  • From: Piotr Gałka <p...@C...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Kondensatory wyjściowe ceramiczne do przetwornic DC/DC
    Date: Tue, 25 May 2010 14:56:10 +0200

    Użytkownik "EM" <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:htdu35$i8u$1@news.onet.pl...
> [...]
    0825capacitors/

    > No ale to są tantale o niskim ESR i tyle
    > Moje pytanie było bardziej w kierunku MLCC.

    Ten problem też mnie nurtuje. Niestety odpowiedzi nie znam.
    Jedyne co znalazłem to gdzieś informacja, że ESR ceramików może być poniżej
    0,01 ohm co w wielu przypadkach zasilaczy nie gwarantuje stabilności. Jak
    spojrzeć na wykresy ESR tantali to to ESR zmienia się ze zmianą
    częstotliwości. Z tego wnoszę, że podobnie może być dla ceramików, a z tego
    dalej wychodzi, że z podanej dla danej f stratności można co najwyżej
    próbować wyliczać ESR dla tej częstotliwości. Poza tym nie można być pewnym,
    czy w możliwie zbliżonym do rzeczywistości modelu stratność nie powinna być
    modelowana również jakimś rezystorem równoległym, i dopiero straty
    spowodowane przez oba te rezystory dają wypadkową stratność podaną w
    katalogu. Rezystor równoległy na pewno nie ma wpływu (lub ma znikomy) na
    stabilność (jest jakby częścią obciążenia) no i nie wiedząc jak stratność
    jest podzielona między te rezystory nie można praktycznie nic powiedzieć.
    Stasuję ceramiki za stabilizatorem LowDrop jeśli w katalogu jest
    gwarantowana stabilność od ESR=0. Niestety oznacza to wymóg konkretnego typu
    stabilizatora od konkretnego producenta bo ten sam typ innego producenta
    może już nie mieć stabilności od ESR=0.
    Można w szereg z ceramikiem dać specjalnie rezystor.
    Problemem jest też równoległe dołączanie wielu kondensatorów 100nF do
    takiego kondensatora o odpowiednim ESR.
    Niedawno spotkałem scalak w którym podawano stabilność z kondensatorem 4,7uF
    o ESR 0.3-5 ohm lub 1-5 ohm jeśli równolegle jest do 10 ceramików 100nF.
    Zastanawia mnie czy jakby w takim przypadku dać 0,3 ohm + ceramiczny 4,7uF i
    całe obciążenie z dowolną ilością kondensatorów dać równolegle do tego 4u7
    godząc się na spadek napięcia na tym 0,3 ohm to czy stabilność jest
    zagwarantowana. Wydaje mi się że tak. Ktoś to wie na pewno ?
    P.G.