  • 21. Data: 2022-02-13 17:33:56
    Temat: Re: Konfiguracja bezpieczników
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > Na export szły?

    Nie na eksport, tylko np. do ww. Wałbrzycha.

    MJ

  • 22. Data: 2022-02-13 18:10:40
    Od: yabba <...@...pl>

    W dniu 12.02.2022 o 22:46, Adam pisze:

    > Trzeba by zacząć: w jakim kraju jest ten blok.
    > Jeśli w Polsce, to raczej nie ma IT - a więc jeśli są tylko dwa przewody,
    > to jeden z nich jest zerem.

    Są jeszcze sieci IT w Polsce. Jest ich mało, ale się zdarzają.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 23. Data: 2022-02-13 18:13:14
    Od: yabba <...@...pl>

> [...]
    >
    > Nie znam sie.
    > Instalacja w bloku jest taka, że są tylko dwa druty.
    > Co będzie jak się da jeden bezpiecznik na jeden drut,

    Zobacz do umowy z dostawcą energii w jakiej konfiguracji pracuje sieć
    zasilająca.

    W zależności od tego co tam znajdziesz to bezpieczniki na obu przewodach
    mogą być albo surowo zabronione albo bezwzględnie nakazane.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 24. Data: 2022-02-13 18:55:09
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dawid Rutkowski napisał:

    > Jakiś czas temu w jakimś wyspiarskim państwie na Pacyfiku zmienili ruch
    > z prawo- na lewostronny, bo tyle aut z Japonii importowali (oczywiście
    > używanych).

    Podobny przypadek był w końcu lat sześćdziesiątych w Szwecji. Gdy zmieniali
    ruch na prawostronny, to na szwedzkich drogach było więcej używanych aut
    z kierownicą po lewej stronie przywiezionych z bogatszych państw Europy,
    niż kupionych w kraju jako nowe z kierownicą z prawej. Najśmieszniejsze,
    że wielu Szwedów na zmianę organizacji ruchu narzekało -- bo to jakoś tak
    głupio i niebezpiecznie siedzieć tak blisko środka drogi i mijanych
    samochodów jadących w przeciwnym kierunku.

    --
    Jarek

  • 25. Data: 2022-02-13 19:02:39
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dawid Rutkowski napisał:

    > Mnie najbardziej dziwi, że ten prąd powrotny w ziemi:
    > - musi trafić z powrotem do elektrowni (jakby w ziemi było mało elektronów),
    > - jakoś do właściwej elektrowni trafia (albo się z lekka czy z mocna mixują,
    > tylko jeszcze problem zgodności faz, bo to jednak chyba AC jest).

    Żaden z elektronów nie wróci do "swojej" elektrowni. Nawet z niej nie
    ujdzie zbyt daleko. Średnia prędkość poruszania się elektronu w miedzianym
    czy aluminiowym drucie to kilka centymetrów na sekundę. A prąd jest
    przemienny, elektrony latają raz wte, raz wew te. Tak po kilka milimetrów
    najwyżej.

    Jarek

    --
    Bez mikroskopu widzę atomy
    Nawet elektron co mknie jak szalony

  • 26. Data: 2022-02-13 19:21:56
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .02.2022 o 18:13 yabba <...@...pl> pisze:

> [...]
    >
    > W zależności od tego co tam znajdziesz to bezpieczniki na obu przewodach
    > mogą być albo surowo zabronione albo bezwzględnie nakazane.

    PGE dla TN-C przy warunkach dla agregatu każe rozpinać też PEN
    przychodzący z trafo.
    W jakim przypadku może być zabronione rozpinanie N?

    TG

  • 27. Data: 2022-02-14 11:31:17
    Od: yabba <...@...pl>

    > PGE dla TN-C przy warunkach dla agregatu każe rozpinać też PEN
    > przychodzący z trafo.
    > W jakim przypadku może być zabronione rozpinanie N?

    Z opisu Autora wątku zrozumiałem, że dyskusja dotyczy instalacji w
    mieszkaniu w bloku, a nie przyłącza od dostawcy energii.

    N można rozłączać w rozdzielnicy mieszkaniowej. Nie można rozłączać PEN
    i PE, ponieważ traci się ochronę przeciwporażeniową.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 28. Data: 2022-02-14 20:52:03
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:slrnt0ihfu.3i1c0.jaros@falcon.lasek.waw.pl>
    user Jarosław Sokołowski pisze tak:

> [...]
    > jakoś tak głupio i niebezpiecznie siedzieć tak blisko środka drogi
    > i mijanych samochodów jadących w przeciwnym kierunku.

    Lepiej niech tam siedzi baba ;)

    --
    Piter

    człowiek chciał być królem planety
    więc matka natura dała mu koronę

  • 29. Data: 2022-02-14 20:54:45
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:ea08b014-9726-4710-88c9-f140fbc76c0bn@googlegr
    oups.com>
    user Dawid Rutkowski pisze tak:

> [...]
    > elektronów), - jakoś do właściwej elektrowni trafia (albo się z
    > lekka czy z mocna mixują, tylko jeszcze problem zgodności faz, bo

    to szkodzi robakom

    powiadomić animalsów!

    --
    Piter

  • 30. Data: 2022-02-14 22:08:48
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    Użytkownik "PiteR" <e...@f...pl> napisał w wiadomości
    > in <news:ea08b014-9726-4710-88c9-f140fbc76c0bn@googlegr
    oups.com>

    > to szkodzi robakom
    >
    > powiadomić animalsów!

    W podręcznikach elektrotechniki rozprawiano o szkodliwości prądów
    błądzących wywoływanych przez trakcję tramwajową bo szyny jednak
    rezystancję mają i jakieś resztki ziemią "wracają". Chodziło
    o korozję elektrochemiczną rur. Ale to był prąd stały.

    Arek