    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Sun, 5 May 2019 21:50:52 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Komu profil alu?
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 6 maja 2019 12:23:07 UTC+9 użytkownik Marcin Debowski napisał:
> [...]
    doprowadziło do dwóch nieudanych startów rakiet kosmicznych. Przyznali się, sprawę
    załatwiła ugoda. Ale nie wiadomo jakie jeszcze straty wyjdą na jaw, bo proceder miał
    miejsce przez długi czas.
    asa-says-aluminum-fraud-caused-700-million-satellite
    -failures

    > Pewnie wynika to z tego, że nie dałoby się nic zrobić bez określonego stopnia
    > zaufania. Ok, mogli wyrywkowo potestować, ale to też nie eliminuje ryzyka. Czy to
    > ta sama partia towaru np. I co teraz, testować kazdy kawałek?

    Od czasów głośnego raportu Feynmana wiadomo powszechnie że w NASA jest burdel, a
    wszystkie nowe informacje to regularnie potwierdzają. Im wyżej w kierownictwie, tym
    głupsze decyzje są podejmowane. Nie spodziewaj się że techniczne szczegóły
    kiedykolwiek wyjdą na jaw.

    Mnie rozwala jedno zdanie: The extrusions used on the T8/T9 missions could
    not have been made any later than 2007. Znaczy że NASA nie ma żadnego material
    traceability. Mój wymiennik jak się rozpęknie, to każdy jego kawałek metalu włącznie
    z drutem spawalniczym musi dać się zidentyfikować do takiego stopnia że jego
    certyfikat od wytwórcy, raport z goods in inspection i zdjęcie oznaczeń na materiale
    jest dostępny od ręki, bez szukania po archiwach. NASA nie wie z czego zrobiła
    owiewkę, czyli kawałek metalu kosztujący 5 milionów dolarów.
    Następny kwiatek: YS, UTS i E nie są parametrami które decydują o zachowaniu
    materiału w warunkach eksplozji. Jeśli NASA wyspecyfikowała tylko te trzy, to znaczy
    że ci ludzie nie rozumieją jak się kupuje materiały. To są liczby ze specyfikacji
    materiałowej (normy) ASTM, a nie warunki konieczne do zadziałania materiału w
    pożądany sposób.
    Jeszcze jedna uwaga: T6 to aluminium utwardzane wydzieleniowo przez przyspieszone
    starzenie i jako takie zmienia swoje właściwości leżakując w magazynie. Producenci
    drogich ram rowerowych używają materiału wyleżakowanego przez 10-15 lat. Ani nie ma
    gwarancji że ten kawałek użyty w rakiecie, ani te ścinki które później przebadano
    miały wciąż te same własności jak w dniu ich wytłoczenia. Jeśli NASA takich rzeczy
    nie wie, to kto ma wiedzieć?

    > Mnie zastanawia jeszcze jedno, jak duże to mogły być różnice, bo przecież
    > normalnie zakłada się pewien zakres. Nie mówię o specyfikacji dostarczanego
    > materiału a bardziej końcowej funkcjonalności elementu gdzie ten materiał ma być
    > uzyty.
    >
    > Raport (podsumowanie):
    > https://www.nasa.gov/sites/default/files/atoms/files
    /oco_glory_public_summary_update_-_for_the_web_-_043
    02019.pdf

    > Tam podają wartości minimalne co sugeruje, że było poniżej tych wartości.
    > Czyli pewnie konstrukcyjnie było to tak zaprojektowane, że coś innego miało pójśc
    > w pioruny, a poszła szyna z tego aluminium.

    To była szyna z pustym kanałem wewnątrz, a w tym kanale siedział sznur wybuchowy. Jak
    myślisz, ile by to kosztowało żeby zrobić tej szyny ze sznurem o pół metra więcej i
    próbnie odpalić ten naddatek w laboratorium przed startem rakiety? Nie, te głąby
    wyliczyły o ile rakieta skurczyła się w nocy przed startem, że z tego skurczu wyszło
    że kawałeczek sznura wysunął się z profila i że nie cały sznuk przekazał swoją
    energię metalowi. No i że to jest jedna z istotnych przyczyn nieudanego startu.
    Usiedziałbyś na posiedzeniu takiej komisji z poważną miną? Ja zaczął rechotać i
    musieliby mnie wynieść z pokoju.