    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Jakie są skutki odsunięcia osi kół zębatych?
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Fri, 1 Feb 2019 10:14:37 +0100

    Dnia Fri, 1 Feb 2019 09:16:54 +0100, WM napisał(a):
    > Ktoś zaprojektował ręczną maszynkę do skręcania liny.
    > Jej podstawą jest przekładnia przypominająca przekładnię planetarną bez
    > wewnętrznego koła zębatego i z nieruchomym jarzmem.
    > Są trzy kółka planetarne, które kręcąc się skręcają linę.
    > http://www.mkdrafting.com/images/als_rope_maker2.bmp
    >
    > Napędzane jest ręcznie koło zewnętrzne o zazębieniu wewnętrznym.
    > Koło to jest osadzone luźno na trzech satelitach i to mnie niepokoi.
    >
    > Jakie są skutki niewłaściwej odległości między kołami zębatymi?

    Ale ono nie jest tak znow luzno osadzone, skoro sa trzy wewnetrzne.

    No dobra, jest ta odleglosc nieprecyzyjna, ale do skrecania liny
    raczej starczy. A kola i tak drewniane i szybko sie zuzyja :-)

    Bardziej mnie ta korbka martwi - sila jest przylozona nierowno.

    Chociaz ... zeby te trzy wewnetrzne trzymaly, to sie chyba musi na
    szczytach zebow opierac ?
    Ciekawe czy w teorii, przy ewolwentowych zebach, moglaby sie ustalic
    pozycja bez opierania na szczytach.

    Troche analogicznie jak na kolei - bieznie kół sa stozkowe, i te
    obrecze wcale szyn nie dotykaja. A pociag nawet samoczynnie skreca.

    J.