    From: Tomasz Wójtowicz <s...@s...active.com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Jak działa taka dziwna prądnica?
    Date: Sun, 26 Feb 2012 01:17:18 +0100

    W dniu 2012-02-25 22:39, Marek Wodzinski pisze:
    > Witam.
    >
    > Znajomy podesłał mi link do takiego cuda:
    > http://www.bikerumor.com/2012/02/24/magnic-light-a-d
    ynamo-that-functions-free-of-components/

> [...]
    > niejednorodne/zmienne pole magnetyczne, że ta cewka ma co robić i da się
    > z tego zasilać diodę? Czy może jest jeszcze jedna cewka wokół magnesu
    > trwałego, zasilana z tej pierwszej cewki, czym moduluje trochę strumień
    > (ale neodyma to chyba niewiele?), co daje zmienne prądy wirowe itd. Ta
    > druga opcja trochę mi pachnie perpetuum-mobile, ale z drugiej strony
    > widać przy niskich obrotach jak te ledy migają, więc jest zależność od
    > prędkości obrotowej.
    > Ktoś ma jakiś pomysł jak to naprawdę działa, bo mi w tym przypadku się

    No właśnie tak, jak napisałeś. Czujniki prędkości oparte o to
    rozwiązanie są stosowane tu i ówdzie. Tutaj dochodzi jeszcze
    samowzbudzenie na magnesie trwałym. Zdaje się nawet, że jest coś takiego
    jak przetwornica rezonansowa, gdzie rolę felgi rowerowej odgrywa rdzeń
    dławika.