    From: WS <L...@c...pl>
    Newsgroups: pl.rec.motocykle
    Subject: Re: Jak opona "daje znaki" kierowcy?
    Date: Wed, 29 Dec 2010 01:20:37 -0800 (PST)

    On 28 Gru, 21:22, Lovtza <lovtza@_NOSPAM_scigacz.pl> wrote:
    > Nie hamowa
    > pulsacyjnie. Przeczytaj wymienione ni ej artyku y w PDFach. Nie mam z nimi
    > nic wsp lnego, wi c trudno pos dzi mnie o stronniczo ;) Nie znajdziesz
    > tam nic na temat pulsowania, co najwy ej w artykule z Motocykla znajdziesz
    > informacj o tym, e ciskanie i hamowanie hebla prowadzi do wyd u enia
    > drogi hamowania.

    Nikt nie twierdzi, ze pulsacyjne hamowanie jest optymalne pod katem
    najkrotszej drogi hamowania.
    To jest podobnie jak z ABSem (obowiazkowym w samochodach) - czesto
    wydluza troche (na sniegu czasem nawet znacznie!) droge hamowania w
    porownaniu do optymalnego hamowania bez ABSu, ale umozliwia trywialne
    nauczenie sie SKUTECZNEGO hamownia dla "amatorow" + umozliwia
    panowanie nad kierunkiem ruchu...

    Skutecznego hamowania pulasacyjnego na moto mozna nauczyc sie w
    ~15minut! Zakladajac, ze delikwent nie jezdzi co ~dwa tygodnie na tor
    trenowac, tylko jezdzi na moto dla przyjemnosci (tak jak np. ja ~19kkm/
    2 lata GSXFem 600, 25kkm/3lata CBR 600 + ?? WR450(brak licznika))

    Do tej pory nie zdazylo mi sie __prawdziwe__ awaryjne hamowanie na
    moto! Przez "prawdziwe" rozumiem takie, ze nie ma czasu na myslenie
    (typu pulsacyjnie czy nie..., pozstaja tylko wyrobione odruchy i
    zatrzymuje sie hamujac skutecznie tuz przed przeszkoda, albo wrecz na
    niej!
    Wyrobienie odruchu hamowania pulsacyjnego powinno(?) zabezpieczyc
    przed odruchowym wcisnieciem hebli na maksa i wydluzeniem drogi
    hamowania lub wrecz wywrotka.

    Takie hamowanie jest optymalne dla "amatora", ktos jezdzacy zawodowo
    zahamuje oczywiscie lepiej, ale kto ma czas na taka nauke? Hamowanie
    takie jak opisujesz skraca droge hamowania pewnie z ~5-10%, w zamian
    zwiekszajac znacznie ryzyko upadku (no i przy dluzszym zblokowaniu
    przodu nawet bez wywrotki ta droga hamowania nie bedzie juz raczej
    krotsza niz pulsacyjnie)

    WS

    PS. Do tej pory mialem kilka podbramkowych sytuacji, ale wystarczalo
    omijanie, raz ucieczka przed czolowka na skraj mojego pasa. Kolizje
    byly dwie (w obu najechali na mnie jak stalem :( )