  • 21. Data: 2010-12-15 18:04:26
    Temat: Re: Jaki język - ceny?
    Od: Przemysław Osmański <p...@o...eu>

    W dniu 2010-12-14 21:37, Yarael Poof pisze:
> [...]
    > multimedialnych. Niestety projekt umarł.
    > Szukam teraz czegoś, co by spełniało następujące wymagania.
    > a) było w miarę tanie
    > b) nie jest to główny cel ale licencja pozwalała na ewentualną sprzedaż
    > c) tworzyło aplikacje pod windows XP/vista/7 bez jakiś gigantycznych
    > runtimeów (.NET niewskazany, no ale w ostateczności...).
    > d) najważniejsze - pozwalało na łatwą obsługę multimediów, z naciskiem
    > na strumień wideo, DirectShow (webcamy i inne takie) lub stosowanie
    > gotowych VLC.
    >
    > Czy jest jakiś tani klon Delphi albo coś podobnego do VisualBasicka?

    Będzie kiepsko. Sam kiedyś używałem MMB i też bardzo żałuję że projekt
    umarł. Ale jedna osoba nie jest w stanie ciągnąć tylu programów. A facet
    i tak robił świetną robotę.

    Teraz tak, Delphi, niestety dla Ciebie, ma ceny zaporowe. Starszych
    wersji nie ma, bo w sumie licencja nie pozwala na obrót nimi. Sam mam
    np. starszą wersję, ale nikomu na nic się ona nie zda. Delphi możesz
    kupić do 6 i to nie wszystkie. Tak więc z obsługą nowości byłby problem.

    Jeśli jakiś klon, to jedynie FreePascal i Lazarus. Daje to namiastkę
    Delphi z plusem kompilacji natywnej na różne platformy. Ma też to swoje
    wady (żeby nie było tak pięknie).

    Ale pytanie czy potrzebujesz aż czegoś takiego? Może prościej jest
    zainwestować w Flash'a lub SilverLight'a?
    Do flash'a masz tanie np. Swish MAX. Funkcjonalnie jest toto zbliżone do
    MMB.

    Wszystko zależy do czego te MMB używałeś.

    Weź pod uwagę to, że ani Delphi ani VB VC# nie mają łatwej i
    bezproblemowej obsługi multimediów, webcamów itd itp.

    --
    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 22. Data: 2010-12-15 18:12:44
    Temat: Re: Jaki j?zyk - ceny?
    Od: Arkadiusz Dymek <a...@n...bedzie>

    W dniu 12/15/2010 6:37 PM, Yarael Poof wrote:

    > Podsumowując - pewne rzeczy muszę (i chcę) sobie zrobić sam - ot, hobby.
    > O możliwość komercyjnego wykorzystania pytam nie z chęci zawojowania
    > rynku, tylko żeby się ktoś nie dopieprzył, jak udostępnia coś na
    > zasadzie jak się spodoba to możesz wpłacić dolara czy dwa.
    > Musze zobaczyć jaki licencje mają "Expressy" Microsoftu, aczkolwiek
    > przeraża mnie ich wielkość i "dotnetowość". No i wcale nie jestem pewien
    > jak to będzie z obcymi kontrolkami, jestem tu zielony, a cholernie
    > zależy mi na multimediach (głównie webcam itp.)

    Licencje mają jak najbardziej liberalne. Dla wątpiących nawet w FAQ
    wyraźnie podkreślili, że jak najbardziej można sprzedawać stworzone w
    nich oprogramowanie (w pierwszej edycji były tu pewne wątpliwości co do
    licencji runtime, w kolejnych poprawili tak, żeby wątpliwości nie było).
    Skądinąd kilka razy wspominasz o VB, a jak najbardziej jest i wersja EE
    VB. Co prawda nie wiem, na ile ten język uległ zmianie od czasów VB 6.0.
    Co do runtime - no niestety jest przerażający wielkościowo, zwłaszcza w
    nowych wersjach, ale coraz trudniej chyba spotkać komputer bez
    zainstalowanej chociażby wersji 2.0 - a w niej masz już wszystko co
    potrzeba, kolejne wnoszą sporo lukru programistycznego i rozbudowane
    biblioteki, ale to już dla zaawansowanych.

    Pozdrawiam,
    Arkadesh

  • 23. Data: 2010-12-15 18:14:34
    Od: "R. P." <r...@w...to.wp.pl>

    A.L. wrote:

    > Koledze sei ciagle zdaje ze profesjonalnosc programisty mierzy sie
    > iloscia certyfikatow z C++?

    A to z C++ sa jakies certyfikaty? Bo mnie sie wydawalo, ze to z C# i
    Javy jest ich wiecej i sa "trendy".

    C++ pozostaje najlepszym jezykiem do rozwiazywania najszerszej grupy
    problemow, czyli:
    - wczytanie danych
    - przetworzenie danych
    - zapisanie wyniku.

    Kolega zapomnial chyba, ze C++ idzie z duchem czasu, wspiera tez "jadra"
    (wg. Twojej definicji ;)) - wystarczy uzyc chocby OpenMP. Problem
    ochrony zmiennych - no przeciez to sa podstawowe pojecia i algorytmy,
    sekcje krytyczne, semafory itp. Przeciez to jest wiedza, ktora ma kazdy
    inteligentny programista, nie potrzeba do tego doktoratow.

    Ja np. zajmuje sie m. in. szeroko pojetym przetwarzaniem danych i
    bynajmniej nie sa to bazy danych druczkow L4 dla pani Zosi. Zajmuje sie
    tez hobbystycznie F#. I uwazam, ze ten jezyk zupelnie sie do takich
    rzeczy nie nadaje, bo wlasnie nie jest intuicyjny.

    A w ogole to przejrzalem sobie troche archiwum i ciekaw trafilem na
    watek sprzed prawie 10 lat, jak to Kolega smial sie z tego, ze kazdy
    teraz chce byc informatykiem. Trend jest caly czas wzrostowy. Czemu wg
    Kolegi informatyka w PL to tylko programowanie interfejsow do baz danych
    dla pani Zosi z Przedsiebiorstwa Produkcyjnego w Chrzaszczewicach
    Dolnych? Czyste programowanie to jedno, ale nie wiem czy kolega
    zauwazyl, w ostatnich latach bazrdzo wzroslo zapotrzebowanie na
    specjalistow od baz danych... ale prawdziwych baz danych - duzych
    hurtwoni, a nie baz do przechowywania urlopow pracownikow ;) Ostatnio
    widzialem ogloszenie gdzie specjalista ze znajomoscia hurtowni danych
    Oracle mial proponowane wynagrodzenie 90-130 PLN... za godzine. Tak wiec
    ta Polska to nie do konca taka ojszczana klapa jest. Mozna tu godziwie
    zyc, dobrze zarobic i robic rzeczy ciekawe.

  • 24. Data: 2010-12-15 20:10:03
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Wed, 15 Dec 2010 19:14:34 +0100, "R. P."
    <r...@w...to.wp.pl> wrote:

> [...]
    >sekcje krytyczne, semafory itp. Przeciez to jest wiedza, ktora ma kazdy
    >inteligentny programista, nie potrzeba do tego doktoratow.

    No wlasnie... WSPIERA. Ale tu o cos wieceni niz "wspieranie" chodzi.
    Tu chodzi o inny paradygmat, gdzie wspolbieznosc czy obliczenia
    rozproszone jets integralna czescia owego paradygmatu. Neich Kolega
    popatrzy na jezyk Occam i wyrosly z neigo Erlang

> [...]
    >tez hobbystycznie F#. I uwazam, ze ten jezyk zupelnie sie do takich
    >rzeczy nie nadaje, bo wlasnie nie jest intuicyjny.

    Owszem. F# kiepsko sie nadaje dobazy dancyh szlauchow i kaloszy dla
    Miejskiego Pzredsiebiorstwa Wodociagowego.Ale nei wszystkei aplikacje
    to bazy danych szlauchow i kaloszy. No i sprawa intuicji to kwestia
    osobnicza. I kwestia praktyki

> [...]
    >Kolegi informatyka w PL to tylko programowanie interfejsow do baz danych
    >dla pani Zosi z Przedsiebiorstwa Produkcyjnego w Chrzaszczewicach

    10 lat temu to bylo 10 lat temu. W informatyce czas liczy sie
    podwjnie a nawet i potrojnie

> [...]
    >ta Polska to nie do konca taka ojszczana klapa jest. Mozna tu godziwie
    >zyc, dobrze zarobic i robic rzeczy ciekawe.

    No i fajnie. Idziemy do nromalnosci, rownamy do swiata. W USA tak
    ifacio bierze 200 dolcow za godzine. Ale mnie nie interesuja bazy
    danych, a neico bardziej inteligentne zastosowania. A w tym zakresie
    jest tak sobie, zeby powiedziec owijajac w bawelne...

    A.L.

  • 25. Data: 2010-12-15 22:22:06
    Od: Marcin Kral <k...@p...na.onecie>

    W dniu 2010-12-15 19:14, R. P. pisze:

> [...]
    > sekcje krytyczne, semafory itp. Przeciez to jest wiedza, ktora ma kazdy
    > inteligentny programista, nie potrzeba do tego doktoratow.

    Sprawdz jak taki typowy kod z semaforami, sekcjami krytycznymi itp.
    skaluje. powyzej 4 "jader". niedlugo bedzie grubo powyzej.

    Marcin Kral

  • 26. Data: 2010-12-15 23:03:30
    Od: A.L. <l...@a...com>

    <r...@w...to.wp.pl> wrote:

> [...]
    >sekcje krytyczne, semafory itp. Przeciez to jest wiedza, ktora ma kazdy
    >inteligentny programista, nie potrzeba do tego doktoratow.

    No dobrze. Jak to takie proste, to proponuje zadanko:

    Dane sa sekcje krytyczne A, B, C, D, E, F

    Maja one nastepujace wlasiciwosci

    A ~ B (gdzie ~ nalezy czytac "wzajemnie sie wyklucza"

    B ~ D
    A ~ C
    C ~ F
    F ~ E
    B ~ E
    C ~ D

    Oczywiscie, mozna by uzyc jednego semafora ale byloby to bez sensu: A
    wyklucza B i C ale nie wyklucza D, E, F

    Podobnie D blokuje B i C ale nie blokuje A, F, E

    Pytanie: jak uzyc semafory zeby blokowac tylko te sekcje ktore tzraba,
    a nie blokowac tuch ktore nie musza byc blokowane? Ile semaforow
    potzreba?

    Jak to zrobic w Jave bez uzycia semaforow?

    A.L.

  • 27. Data: 2010-12-16 01:02:07
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 15/12/2010 23:03, A.L. wrote:
    > No dobrze. Jak to takie proste, to proponuje zadanko:
    >
    > Dane sa sekcje krytyczne A, B, C, D, E, F
    >
    > Maja one nastepujace wlasiciwosci
    >
    > A ~ B (gdzie ~ nalezy czytac "wzajemnie sie wyklucza"

    Ja bym w ogóle postawił sprawę inaczej. To, co jest opisane to jest
    starsznie niskopoziomowe i jednocześnie dość abstrakcyjne.

    Można zacząć od przykładu banalnie prostego. Mamy coś, co powiedzmy
    można zapisać tak:
    a = A()
    b = B()
    c = C(a,b)

    Clou jest takie, że A i B są niezależne i można by je wykonać
    równolegle. Oczywiście rozwiązanie tego na wątkach jeest banalne, ale
    jeśli w całym programie są dziesiątki tysięcy takich scenariuszy, gdzie
    za A i B można podstawić różne możliwe obliczenia, poczynając od
    podstawienia stałej znanej w czasie kompilacji, a kończąc na jakiejś
    skomplikowanej i czasochłonnej operacji, to lądujemy z tysiącami pytań
    czy lepiej A i B obliczać w wątkach i synchronizować, czy epiej wykonać
    po kolei w jednym wątku. Odpowiedź zależy od kosztów operacji A i B,
    oraz kosztów tworzenia wątku, synchronizacji itd. We współczesnych
    archotekturach i systemach operacyjnych ciężko, żeby programista mógł
    samodzielnie określić tę granicę, kompilator zaś może mieć zakodowaną
    wiedzą o czasowych charakterystykach procesora i systemu operacyjnego,
    dane z profilera na temat czasu trwania operacji zależnych od danych, a
    nawet korzystać z dobrodziejstw technik typu JIT, żeby podejmować te
    decyzje na bieżąco w trakcie działania programu.

  • 28. Data: 2010-12-16 01:07:09
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Thu, 16 Dec 2010 01:02:07 +0000, Andrzej Jarzabek
    <a...@g...com> wrote:

    >Ja bym w ogóle postawił sprawę inaczej. To, co jest opisane to jest
    >starsznie niskopoziomowe i jednocześnie dość abstrakcyjne.

    To nie jest ani niskopoziomowe ani abstarkcyjne. To jest
    wyabstrachowany model problemu rzeczywisctego do rozwizania ktorego
    "programista bez doktoratu" uzyl jednego semafora, za kazdym razem
    blokuajc wszystko jak leci.

    Wszyscy w firmie dziwilli sie dlaczego zastosowanie wielowatkowosci
    zamiast polapszac sprawnos ja pogarsza.

    A.L.

  • 29. Data: 2010-12-16 01:10:38
    Od: A.L. <l...@a...com>

    <a...@g...com> wrote:

> [...]
    >nawet korzystać z dobrodziejstw technik typu JIT, żeby podejmować te
    >decyzje na bieżąco w trakcie działania programu.

    Panie Kolego, Pan Kolega opowiana nonsensy. Ja mam problem jak jak
    zrownoleglic aplikacje ktora ma pol miliona linii w jakims jezyku, na
    przykald w Javie a nie "korzystac z dobrodzeijstw XT". Kompilator
    moze pomoc w roznych rzeczach ale w tym to na pewno nie.

    A.L.

  • 30. Data: 2010-12-16 01:37:24
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 16 Gru, 02:02, Andrzej Jarzabek <a...@g...com> wrote:
> [...]
    > po kolei w jednym wątku. Odpowiedź zależy od kosztów operacji A i B,
    > oraz kosztów tworzenia wątku, synchronizacji itd.
    Racja.

> [...]
    > nawet korzystać z dobrodziejstw technik typu JIT, żeby podejmować te
    > decyzje na bieżąco w trakcie działania programu.
    To chyba jest niemozliwe, zaden kompilator ani JIT nie moze
    przewidziec
    kosztow wykonania bardziej skomplikowanych kawalkow kodu - inne dane
    to inny czas. Poza tym jak bylby narzut czasu na pomiary i
    przeprowadzanie
    takiej statysytki?