    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Inkubator -- temperatura i wilgotność, różne pomysły
    Date: Thu, 8 Aug 2019 15:52:12 +0200

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Pewnie ze trzy razy więcej (czyli średnio 150W mocy chłodniczej). Tu
    >będzie mniejsza różnica temperatur (8-9 stopni) więc wychodzi... 70W.
    >Sporo.

    No i nie wiem gdzie chce ustawic, ale czy nie ma ryzyka, ze w
    otoczeniu bedzie np 15 stopni, bo zima ...

    >Tańsze pewnie nie :)

    Dostaniesz po 2-3 zl. Wypasione oporniki sa drozsze.

    Zaryzykowalbym nawet tego - ponizej 1zl
    https://www.tme.eu/pl/details/tip122-lge/tranzystory
    -npn-tht/luguang-electronic/tip122/

    Niby pisza, ze ma 2W, ale w takiej obudowie to ze 40 powinien miec.

    Mosfety moga byc lepsze.

    >Tyle że półprzewodniki kiepsko znoszą wysokie
    >temperatury, no i jak mi taki mocno obciążony tranzystor przebije, to
    >będzie problem. A w rezystorze drutowym to co się może zepsuć? :)

    Przeciez nie chcesz wysokich temperatur, tylko trzeba przykrec kilka
    :-)

    >Rezystory oczywiście chcę sterować tranzystorem, ale kluczowanym.
    >Nawet
    >zakładając 80W mocy cieplnej, IRFZ44N (armata na muchy, ale akurat
    >mam
    >ich trochę) ze swoim Rdson wydzieli 700mW. Poradzi sobie bez
    >radiatora.

    No to przykrec 4 takie tranzystory ... bez rezystorow :-)

    >Tak, chcę wrzucić MCU. PID nigdy nie implementowałem. Może w końcu
    >pora...
    >z drugiej strony jeśli ustawię histerezę rzędu 0,5 stopnia, to i bez
    >PID
    >powinno być OK.

    doswiadczenie z czasow analogowych - jak histereza za mala, to uklad
    wpada w drgania i jest wrazliwy na zaklocenia.
    Ale w MCU latwo odfiltrowac.

    No i niestety - jak czujnik odlegly od grzejnika, to mimo malej
    histerezy wahania temperatury moga byc wieksze.

    No jak - kamere przeciez dac :-)

    J.