    Subject: Re: Jakie są skutki odsunięcia osi kół zębatych?
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    From: WM <c...@p...onet.pl>
    Date: Fri, 1 Feb 2019 11:48:17 +0100

    W dniu 2019-02-01 o 10:14, J.F. pisze:

    > Ale ono nie jest tak znow luzno osadzone, skoro sa trzy wewnetrzne.

    W profesjonalnych maszynach zewnętrzne koło kręci się na własnej
    nieruchomej osi, tu opiera się na satelitarnych kołach.

    Konstruktor maszyny twierdzi, że mniejsze opory są przy luźno osadzonym
    kole, niż przy łożyskowanym na osi.
    Trudno mi w to uwierzyć.

    > No dobra, jest ta odleglosc nieprecyzyjna, ale do skrecania liny
    > raczej starczy. A kola i tak drewniane i szybko sie zuzyja :-)
    >
    > Bardziej mnie ta korbka martwi - sila jest przylozona nierowno.
    >
    > Chociaz ... zeby te trzy wewnetrzne trzymaly, to sie chyba musi na
    > szczytach zebow opierac ?
    > Ciekawe czy w teorii, przy ewolwentowych zebach, moglaby sie ustalic
    > pozycja bez opierania na szczytach.

    Uzębienie wewnętrzne jest wklęsłe, ale ewolwentowe.
    Rozwija się chyba z koła przy wierzchołkach zębów?
    Jak mierzyć kąt przyporu dla uzębienia wewnętrznego?

    WM