  • 61. Data: 2013-11-13 01:01:54
    Temat: Re: Kombatanckie wspomnienia
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    ACMM-033 napisało:

    > Hmm... kiedyś zasłyszałem, i to z radia, na pytanie "czy był wyższy",
    > odpowiedź "był, ale się wywrócił". Stąd moje zastrzeżenie "podobno".

    Był jeden, niewiele niższy w którymś ze środkowych Stanów. Wywrócił
    się kilka lat przed postawieniem naszego. Chyba w niego helikopter
    przydzwonił, czy coś. Zdaje się, że go odbudowali, ale późno, już
    po tym, jak nasz legł.

    Jarek

    --
    Stoję, stoję, czuję się świetnie
    Nie muszę siedzieć, nie muszę leżeć

  • 62. Data: 2013-11-13 01:16:48
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On 12 Nov 2013 23:37:16 GMT, Jaros?aw Soko?owski <j...@l...waw.pl>
    wrote:

    >Te radia na Manhattanie, to całkiem niezależnie, czy transmitują to, co
    >satelity?

    Transmituja satelitowy sygnal SiriusXM i sa wlasnoscia firmy SiriusXM.
    Firma instaluje je w duzych miastach. Odbiornik jest przystosowany do
    odbioru obu sygnalow. Jak sie przestawi odniornik do modu "Antenna" to
    pokazuje moc sygnalu satelitarnego i naziemnego. U mnei naziemnego
    pokazule zero. Nie tzreba niczego przelaczac itede.

    >I czy w ogóle ostały się gdzieś w USA jeszcze jakieś klasyczne
    >radia? AM, zdaje się, trzymało się tam dobrze. Może lepiej niż FM i lepiej
    >niż w Europie -- co akurat ze względu na rozległość niektórych stanów jest
    >zrozumiałe. Nawet bywały jakieś osobliwe wynalazki w rodzaju AM-stereo.

    Radia jest od cholery, z tym ze wiecej FM niz AM. Wiekszosc raczej
    niwielkiej mocy, rzedu 1 KW, chociaz mocniejsze tez sa. Praktycznie
    kazde miasto i kazdy uniwersytet ma swoja stacje FM, a gdzieniegdzie,
    w duzych miastach, dzielnice tez. Wszedzie jest pare kanalow Public
    Radio.

    Radio jest oczywiscie za darmo, z reklamami, ale Public Radio jest i
    za darmo i bez reklam.

    Ostatnio rozpowszechna sie system FM-HD (high definition FM). Na
    jednej czestotliwosci ma sie dwa kanaly - jeden konwencjonalny FM
    ktory mozna odbierac przy pomocy normalnego odbiornika, i drugi,
    cyfrowy, ktory mzona odbierac przy pomocy odbiornika HD. Jakosc tej
    transmisji cyfrowej jest doskonala - "na ucho" lepsza of klasycznego
    FM. Public Radio nadaje i na FM i na HD. Oczywiscie, na obu kanalach
    sa ROZNE rogramy

    Oprocz tego jest sporo AM, ale te sa jakby w zaniku

    A.L.

  • 63. Data: 2013-11-13 01:58:20
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "A.L." <a...@a...com> napisał w wiadomości

    > To nie jest kawaleczek druta. Jak zgubisz antene, to kosztuje 60
    > dolcow.

    Tak czy siak, antena nie jest nakierowana cały czas na satelitę. Choćby
    wzniesienia, niekoniecznie północ-południe, ale i wschód-zachód, może się
    wahać. To nie może być geostacjonarne.

    > Nie wiem jak jes tna Alasce i na Hawajach. Wiem ze jest w "continental
    > USA" i poludniowej Kanadzie.

    Napisali, że jest w całych Stanach.

    > Nic sie nie tzreba nakierowywac. W domu antena moze lezec byle gdzie,
    > o ile dom nie jest betonowy.

    Znakiem tego, wygląda to na satelity niskoorbitujące, lub stare rozwiązanie,
    stosowane w Związku Radzieckim (nie wiem, ile oni tego mieli), gdzie po
    specjalnej orbicie (rozwiązanie stosowane np. do łaczności ze stacjami
    podbiegunowymi) chyba krążyło kilka satelitów, ktoś mi powiedział, że
    podobno od razu emitowały w zakresie odbieranym przez telewizory, w co mi
    się nie bardzo chciało wierzyć. Wywiedziałem się też, że zmieniały położenie
    anten nadawczych, aby trafić emisją do właściwego obszaru, co czasem się
    obsuwało i wskakiwał "nie ten czas". Warszawa przez jakiś czas miała u
    siebie pierwszy program TV rosyjskiej (żałuję, że nie ma), odbiór był z
    satelty krążącego po wydłużonej orbicie, talerz był nawet niezbyt duży, u
    mnie w pracy. Nawet opracowałem prosty system procedur, jak wizować antenę,
    jeśli nie ma kto wyjść na dach, a sygnał zniknie, czy osłabnie. Czemu tak?
    Otóż satelita ten widziany z ziemi, zakreślał na niebie ósemkę, czyli
    uciekał ze swoją wiązką antenie odbiorczej... i czasem trzeba było go
    podgonić.

    > Jest.

    W takim razie niska orbita, coś na kształt Iridium, Thuraya, Inmarsat,
    GlobalStar... Ale Inmarsat jest geostacjonarny... kurde... tu jest za dużo
    niedopowiedzeń...

    > Granice sa rozmyte.

    No, nie da się obciąć wiązek z dokładnością do metrów...

    > Satelitow jest teraz pare sztuk
    >
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Sirius_XM_Radio#Satelli
    tes

    Piszą, że 9 sztuk.

> [...]
    > na Manhattanie w Nowym Jorku. Bo wiezowce, jak sie jedzie "wawozem"
    > zaslaniaja widok na satelite. To gdzie jestem (Midwest) nijakich

    No, w dużym mieście dochodzą jeszcze zakłócenia, przemysłowe, oraz od innych
    stacji, jak gwizdną sygnałem, to mało co się nie rozmnoży.

    > Transponder to male pudelko ktore ma antene satelitarna. tak jak
    > wszystkei inne, wielkosci pudelka do papierosow. Mzoe byc umiesczona
    > byle gdzie jezeli dom nei ekranuje, albo kolo okna gdy ekranuje. Na
    > nala antenke na 900 MHz. Do odbiornika dolacze aie antene 900 mHz (tez
    > wielkosci pudelka papierosow) zamiast anteny satelitarnej. Transponder
    > kupuje sie w sklepie, kosztuje stowe.
    >
    > Stoi u mne w domu na polce na ksiazki.

    Interesująca sprawa... acz w miejscu, gdzie mało QRM, to można sobie na to
    pozwolić, wysilić wzmacniacz i jechać.

    > Dlatego ze ja chce sluchac KONKRETNEGO programu, a nie "radia w
    > ogole". NA przykald "Jazz from Lincoln Center" na zywo lub
    > Metropolitan Opera na zywo.

    Nie taniej było by wykupić konkretny strumień?
    Ach, pardon, ale strumienia nie zabierzesz do auta...

    > Rzeczywiscie sie pogubiles. Domowy transponder jest po to zeby w domu
    > mozna bylo odbierac radio satelitarne w miejscach gdzie jest slaby
    > sygnal satelitarny, na przykald w piwnicy. Transponder tez mam w pracy
    > (moj wlasny, prywatny) bo budynek jest betonowy. Wiec transponder stoi
    > pry oknie a ja moge sluchac radia gdzie chce.

    Zaczynam chyba jarzyć.

    > A program radiowy radia SiriusXM jest TEZ dostarczany pzrez normalny
    > internet. Po drucie. Jak ktos nie ma mozliwosci sluchania pzrez radio,
    > akurat

    OK, kapię.
    Chyba zaczya mi się to powoli składać w całość - obecnie skłaniam się, ze to
    może być najbardziej podobne do systemu satelitów radio-i-tele-dyfuzyjnych w
    Rosji (czy byłym ZSRR), i/lub do systemu Inmarsat. Firma jest dość
    tajemnicza co do szczegółów, więc konkretów pozostaje mi się domyślać.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 64. Data: 2013-11-13 02:07:00
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

> [...]
    > transmisji cyfrowej jest doskonala - "na ucho" lepsza of klasycznego
    > FM. Public Radio nadaje i na FM i na HD. Oczywiscie, na obu kanalach

    Uff... widmo tego musi być szkaradne, trochę się domyślam, jak jest
    skomponowany sygnał, mam nadzieję, że część cyfrowa nie jest komponowana
    zmianami dewiacji, bo to mocno rozciągnęło by widmo i w sumie nie wiem, czy
    pojemność pasma nie zmalała by przez to. Ale pomysł ciekawy :)

    > Oprocz tego jest sporo AM, ale te sa jakby w zaniku

    W sumie zrozumiałe, skoro są takie radia cyfrowe (Sirius i ten FM-HD)
    Ale myślę, że niektóre stacje zostaną, jako radiolatarnie. Spełniając dwie
    role - dając treść dla słuchaczy, oraz pozwalając na nawigację morską, czy
    inną, jako (niekoniecznie) rezerwa. To IMHO za poważna sprawa, by polegać
    tylko na jednym źródle namiaru.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 65. Data: 2013-11-13 02:17:03
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan A.L napisał:

> [...]
    [...]
    > Radia jest od cholery, z tym ze wiecej FM niz AM.

    Uff... bo zrozumiałem, że tam u was z Midwestu wszystkie radia
    wymiotło. A to chodziło tylko o naziemne bypassy do satelitów.

    Jarek

    --
    Tu na Manhattanie
    seks i rozpasanie

  • 66. Data: 2013-11-13 02:47:32
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Wed, 13 Nov 2013 01:58:20 +0100, "ACMM-033" <v...@i...pl>
    wrote:

> [...]
    >Rosji (czy byłym ZSRR), i/lub do systemu Inmarsat. Firma jest dość
    >tajemnicza co do szczegółów, więc konkretów pozostaje mi się domyślać.

    Mylisz sie. Poza tym, informacji jest od cholery

    XM Radio uses two Boeing HS 702 satellites, appropriately nicknamed
    "Rock" and "Roll," and two BSS 702 satellites it calls "Rhythm" and
    "Blues," placed in parallel geostationary orbit, two at 85 degrees
    west longitude and the other two at 115 degrees west longitude.
    Geostationary Earth orbit (GEO) is about 22,223 miles (35,764 km)
    above Earth, and is the type of orbit most commonly used for
    communications satellites. The first XM satellite, "Rock," was
    launched on March 18, 2001, with "Roll" following on May 8 of the same
    year. A design flaw in the HS 702 satellite caused its solar panels to
    function inefficiently. XM launched "Rhythm" on February 28, 2005, and
    "Blues" on October 30, 2006, to replace the older satellites. Then XM
    Radio powered down "Rock" and "Roll." The older satellites remain in
    orbit and can serve as backups, if necessary.

    http://electronics.howstuffworks.com/satellite-radio
    2.htm

    These satellites are among the most powerful ordered to date. Each is
    designed to provide 18 kilowatts of total power at beginning of life.
    To generate such high power, the two solar wings employ five panels
    each of high-efficiency, dual-junction gallium arsenide solar cells.
    To provide 15 years' service, the BSS-702 carries the flight-proven
    xenon ion propulsion system (XIPS) for all on-orbit maneuvering.
    Alcatel Espace of Toulouse, France, will provide the high-power,
    S-band, Digital Audio Radio Service payload.

    XM 1 and 2 suffer from a generic failure of the early BSS-702 model:
    the fogging of the concentrator mirrors on the solar arrays leads to
    reduced available power.

    http://space.skyrocket.de/doc_sdat/xm-1.htm

    XM provides digital programming directly from three high-powered
    satellites in geostationary orbit above the equator. XM-1 ("Roll") and
    XM-2 ("Rock") are co-located at 115° west longitude and XM-3
    ("Rhythm") is located 85° west longitude in addition to a network of
    ground-based repeaters. The combination of the three satellites and a
    series of ground-based repeaters ensure uninterrupted coverage
    throughout all of continental North America.

    http://www.xmtuner-radio.com/howdoesxmsatelliteradio
    work.htm

    A.L.

  • 67. Data: 2013-11-13 06:41:08
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    > Lampy nie są do kupienia - ale są oczywiście do zamówienia u producenta
    > albo jego konkurentów. Podejrzewam że w Laminie by to dorobili. Zresztą
    > lampy tej klasy się naprawia - zwykle zdycha katoda - wystarczy
    > rozlutować bańkę (ceramiczno - metalową zazwyczaj), wydłubać katodę,
    > wstawić nową i zlutować całość do kupy. Klasyka dla technologów od lamp
    > wielkich mocy.

    Ilu jeszcze jest czynnych ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 68. Data: 2013-11-13 06:48:15
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    > Maszt to jest mały składnik kosztów w porównaniu do tego systemu
    > przeciwwag który jest tam płytko pod ziemią zakopany!
    /.../

    > Problemem są uwarunkowania środowiskowe - dzisiaj takie moce wymagają
    > parę razy większej (zwłaszcza w Polsce z chorym kryterium 7 V/m gdy w
    > reszcie Europy jest 20 V/m przy tych częstotliwościach) strefy ochronnej
    > niż istniejąca - kupę forsy na wykup nieruchomości wokół nadajnika by
    > trzeba!

    Radiostacja mogła by pracować z mniejszą mocą (?), pytanie czy
    ktokolwiek przez 22 lata był zainteresowany.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 69. Data: 2013-11-13 14:16:27
    Od: Maciej Milinkiewicz <n...@e...pl>

    Dnia 2013-11-13, o godz. 01:58:20
    "ACMM-033" <v...@i...pl> napisał(a):

    > W takim razie niska orbita, coś na kształt Iridium, Thuraya,
    > Inmarsat, GlobalStar... Ale Inmarsat jest geostacjonarny... kurde...
    > tu jest za dużo niedopowiedzeń...

    http://public.blu.livefilestore.com/y1pxkQeMa-2IRMCW
    0XIIBca7kgJl0ZrukKqvhgtd8cBrImHt5ldsXYmW9sjOUAHdBK2c
    7oW6kUDW5a7pd_YhGVHFA/sirius-xm-orbital-animations.g
    if

    --
    http://edudesk.pl - Komputery, sieci, naprawa, strony www, GIS. Toruń.

  • 70. Data: 2013-11-13 14:25:49
    Od: Maciej Milinkiewicz <n...@e...pl>

    Dnia 2013-11-13, o godz. 14:16:27
    Maciej Milinkiewicz <n...@e...pl> napisał(a):

    > http://public.blu.livefilestore.com/y1pxkQeMa-2IRMCW
    0XIIBca7kgJl0ZrukKqvhgtd8cBrImHt5ldsXYmW9sjOUAHdBK2c
    7oW6kUDW5a7pd_YhGVHFA/sirius-xm-orbital-animations.g
    if

    a tu źródło też ciekawe:
    http://www3.sympatico.ca/n.rieck/docs/sirius.html

    --