    From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Jak robicie soldermaskę?
    Date: Mon, 1 May 2017 19:33:21 +0200

    On 5/1/2017 7:27 PM, Marek S wrote:
    > Trochę nie na temat ale bardzo ciekawe :-) Cynowanie wychodzi mi dobrze
    > metodą chemiczną. Może nie tyle, że dobrze, co ładnie. Płytka błyszczy
    > się. Ale jeśli miałbym oceniać wpływ takiego cynowania na łatwość
    > lutowania, to jest żaden.

    Uzywam pasty do lutowania rur miedzianych Bisan. Pokrywa sie plytke
    pezlem i dmucha goracym. Po minucie plytkia wielkosci arduino pocynowana
    perfekcyjnie. Jaki wplyw? Zasadniczy. Nie da sie lutowac gestych
    scalakow metodą "preciagania kropli cyny po nogach" jesli wczesniej nie
    pocynuje. Nie wazne jaki topnik, po prostu nie działa dobrze. Po
    pocynowaniu Bisanem - bez problemu lutuja sie TQFP bez mostkow, a jesli
    jakis mostek zrobie to odessanie go jest trywialne.

    Mialem kiedys zestaw do cynowania chemicznego i wastwa faktycznie
    niewiele zmieniała. Natomiast po Bisanie róznica absudralnie widoczna.
    Przypuszczam że chodzi o grubośc warstwy i skład "cyny".