    From: q...@t...no1 (Queequeg)
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Inkubator -- temperatura i wilgotność, różne pomysły
    Date: Thu, 8 Aug 2019 14:14:16 +0000 (UTC)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > No i nie wiem gdzie chce ustawic, ale czy nie ma ryzyka, ze w
    > otoczeniu bedzie np 15 stopni, bo zima ...

    Nie ma, on będzie stał w pokoju, w którym się mieszka.

    > Dostaniesz po 2-3 zl. Wypasione oporniki sa drozsze.

    Ale oporniki już mam :)

    Poza tym jeśli się okaże, że 40W to za mało, to pewnie będę chciał zasilać
    element grzejny z elektronicznego transformatora do halogenów. On daje na
    wyjściu AC o sporej częstotliwości. Rezystory spokojnie to przyjmą.

    Jak się dziś wyrobię, to zrobię próbę, spróbuję wrzucić tam 40W mocy
    ciągłej, wentylator i zobaczę, jak będzie wyglądała temperatura na drugim
    końcu. Mam teraz w pokoju 25 stopni, więc chcę mieć po takiej próbie
    przynajmniej 36-37 w inkubatorze, tak żeby mieć zapas.

    > Zaryzykowalbym nawet tego - ponizej 1zl
    > https://www.tme.eu/pl/details/tip122-lge/tranzystory
    -npn-tht/luguang-electronic/tip122/

    > Niby pisza, ze ma 2W, ale w takiej obudowie to ze 40 powinien miec.
    >
    > Mosfety moga byc lepsze.

    Tylko jaką przewagę (oprócz różnicy 2-3 zł w cenie) mają tranzystory użyte
    jako elementy grzejne zamiast rezystorów?

    > Przeciez nie chcesz wysokich temperatur, tylko trzeba przykrec kilka
    > :-)

    Nie chcę wysokich w środku, ale sam radiator pewnie będzie cieplejszy niż
    otoczenie. A ile cieplejszy... to się okaże, chcę regulować temperaturę
    otoczenia, a temperatura radiatora będzie tylko skutkiem ubocznym :)

    > doswiadczenie z czasow analogowych - jak histereza za mala, to uklad
    > wpada w drgania i jest wrazliwy na zaklocenia.

    Po to jest właśnie histereza, żeby nie drgało... i jak za mała, to nie
    spełnia swojej funkcji.

    Są jeszcze regulatory impulsowe, nazywane tak pewnie dlatego, że regulują
    moc impulsowo (może PWM, może grupowo, a może nawet fazowo). Sprowadza się
    to do ujemnego sprzężenia zwrotnego między temperaturą i mocą grzałki.
    Gdzieś ustala się punkt, w którym energia z grzałki zrównuje się z
    energią, która ucieka przez niedoskonałości uszczelnienia, przewodzenie
    itd. Skoro i tak będzie MCU, to spokojnie możnaby tego użyć.

    > No i niestety - jak czujnik odlegly od grzejnika, to mimo malej
    > histerezy wahania temperatury moga byc wieksze.

    Tak... boję się przeregulowania, które wyniknie z bezwładności chociażby
    radiatora (który będzie jeszcze oddawał ciepło, jak już wyłączę grzanie).
    Zastanawiam się jak to rozwiązać. Na pewno będę chciał móc regulować
    "okno" temperatury (tzn. przy jakiej PWM ma zacząć spadać ze 100% i przy
    jakiej ma osiągnąć 0%). Z drugiej strony czy przy takim rozwiązaniu
    wahania temperatury nie będą przypominały drgań gasnących / dzwonienia,
    dążąc do zera?

    > No jak - kamere przeciez dac :-)

    A nawet mam jedną niepotrzebną :) ale jednak będzie wziernik :)

    Pytanie tylko, na ile plexi izoluje cieplnie od otoczenia...