    Subject: Re: Klawiatura MIDI z velocity
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Tue, 9 Oct 2018 02:40:41 +0200

    W dniu 2018-10-09 o 01:10, Adam pisze:

    > W którymś z Korgów mam tak, że reaguje też na siłę nacisku klawisza w
    > ten sposób, że naciskam klawisz i trzymając go zmieniam nacisk
    > pulsacyjnie, i według nacisku jest głośność. Dotyczy to oczywiście
    > niektórych tylko instrumentów.
    > Jakieś piezo?
    > Jak się nazywa taki rodzaj klawiatury?
    > Maszyna z końca lat 80-tych, któryś z Music WorkStation czy jakoś tak.

    To jest właśnie Aftertoutch. Co ma się dziać po dociśnięciu klawisza to
    już się wybiera w ustawieniach. To może być zmiana Velocity , Pitchbend
    lub dowolny Control Change.

    Z Control Change mogą to być np. efekty:

    CC1 - Modulation whell or level czyli głegokość modulacji

    CC2 - Breath Controller czyli głębokość przedmuchu dla instrumentów dętych

    CC65 - Portamento czyli płynne przejście z jednego dźwięku do drugiego

    itd.

    Samych Control Change jest 128 z czego część kontrolerów służy do
    ustawiania i resetowania instrumentu. Część kontrolerów od zakresu CC32
    do CC63 to tzw. precyzery dla kontrolerów od zakresu CC0 do CC31 czyli
    pozwalające bardziej precyzyjnie regulować parametr. Dla przykładu CC0
    ma 128 możliwych poziomów regulacji, ale dokładając do niego precyzer
    CC32 który także ma 128 poziomów regulacji mamy już 128 x 128 = 16384
    poziomów regulacji. W tym przypadku akurat CC0 i CC32 służą do zmiany
    banków brzmień, które w połączeniu z Program Change (wybór brzmienia)
    daje nam 128 x 16384 = 2097152 różnych brzmień do wyboru (oczywiście
    teoretycznych, bo jeszcze żadna firma nie wypuściła instrumentu na
    rynek, który miałby tyle brzmień :)

    W sumie w samych Control Change mamy kilkadziesiąt różnych efektów,
    które możemy bezpośrednio sterować Aftertouch-em.

    Ponadto część Control Change to obsługa tzw. RPN i NRPN, które z kolei
    maja wpływ na jeszcze większą liczbę parametrów np. dostrojenie
    instrumentu, rozstrojenie alikwot, regulacja poszczególnych filtrów i
    obwiedni dźwięku ADSR, pracy generatorów, rezonatorów i cholera jeszcze
    wie czego ;)

    Te wszystkie CC możemy sobie przypisać do Aftertouch o ile pozwala na to
    dany model instrumentu (nie wszystkie, zwłaszcza te starsze obsługują
    RPN i NRPN)

    Aby to wszystko zrozumieć trzeba nie tylko znać budowę syntezatorów
    analogowych to także strukturę standardu MIDI.

    Instrumenty cyfrowe standardu MIDI, zwłaszcza te pierwsze z lat 80-tych
    i 90-tych bazowały na modelowaniu analogowym dźwięku.