    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Fri, 13 Oct 2017 03:49:53 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Kinematyka odwrotna
    From: s...@g...com

    W dniu piątek, 13 października 2017 11:43:18 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

    > Jesli wyliczysz pozycje silownikow koncowa i poczatkowa, i zaczniesz
    > je rownomiernie przestawiac, to koniec ramienia osiagnie na koncu
    > dobra pozycje, ale trajektoria ruchu jest blizej nieokreslona.

    Trajektoria zalezy od tego jakie mamy katy na siłownikach. I rzeczywiscie mocno
    zalezy od przypadku ale czemu po prostu nie podzielić sobie ściezki na kawałki i po
    nich krótkimi krokami iterować?
    Wtedy spaw będzie prosty czy tam pojedzie po swojej ścieżce.

    > A jak bym chial, zeby robot np spaw zrobil po linii prostej, a nie
    > krzywej :-)

    I będzie prosta. Ale tylko jak podzielimy calosc na kawałki.
    Tak daleko jak widze to przy katach przemieszczeń mniejszych niż 90stopni to te
    wzorki sie upraszczaja a proste metody daja "naturalne wyniki".
    Przy obszarze na poziomie 90-180 stopni to juz nieco fikuśnie.
    A poprowadzenie linii przez prawie cale pole robocze ramienia i blisko podstawy to
    już przynajmniej po 2 rozwiązania optymalne plus masa innych do rozważenia.

    Ale jak nie ma stref no-go to proste algorytmy dają rade. A przynajmniej tak daleko
    jak widze. Jak dodamy ograniczenia na strefy plus wymaganie na stałe kąty narzędzia
    lub katy podążające za jakimś tam kierunkiem to już sie robi ciekawie...

    > kiedys to zrobilem na 486, ale troche uproscilem, a 486 ma szybki
    > procesor zmiennoprzecinkowy :-)
    >
    > No i ciekaw jestem - fachowcy tez upraszczaja, czy dzis po prostu
    > jakis Core2 daja, bo to i tak najtaniej :-)

    Fachowcy to raczej aktualnie to po prostu robia motion capture.
    Ostatnio widzialem jakis soft co takie cos dawał projektować. Jakiś rodzaj CAM-a.
    Chwalili sie w nim ze optymalizuje. Ale nie mowili co i jak a demo bylo na zasadzie
    machania taca z puszkami miedzy pretem operowanym przez drugiego.

    Nie zrobilo na mnie wrażenia.

    A calosc to raczej byla taka "nagrywaczka" gkodu ktory potem ramie odtwarzało.

    W tych wzorkach jakie podales nie ma za bardzo jak wskazać że narzedzie ma byc jakos
    tam pochylone albo ze mamy dowolnosc w zakresie tego czy np. elektrona ma byc 15st.
    odchylona w prawo czy w lewo a 30st. w tył od ściezki.
    A dla takiego spawania to dosyć istotne. No i aby dostać cobra pattern to jednak
    nawywijac tym tigiem trzeba.

    Ale tak czy siak ja bym to tak na chłopski rozum wział:
    Posuw o kolejna sekcje beziera, obliczenie dx, dy, dz czubka elektrody, utrzymanie
    kąta narzędzia statycznie, i tu już z górki, obliczenie dwu katów, trzech posuwów i
    ich delty.

    Drobny krok i wygląda ładnie. Ale nie za drobny :)