    Date: Wed, 23 Mar 2022 22:17:10 +0100
    Subject: Re: Jak się dziś odbiera radio
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Atlantis <m...@w...pl>

    On 01.03.2022 17:23, PeJot wrote:

    > 2) jest radio w sieci, ale wymaga to odpalenia np. laptopa, trochę
    > uciążliwe + znowu kilkadziesiąt W;

    Jest wiele innych opcji na słuchanie radia internetowego, znacznie
    bardziej ekonomicznych pod względem zużycia energii od komputera.
    Niestety żadne cyfrowe rozwiązanie nie będzie w stanie wygrać z
    analogowym radiem pod względem wydajności energetycznej, bo proste
    przetwarzanie sygnałów na obwodach analogowych potrzebuje znacznie
    mniejszych ilości energii, niż wszystkie obliczenia potrzebne do obsługi
    cyfrowych kodeków.

    Opcje jakie przychodzą mi do głowy to:
    1) Dedykowane radio internetowe lub mini wieża z taką funkcją. Wada
    niestety jest taka, że często opiera się to na zamkniętych,
    niestandardowych rozwiązaniach. Radio będzie działało tak długo, jak
    będzie działał jakiś serwer z bazą danych o stacjach. Jeśli producent
    nie przewidział możliwości ręcznego edytowania listy URL-i do streamów
    audio, to potem taki sprzęt stanie się bezużyteczny.
    2) Jakiś stary smartfon lub tablet. Pod względem wydajności
    energetycznej i tak wygrają z komputerem PC, zwłaszcza przy wyłączonym
    ekranie.
    3) Jedno z wielu rozwiązań opartych na raspberry pi albo ESP32. :)

    Sam jakiś czas temu zacząłem sobie składać takie urządzenie na PIC32 z
    FastEthernetem i dekoderem VS1003. Projekt raczej edukacyjny, mający na
    celu zdobycie nowych umiejetności. Na chwilę obecną radia da się
    słuchać, ale obsługiwane są tylko streamy po HTTP (nie HTTPS), których
    jest coraz mniej. Oprogramowanie wymaga dopracowania.
    W międzyczasie zacząłem składać mniej ambitną, dużo prostszą w
    realizacji wersję tego urządzenia, opartą na RaspberryPi Zero. :)