    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Jak jest z wielkością księżyca #2 ? ... a jednak
    Date: Thu, 15 Jun 2017 18:55:49 +0200

    W dniu 2017-06-15 o 13:21, Piotrne pisze:

    > Część efektu jest spowodowana niewielką zmianą średnicy kątowej Księżyca,

    Nie bardzo chce mi się w to wierzyć aby w ciągu 6 dni tak zmieniła się
    bliskość satelity od Ziemi, że byłoby to zauważalne. Nawet w skrajnych
    przypadkach to zaledwie 14% różnicy!

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Superksi%C4%99%C5%BCyc

    > ale bardziej wpływa na to spłaszczenie tarczy na drugim zdjęciu.
    > Nie jest okrągła, tylko spłaszczona w pionie. To zjawisko nazywa się
    > refrakcja atmosferyczna i jest opisane tutaj:
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Refrakcja_atmosferyczn
    > Dla obiektów znajdujących się nisko nad horyzontem powoduje
    > znaczne "spłaszczenie". Po kilkudziesięciu minutach
    > już tego tak nie widać. Czyli na zdjęciach wykonanych
    > w ciągu kilku godzin może powstać taki efekt - ale akurat
    > przy horyzoncie Księżyc będzie miał mniejszą "pionową średnicę"
    > niż wysoko nad horyzontem.

    Więc właśnie. Tymczasem zaobserwowałem póki co odwrotną sytuację, że
    księżyc wysoko nad linią horyzontu stał się znacząco większy niż kilka
    dni wcześniej na horyzoncie. Gołym okiem to zauważyłem i dlatego
    sięgnąłem po aparat. Było to trochę odwrotne zjawisko niż pierwotnie
    oczekiwałem.

    Ja rozumiem, że na linii horyzontu może nastąpić spłaszczenie ale to nie
    zwiększy księżyca w poziomie lecz zmniejszy go w pionie. Tymczasem ja
    obserwuję, że czasem zdarza się iż księżyc nad horyzontem jest wizualnie
    2x większy niż kilka godzin później. Mało tego - wcale nie jest wtedy
    spłaszczony (ale też wizualnie więc pewności nie mam).

    Czekam więc na moment kiedy to się wydarzy. Mam duże podejrzenie, że
    jest to efekt atmosferyczny podobny do klasycznego mirażu.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek