    Subject: Re: Klawiatura MIDI z velocity
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Mon, 8 Oct 2018 22:16:22 +0200

    W dniu 2018-10-08 o 15:18, Queequeg pisze:

    > Hej,
    >
    > Dorwałem ostatnio w swoje ręce klawiaturę (kontroler) MIDI, która
    > raportuje prędkość, z jaką został wciśnięty klawisz (co jest pochodną
    > siły, z jaką został wciśnięty). Jak się wciska słabo, to velocity jest
    > mniejsze i gra ciszej, jak się wciska mocniej, to gra głośniej.

    Velocity nie reaguje na mocniejsze wciśnięcie klawisza, ale na prędkość
    uderzenia palca.

    > Po wciśnięciu klawisza nie raportuje już siły (ciśnienia), z jakim klawisz
    > jest trzymany (bo i takie są -- aftertouch).
    >
    > Jak ona to robi?
    >
    > Mój typ to dwa sensory, z których jeden łapie na początku wciśnięcia
    > klawisza a drugi przy końcu, i pomiar czasu między aktywacją tych dwóch
    > sensorów. A może jednak jest to robione inaczej?

    Dokładnie tak.

    Velocity realizowane jest w taki sposób, że są 2 styki. Pierwszy z nich
    kontaktuje nieco wcześniej od drugiego. Elektronika instrumentu mierzy
    czas pomiędzy zadziałaniem pierwszego, a drugiego styku, a ten zależy od
    prędkości z jaką palec uderza w klawisz. Fizycznie zrealizowane jest to
    w ten sposób, że pod każdym klawiszem znajduje się taka gumka z dwoma,
    przewodzącymi cyckami https://muzyczny.pl/towary1/80264.jpg przy czym
    jeden z cycków wystaje bardziej.

    Jeżeli zaś chodzi o Afrertouch to są 2 rodzaje:

    1. Monophonic Aftertouch (Mono Aftertouch) - działa jednocześnie dla
    wszystkich klawiszy (wszystkich generowanych dźwięków), niezależnie od
    tego, który z klawiszy jest dociskany. W tym przypadku pod klawiszami
    znajduje się pasek elastycznej gumy/gąbki przewodzącej, która reaguje
    zmianą oporności pod wpływem ściskania. Przy czym na płytce drukowanej
    poprowadzone są 2 ścieżki wzdłuż tej gumy/gąbki, wzdłuż całej klawiatury.

    https://syntaur.com/images/3161-Lg.jpg
    https://syntaur.com/images/1862-Lg.jpg

    2. Polyphonic Aftertouch (Poly Aftertouch) - działa niezależnie dla
    każdego klawisza. Tu jest podobnie jak wcześniej tzn. guma/gąbka jest w
    postaci paska, ale pod tym paskiem znajdują się oddzielne pola i jedna
    wspólna ścieżka. Oporność pomiędzy wspólną ścieżką, a danym polem jest
    odczytywana multiplekserem, niezależnie pod każdym klawiszem

    https://cdn.shopify.com/s/files/1/1883/9389/products
    /C...@2...jpg?v=14997258
    42

    Poza ww klawiaturami są jeszcze na rynku klawiatury

    TouchKeys oraz Multitouch, które nie tylko reagują na docisk klawiszy
    (polifonicznie) to jeszcze na obszar klawisza gdzie znajduje się palec.
    Dzięki temu można palce przesuwać w prawo i w lewo, ale także i ślizgać
    je po klawiszach wzdłuż. Jak to jest zrobione od strony technicznej nie
    wiem.