    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Jak wyhamować globus?
    Date: Thu, 05 Mar 2020 03:58:56 GMT

    On 2020-03-05, Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:
> [...]
    jest taki, że mam uniemożliwić rozkręcenie do dużych prędkości (czyli powyżej kilku
    RPM). Zależy mi, żeby rozwiązanie było możliwie low-tech i trwałe. Mam kilka
    pomysłów, ale może macie lepszy?

    > Mam go właśnie w palcach. Przy dużej bezwładności globusa byłoby niewyczuwalne. Po
    to jest trójfazowy żeby za dużo nie skakał.

    > Ale nie ma gotowca na alim. Najbliższy gotowiec jaki przychodzi mi do głowy to
    stary licznik prądu. Ale za słaby by był, trzeba by majstrować coś z neodymów i
    blachy miedzianej, czy aluminiowej.

    Piachoo, jak duzy jest ten globus?

    > Się okazuje że azjatycka odmiana wirusa jest raczej niegroźna dla
    > ludzi w miarę zdrowych, a ten zły wirus się szerzy głównie w Europie.

    Takby się miał szybko zmutować? Ja sobie tę dziwną śmiertelność we
    Włoszech tłumaczyłem większą liczbą ludzi starszych (innym profilem
    demograficznym).

    > W ogóle Korea jest bodajże jedynym krajem gdzie zajęto się epidemią na
    > poważnie. Umieralność powinna wychodzić gdzieś pomiędzy 1 a 2%,

    Poczekaj jeszcze z rachunkami, bo czym lepiej kraj rozwinięty, tym
    dłużej mogą walczyć na oiom'ach przypadki krytyczne.

    > tymczasem z chińskich danych wychodzi 35%. Znaczy doliczyli się
    > zmarłych (to akurat łatwo), a zarażonych nie mogą się doliczyć. W

    Nie 3-5%? MZ brak właściwej opieki dla ciężkich przypadków.

    > Korei test w pakieciku (bez labu) zajmuje 10 minut, w Polsce 88
    > godzin. Polska wykonała 300 testów od grudnia, w Korei to jest norma
    > na jedną godzinę. Służby latają po mieście i szukają miejsc gdzie
    > przebywali zarażeni, tam sprawdzają wszystkich, wypytują gdzie oni
    > wcześniej byli i z kim się kontaktowali. System działa jak zegarek,
    > trudno się dziwić, Korea jest państwem w stanie wojny. W Europie nikt

    Tu (SG) też sobie bardzo dobrze radzą, choć testy to min parę godzin, bo
    genotyp SARS jest w lokalnej populacji i jest zbieżny w 80% z covid-19.

    > nic nie wie, zero kontroli. Śmigam jutro do Polski, ale nie wiem czy
    > dobrze robię.

    Koleżanka miałą lecieć koło Wielkanocy i chyba zrezygnuje. Ja zaś się
    myknąłem i zdążyłem wrócić z PL w połowie lutego, Chyba bym się bał w
    tej chwili, głównie z powodu nieprzewidywalności wśród współpodróżnych i
    ryzyka kwarantanny, jak nie w PL to w drodze powrotnej.

    --
    Marcin