    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: I jak w tej Polsce ma być dobrze
    Date: Tue, 06 Mar 2018 01:09:04 GMT

    On 2018-03-05, s...@g...com <s...@g...com> wrote:
    > Byłem w Bochni w kopalni soli.
    > Na poważnie tym biznesem zajął się Bolesław Wstydliwy w sensie stworzył
    > miasto.
    > Ale dopiero 100 lat później Kazimierz Wielki ściągnął kupców z Genui
    > którzy wprowadzili podział pracy*.
    > I dopiero August III Sas wpadł na pomysł że warto by sprowadzić górników
    > z zagranicy (nie pamietam skąd dokładnie) którzy wyrównali chodniki
    > dzięki czemu robotnikom było łatwiej przewozić sól w chodnikach kopalni.
    >
    > (*) coś takiego że umawiamy się że Ty jesteś specjalistą od tego
    > a ja od tamtego wymagało sprowadzenia ludzi z zachodu.

    Patrzysz na to ze swojej obecnej perspektywy człowieka z wiedza i
    wykształconego. To troche tak, jabys się dziwował, jak długo zajęło
    ludzkości wynalezienie koła. Lawinowy postęp technologiczny to dopiero
    końcówka drugiego milenium.

    Swoja drogą, takie wyrównywanie chodników to chyba nie tylko to, że ktoś
    wziął grabie i wyrównał, ale jeszcze sztuka poszerzania i wzmacniania
    tuneli?

    No i czy czasami wczesna specjalizacja nie polegała na pracy w jakiś
    cechach, gdzie umiejetności zawodowe były pilnie strzezona tajemnica?

    Nam sie takie koncepty mogą dzisiaj wydawac trywialne, ale rozwój
    technologii przez setki jesli nie tysiące lat, oparty był na
    pojedynczych osobach, które cos-tam wynalazły pracując nad tym kupe
    czasu a potem ktos to wykradł, podpatrzył, kupił i upłynęło kolejnych
    ZYZ-lat aby kupcy rozwieźli to po świecie.

    --
    Marcin