przeszukanie
    drzewa
    gry na zadana głębokość.
    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2010-11-06 06:49:57
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 5 Lis, 21:55, "M.H." <m...@o...pl> wrote:

    > A czy ta strategia została jakoś zweryfikowana, albo opiera się na
    > obiektywnych przesłankach ?

    Sprawdź dwa algorytmy mnożenia macierzy. Jeden zwykły a w drugim
    zastosuj wstępną transpozycje jednej z macierzy. W drugim procesor
    będzie mógł przewidzieć dostęp do danych i umieści je w cache.
    Źródła takich algorytmów są w archiwum grupy. Różnice w wydajności
    są ogromne, nie pamiętam dokładnie jakie, coś mi się wydaje że
    6-10razy.

    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2010-11-06 08:36:20
    Od: "M.H." <m...@o...pl>

    W dniu 2010-11-06 07:35, Mariusz Marszałkowski pisze:

    > Racja, ale np. QT nie udało mi się na laptopie skompilować pomimo 24h
    > oczekiwania, musiałem na mocniejszym pececie.
    > Pozdrawiam
    Otóż to, często trzeba kompilować obcy kod, czasem to prawdziwa kobyła -
    jak Qt.A teraz weźcie pod uwagę, że tego typu pakiety mają wiele opcji
    kompilacji, czasem trzeba przetestować kilka.