eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaICL7129 i jego generator taktujący: kwarcowy kontra generator RC › Re: ICL7129 i jego generator taktujący: kwarcowy kontra generator RC
    Subject: Re: ICL7129 i jego generator taktujący: kwarcowy kontra generator RC
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl>
    Date: Tue, 13 Mar 2018 10:40:54 +0100

    W dniu 2018-03-13 o 00:15, jedrek pisze:
    > W dokumentacji kostki ICL7129 stosowanej w miernikach 4,5 cyfry, są
    > podane dwie wersje generatora napędzającego, gorszy generator RC i
    > lepszy kwarcowy 120kHz - dla pracy w pełnej rozdzielczości 4,5.
    >
    > W dokumentacji kostki jest mowa, że: "a crystal oscillator is
    > recommended to prevent the
    > noise from increasing as the input signal is increased due to
    > frequency jitter of the R-C oscillator".
    >
    > Czym się te zakłócenia mają objawiać? Wraz ze wzrostem napięcia
    > wejściowego mierzonego pomiar będzie zawyżany (gdy będziemy pracować
    > generatorem RC) czy jak?
> [...]

    TC7129 nota katalogowa
    Some applications can use a simple RC network instead of a crystal
    oscillator. The RC oscillator has more potential for jitter, especially
    in the least significant digit.
    Czyli będzie "skakać" ostatnia cyfra w wyniku.

    Zastanawiam się dlaczego tak jest. "Pływanie" generatora ma wpływ na
    odczyt, a im większe napięcie tym dłużej trwa odczyt.
    Czas integracji nie zależy od napięcia tylko od zakresu i generatora.
    Czas deintegracji zależy od napięcia, im większe napięcie tym dłużej
    trwa pomiar. Z tego wynika że małe sygnały z krótkim czasem pomiaru są
    mniej wrażliwe niż te z długim czasem pomiaru, co by wskazywało że
    zmiany częstotliwości generatora są wolne w porównaniu do czasu pomiaru
    i w zależności czy trafisz na górkę czy na dołek, to odczyt się zwiększa
    lub zmniejsza (takie moje zgadywanie).
    Piotrek