    From: q...@t...no1 (Queequeg)
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Inkubator -- temperatura i wilgotność, różne pomysły
    Date: Wed, 7 Aug 2019 20:48:01 +0000 (UTC)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Na wszelki wypadek przewidz dodatkowy/inny, albo zrob test z zarowka
    > 40W.

    Na wszelki wypadek mogę dokleić kolejne rezystory do radiatora :)

    > lodowka utrzymuje te ~20 st roznicy temperatur przy ok 50W mocy
    > elektrycznej srednio ...
    > ale ile z tego wyjdzie wyjdzie mocy cieplnej ...

    Pewnie ze trzy razy więcej (czyli średnio 150W mocy chłodniczej). Tu
    będzie mniejsza różnica temperatur (8-9 stopni) więc wychodzi... 70W.
    Sporo.

    Z drugiej strony lodówka ma skraplacz, który jest blisko komory
    chłodzenia. Niby komora jest zaizolowana, ale na pewno część ciepła
    ze skraplacza przedostaje się przez tę izolację z powrotem.

    > Tranzystory daj. Kto wie czy nie tansze, mozna regulowac :-)

    Tańsze pewnie nie :) Tyle że półprzewodniki kiepsko znoszą wysokie
    temperatury, no i jak mi taki mocno obciążony tranzystor przebije, to
    będzie problem. A w rezystorze drutowym to co się może zepsuć? :)

    Rezystory oczywiście chcę sterować tranzystorem, ale kluczowanym. Nawet
    zakładając 80W mocy cieplnej, IRFZ44N (armata na muchy, ale akurat mam
    ich trochę) ze swoim Rdson wydzieli 700mW. Poradzi sobie bez radiatora.

    > Tak ogolnie - przeciez musza wytrzymywac wahania dzien-noc.

    Racja.

    > Ale z innego programu przyrodniczego - od temperatury zalezy płeć
    > wyklutego krokodyla, wiec moze hodowca bedzie chcial precyzyjnie i
    > caly czas :-)

    Hodowczyni uczy się razem ze mną :) Ale jeśli od samej temperatury a nie
    od jej wahań, to spokojnie będzie można ją regulować.

    > PID ogolnie dobry jest, i niedrogi.
    > Bo zakladam, ze to na jakim mikroprocesorze zrobisz ...

    Tak, chcę wrzucić MCU. PID nigdy nie implementowałem. Może w końcu pora...
    z drugiej strony jeśli ustawię histerezę rzędu 0,5 stopnia, to i bez PID
    powinno być OK.

    > Nie powinien. To ciagle tylko 95% wilgotnosci.

    Tylko albo aż :) Z drugiej strony w Singapurze też mają komputery, a
    komputery mają wentylatory :)

    > Byle gdzie, ale na dole. Konwekcja zrobi reszte.

    No tak... tylko ciągnąć będę z boku, a pompować do góry, żeby pomóc
    konwekcji.

    > Tylko tak ... wiele firm woli wentylatory "na wylocie", czyli
    > wysysajace powietrze z radiatora, a nie dmuchajace przez radiator.

    Do tej pory widziałem tylko na wlocie, dmuchające przez radiator. Nie mam
    pojęcia, czy jest jakakolwiek praktyczna różnica, oprócz tego że jak
    założę wentylator przylegający do radiatora, to w ułożeniu pompującym na
    radiator na pewno łopatki nie będą się o niego obijały, a w odwrotnym...
    nie zdziwiłbym się, jakby mogły.

    > Zawsze mozesz dac kilka czujnikow

    Mogę wszystko, ale gdzieś jest granica absurdu :) Chcę znać temperaturę
    najbardziej bliżoną do temperatury jaja.

    > Przeciez to tworzywo sztuczne.
    > Jesli "zgnije" to po paru latach i ze starosci.

    Mam na myśli odkładającą się w nim wilgoć. W parowniku klimy też nie ma co
    zgnić, a jednak grzyby robią swoje i cuchnie.

    > No wlasnie - po co Ci filtr ..

    Tak... do tej pory filtry stosowałem tylko w obiegach otwartych... i ich
    stan po roku, dwóch, pokazywał, że to był dobry pomysł.

    > I tak bedziesz musial jakos dawkowanie rozwiac, a te czujniki chyba
    > nie sa zbyt szybkie.
    > Jak mgielke rozdmucha wentylator, to odparuje szybko.

    Nie są szybkie, i tak będę uśredniał pomiary (oversampling).

    > IMO - powinno wystarczyc ... do otwarcia drzwiczek. A potem znow sie
    > wyrowna. Tylko zadbac o wyrownanie temperatury w misce.

    Hmm, w misce chyba sama się wyrówna od powietrza? A nawet sama miska
    pomoże na wahania temperatury przy otwieraniu inkubatora, bo będzie
    akumulowała ciepło.

    Z drugiej strony chcę wrzucić wziernik z plexi i listwę LED, żeby można
    było sobie zapalić LEDy i obejrzeć jajo przez plexi, bez otwierania
    inkubatora.

    Z trzeciej strony podobno trzeba takie inkubatory wietrzyć co dwa dni. I
    tu znów pojawia się pomysł -- albo otwieranie drzwi co te dwa dni, albo...
    no właśnie, albo co? Jakiś siłownik (np. od centralnego zamka), który sam
    te drzwi otworzy i zamknie? :) Robi się ciekawie, ale też nie chcę za
    bardzo przekombinować.

    > psychrometr ... zapomnialem nazwiska. taki z dwoma termometrami, jeden
    > owiniety mokra gazą.

    Augusta. Albo Assmanna.

    > Bedziesz mial nawilzanie i kontrole wilgotnosci w jednym :-)

    Tylko zanim zdążę pomyśleć nad psychrometrem, już zdążę wyciągnąć
    z szuflady DHT22 :)