  • 1. Data: 2017-04-09 15:29:29
    Temat: Inteligentny zawór wody
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    Do alarmu facet polecił mi czujnik zalania i elektrozawór w kotłowni
    coby wyłączył wodę w razie alarmu. Ale ten czujnik to pan wstawi do
    łazienki, do drugiej łazienki, do kotłowni, do kuchni...a każdy po
    100zł. No i plus elektrozawór - pewnie też nie kosztuje 20zł.

    Nie ma może takiego zaworu wody (może być nawet jakaś prosta mechanika),
    co się zamknie sam, gdy np. dajmy w ciągu godziny przepłynie >= 200l?
    Wtedy pi razy oko, mam pewność że gdzie wąż czy rurka nie puści to po
    powrocie z wakacji chociaż basen mi się w domu nie zrobi.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 2. Data: 2017-04-09 15:51:14
    Temat: Re: Inteligentny zawór wody
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    W dniu 2017-04-09 o 15:29, Mateusz Bogusz pisze:
> [...]
    > Wtedy pi razy oko, mam pewność że gdzie wąż czy rurka nie puści to po
    > powrocie z wakacji chociaż basen mi się w domu nie zrobi.

    Są gotowe elektrozawory ale raczej drogawe (nie wiem jaką masz średnicę
    rury doprowadzającej. No i nie ma tam żadnej takiej elektroniki.
    Musiałbyś sobie zrobić coś na jakimś mikrokontrolerze bo jakotakich
    gotowców nie widziałem. Czujnik zalania za 100pln? To już nie prościej
    zrobić zawór sterowany i odcinający wodę gdy po prostu wychodzisz z
    domu? Np uzbrajasz alarm i w tym samym czasie elektrozawór zaczyna
    zakręcać główny zawór wody.

  • 3. Data: 2017-04-09 15:58:14
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    > przepłynie >= 200l? Wtedy pi razy oko, mam pewność że gdzie wąż czy
    > rurka nie puści to po powrocie z wakacji chociaż basen mi się w domu

    Ale zalanie też może powstać jak leje się woda przez tydzień czasu w
    tempie 50 litrów na godzinę.

    Co do zaworów to jeszcze nie słyszałem, żeby takowe były jak opisujesz,
    ale wiele razy zakładałem zawory na przyłączu wodnym, które
    automatycznie odcinają dopływ wody do domu po zazbrojeniu systemu
    alarmowego. Ponadto u siebie mam zrobione zabezpieczenie takie jak
    opisujesz tzn. jest czujnik przepływu oraz zwykły sterownik
    programowalny, który zlicza impulsy. Jeżeli pobór wody trwa zbyt długo
    to najpierw uaktywnia sygnalizator dźwiękowy. Jeżeli w tym czasie nie
    nastąpi przerwa w poborze wody to po pewnym czasie odcina zawór. Jeżeli
    ktoś pobiera w tym czasie wodę i nie chce aby sterownik zamknął główny
    zawór to musi na chwilę zakręcić kran i po chwili dalej może korzystać z
    wody. Czujnik przepływu zrobiony ze starego wodomierza suchobieżnego i
    przyklejonego do niego czujnika hallotronowego. Można też użyć
    kontaktronu. W wodomierzu jest obracający się magnes. Sterownik poza
    reagowaniem na przepływ także mierzy ilość wody.

  • 4. Data: 2017-04-09 16:38:39
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

> [...]
    > do niego czujnika hallotronowego. Można też użyć kontaktronu. W
    > wodomierzu jest obracający się magnes. Sterownik poza reagowaniem na

    Podoba mi się ta modyfikacja dotycząca nie ilości wody, a czasu jej
    poboru :-) Ale pomysł z zakręcaniem przy zazbrajaniu będzie praktyczniejszy.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 5. Data: 2017-04-09 17:27:03
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

> [...]
    > kontaktronu. W wodomierzu jest obracający się magnes. Sterownik poza
    > reagowaniem na przepływ także mierzy ilość wody.
    no i to jest siła usnetu. Ty zrobiłeś zabezpieczenie przeciw zalaniowe,
    ja statuje piec z guziczka. Wszystko nielegalne, bo nie pozwala zarabiać
    firmom - zdziercom. :)
    Napisz jeszcze jaki masz zawór odcinający. siłownik połączony z "wajchą"
    czy gotowiec?
    Pozdrawiam
    ToMasz

  • 6. Data: 2017-04-09 17:28:42
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-04-09 o 16:38, Mateusz Bogusz pisze:

    > Podoba mi się ta modyfikacja dotycząca nie ilości wody, a czasu jej
    > poboru :-) Ale pomysł z zakręcaniem przy zazbrajaniu będzie
    > praktyczniejszy.

    Jedno zabezpieczenie nie wyklucza drugiego. Zakręcanie po wyjściu z domu
    po zazbrojeniu alarmu to jedno, a poza tym podczas obecności domowników
    cały czas działa czujnik czasu poboru wody.

    Ponadto mam jeszcze wodę wyprowadzoną na zewnątrz, której poborem także
    steruje ten sam sterownik. Normalnie woda jest odcięta, a po
    przyciśnięciu przycisku otwiera się zawór i wtedy z kranów na zewnątrz
    można pobierać wodę. Każde kolejne naciśnięcie przycisku raz za razem
    zwiększa czas otwarcia zaworu o kolejne 15min. Przykładowo planuję, że
    będę pobierał wodę przez 1 godzinę to naciskam przycisk 4-krotnie. Kiedy
    planuję 2 godziny to wciskam 8-krotnie. Jak przez 15 min. to wciskam 1 raz.

  • 7. Data: 2017-04-09 17:38:27
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-04-09 o 17:27, ToMasz pisze:

> [...]
    > pozwala zarabiać firmom - zdziercom. :)
    > Napisz jeszcze jaki masz zawór odcinający. siłownik połączony z "wajchą"

    Gotowy, kulowy zawór nierdzewny z siłownikiem z popularnego portalu.
    Czujnik przepływu tak jak pisałem ze starego wodomierza + mały
    sterowniczek (przekaźnik) PLC.

  • 8. Data: 2017-04-09 17:45:15
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Hmm... chyba by mi się nie chciało tak naciskać.
    Można zamontować licznik wody z wyjściem (styk bezpotencjałowy lub
    magnesik na ośce licznika). Są takie, które spokojnie raportują 0.6
    litra/h. Do tego czujnik ciśnienia w instalacji.
    Dalej sterownik:
    Jak pobór jest żałośnie mały (bardzo powolny spadek ciśnienia*), to albo
    nie zamknęła się do końca spłuczka w ubikacji, albo ktoś pozostawił
    niezakręcone, albo... mały wyciek.
    Jak pobór jest absurdalnie duży, to pękła gruba rura.
    Jak pobór jest średni (w sensie prawdopodobny), ale w budynku nie ma
    nikogo, też cieknie.
    Jak pobór jest średni, ale bardzo długi, to trzeba zdecydować czy to
    awaria, czy dzieciaki coś knują.
    Jak zbiornik przeponowy ładuje się szybciej niż 12s, to znaczy, że
    trzeba dopompować poduchę.
    Jak zbiornik nie może się naładować w ciągu powiedzmy 20s, to znaczy że
    studnia wyschła :)

    Miłego.
    Irek.N.
    * przy 50 litrowej przeponówce, jak leci strużka najmniejsza jaką da się
    ustawić na baterii delikatnie ją stukając w rączkę, to tysięczne
    atmosfery z czujnika ciśnienia odliczają w tempie sekundowym, to zawsze
    jest jakaś awaria, bo normalnie nie da się tak ustawić żadnego poboru

  • 9. Data: 2017-04-09 17:47:17
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

> [...]
    > planuję 2 godziny to wciskam 8-krotnie. Jak przez 15 min. to wciskam 1 raz.

    A takich kompletów zawór, wodomierz, sterownik to nie chciałbyś
    popakować i sprzedawać? Na ile to cudo wyceniasz? ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 10. Data: 2017-04-09 17:48:57
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 09 Apr 2017 17:27:03 +0200, ToMasz <t...@p...fm.com.pl>
    wrote:
    > Wszystko nielegalne, bo nie pozwala zarabiać
    > firmom - zdziercom. :)

    Chyba przeceniasz tą siłę usenetu. Fachowców, którzy są w stanie
    ogarnać samemu automatykę domową jest pomijalnie mało, aby stanowili
    jakieś zagrożenie do robienia biznesu firmom tym się zajmującym.

    --
    Marek