  • 11. Data: 2014-02-01 18:50:23
    Temat: Re: Jak zmierzyć energię/ładunek
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-02-01 14:59, k...@g...com pisze:

    > Zrobić małą wannę galwaniczną i podłączyć szeregowo jak amperomierz. Włączyć i
    zważyć ile metalu z jednej elektrody na drugą przeszło w jakimś określonym czasie. Z
    tego można wyznaczyć ilość energii jaka przepłynęło w obwodzie.

    Wyznaczysz ładunek, nie energię.

    P.P.

  • 12. Data: 2014-02-01 20:01:15
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 1 lutego 2014 18:50:23 UTC+1 użytkownik Paweł Pawłowicz napisał:

> [...]
    tego można wyznaczyć ilość energii jaka przepłynęło w obwodzie.

    Uważasz ze się nie da wyliczyć prądu średniego jak znany jest ładunek? 1C=1As

  • 13. Data: 2014-02-01 20:11:19
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-02-01 20:01, k...@g...com pisze:

> [...]
    tego można wyznaczyć ilość energii jaka przepłynęło w obwodzie.

    > Uważasz ze się nie da wyliczyć prądu średniego jak znany jest ładunek? 1C=1As

    Może się dać, a może nie. Na przykład w przypadku obciążenia impulsami
    dużego prądu może to nie być takie proste. Zwłaszcza, jeśli "inżynier
    nie używa całek" :-)
    Ale nie chodzi o to, czy da się wyliczyć. Chodzi o to, że ładunek i
    energia to dwie różne wielkości fizyczne.

    P.P.

  • 14. Data: 2014-02-01 20:49:54
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

> [...]
    tego można wyznaczyć ilość energii jaka przepłynęło w obwodzie.

    > Uważasz ze się nie da wyliczyć prądu średniego jak znany jest ładunek? 1C=1As

    Od policzenia prądu średniego do policzenia energii jeszcze daleka
    droga. Zwłaszcza jeśli "inżynier nie używa całek" :-)
    Nie chodzi jednak o to, czy da się policzyć prąd średni, skuteczny, czy
    nie. Chodzi o to, że energia i ładunek to dwie różne wielkości fizyczne.
    A tak nawiasem: w tym konkretnym przypadku rozwiązanie z
    elektrolitycznym pomiarem ładunku nie ma sensu. Wstawienie układu
    pomiarowego między zasilacz a odbiornik spowoduje, że pomiar będzie się
    miał nijak do rzeczywistości.

    P.P.

  • 15. Data: 2014-02-01 21:14:56
    Od: Mirosław Kwaśniak <m...@u...ikem.pwr.wroc.pl>

    JK <j...@i...pl> wrote:
    > Ewentualnie jeżeli masz dostęp do wagi analitycznej (dokładność minimum
    > 1 mg), to najprostszym rozwiązaniem jest to:
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Copper_coulometer

    Gdzie czytamy:
    Although this apparatus is interesting from a theoretical and historical
    point of view,...

    ;)

  • 16. Data: 2014-02-01 21:14:58
    Od: Mirosław Kwaśniak <m...@u...ikem.pwr.wroc.pl>

    k...@g...com wrote:

> [...]
    tego można wyznaczyć ilość energii jaka przepłynęło w obwodzie.

    > Uważasz ze się nie da wyliczyć prądu średniego jak znany jest ładunek? 1C=1As

    Energia zależy nie tylko od prądu/ładunku ;)

  • 17. Data: 2014-02-01 21:33:10
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Mirosław,

    Saturday, February 1, 2014, 9:14:58 PM, you wrote:

    > Energia zależy nie tylko od prądu/ładunku ;)

    Jasne. Zasilamy układ z wyższego napięcia, budując na nMOSFET'cie
    stabilizator szeregowy o ustalonym napięciu wyjściowym. W szereg z
    drenem dajemy wannę galwaniczną. Energia pobrana przez układ równa
    jest dokładnie ładunkowi pomnożonemu przez napięcie zasilania.

    Ale jest jeszcze inna metoda:
    http://www.dragoninnovation.com/projects/34-mooshime
    ter
    równoczesna rejestracja prądu i napięcia do 8000 razy na sekundę.

    Ewentualnie oscyloskop cyfrowy, który potrafi wysłać do komputera
    serię pomiarów nadającą się do przetworzenia do formatu XLS i
    scałkowania metodą trapezów.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 18. Data: 2014-02-01 22:59:14
    Od: JK <j...@i...pl>

    W dniu 2014-02-01 21:14, Mirosław Kwaśniak pisze:

    > Gdzie czytamy:
    > Although this apparatus is interesting from a theoretical and historical
    > point of view,...
    >
    > ;)

    Ale to tylko dlatego, że: [...] present-day electronic measurement of
    time and electrical current provide in their multiplication the amount
    of passed coulombs much easier, with greater precision, and in a shorter
    period of time than is possible by weighing the electrodes.

    A problem w tym, że pytający nie ma sprzętu do pomiaru.
    Taki "historyczny" kulometr da się złożyć w 15 minut i będzie działał o
    rząd lepiej niż elektroniczna samoróbka sklecona na kolanie. Tyle, że
    konieczność posiadania wagi może być problemem.

    JK

  • 19. Data: 2014-02-02 00:10:19
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    JK wrote:

> [...]
    > rząd lepiej niż elektroniczna samoróbka sklecona na kolanie. Tyle, że
    > konieczność posiadania wagi może być problemem.

    No właśnie, nie posiadam wagi i prawdę mówiąc wolałbym metody elektryczne
    zamiast elektrochemicznych.

    Ale jestem pełen podziwu dla pionierów elektrotechniki/elektroniki jak sobie
    dawali radę rozwiązując różne problemy bez użycia komputerów, przetworników
    A/C, etc.

    Pozdrawiam

    jp

  • 20. Data: 2014-02-02 00:25:00
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    k...@g...com wrote:

> [...]
    > określonym czasie. Z tego można wyznaczyć ilość energii jaka przepłynęło w
    No coś w tym rodzaju byłoby najlepsze, tylko ta waga :-(

    Najlepej jakby elektrodę zastąpić kondensatorem a wagę woltomierzem.
    Tak sobie myślę czy da się wzmocnić sygnał z bocznika (jakimś
    wzmacniaczem/separatorem) i ładować tym pojemność, nie wiem czy tak się da.

    jp