    From: Mario <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Jaka lutownica - poradźcie.
    Date: Thu, 09 Jun 2011 12:46:31 +0200

    W dniu 2011-06-09 12:08, marsel pisze:
    > Mama w robocie dwie lutownice, transformatorową i oporową, obie to
    > jakieś chińskie wynalazki, oporowa o mocy coś około 60W,
    > transformatorowa 175W!, i żadną nie mogę wylutować kondensatora z płyty
    > głównej. Groty poczyściłem, potem nawet powymieniałem i kicha, nie wiem
    > czy ten lut teraz taki twardy czy lutownicom się już zmarło?
    > W internecie jest pełno różnych lutownic i czym więcej o nich czytam tym
    > mniej wiem, niestety w moim mieście nic porządnego nie kupie i jestem
    > zdany na internet.
    > Nie zajmuję się zawodowo elektroniką, mam po prostu dużo sprzętu
> [...]

    175W to trochę dużo mocy jak na transformatorową, ale nie wykluczam, że
    takie są. Powinno dać się wylutować nawet tą 60 W. Dodaj dużo cyny
    ołowiowej to powinno ułatwić rozpuszczanie wymagającego większej
    temperatury lutu bezołowiowego jakim pewnie polutowana jest płyta.
    Dodatkowo kropla cyny otaczająca grot daje znacznie lepszy kontakt
    cieplny niż sam bezpośredni styk grota z padem. Wylutowujesz
    naprzemiennie po trochu raz jedną nóżkę raz drugą. Z wyczuciem żeby
    nadmierną siłą nie wyciągnąć na tej nóżce metalizacji otworu bo będzie
    problem.
    Problem też będzie później z odetkaniem otworków. Trzeba odessać ile się
    da - też dając pierw dużo świeżej cyny. Jak coś zostanie w środku to
    puści jeśli w trakcie wkładania kondensatora będziesz już od spodu
    lutował z pomocą świeżej cyny. Nóżki kondensatora w tym celu przytnij na
    około 3 mm traf z lekka w otworki i montuj zagłębiając naprzemiennie raz
    jedną nóżkę raz drugą. Można też próbować przedtem przetkać otworek igłą
    do zastrzyków - też oczywiście z wyczuciem i topiąc cynę lutownica
    przyłożoną od drugiej strony.

    MD