  • 1. Data: 2013-01-31 14:39:13
    Temat: Ładowanie aku NiMH
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Problem dot. ładowarki w bazie słuchawek bezprzewodowych Sennheiser HDR45.
    Słuchawki są zasilane z baterii 2 ogniw NiMH. Na zaciskach ładowarki kiedy
    słuchawki nie spoczywają na nich, jest 12,5 V. Po położeniu słuchawek na
    bazę napięcie spada do właściwego dla NiMH czyli rzędu 2,5-3V. Mam jednak
    poważne wątpliwości czy takie trzymanie, nierzadki całymi tygodniami
    akumulatorków na zasilaczu będącym prawie na pewno źródłem prądowym
    wychodzi im na zdrowie. IMO napięcie na wyjściu ładowarki na biegu luzem
    nie powinno przekraczać górnego napięcia właściwego dla takich aku czyli
    ok. 2,8-2,9V. Wtedy prąd ładowania po naładowaniu aku nie przekraczałby
    prądu samorozładowania. W sytuacji kiedy po osiągnięciu tego poziomu prąd i
    to dosyć nieokreślony dalej płynie IMO mamy nieprawidłowość. Dziwne, bo
    producent poważny.
    Jakie jest wasze zdanie w tej sprawie? Może jednak ograniczyć jakąś diodą
    napięcie biegu jałowego do poziomu 2,9V?
    --
    Jacek

  • 2. Data: 2013-01-31 17:16:29
    Temat: Re: Ładowanie aku NiMH
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 31.01.2013 14:39, Jacek Maciejewski pisze:

    > Jakie jest wasze zdanie w tej sprawie? Może jednak ograniczyć jakąś diodą
    > napięcie biegu jałowego do poziomu 2,9V?

    A spróbuj obciążyć tą ładowarkę przez potencjometr i amperomierz -
    sprawdź jakie będzie napięcie gdy będziesz pobierał prąd równy prądowi
    upływu, czyli coś koło 0,01C dla NiMH.

    Jakub Rakus

  • 3. Data: 2013-01-31 21:53:41
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 31 Jan 2013 17:16:29 +0100, Jakub Rakus napisał(a):

    > A spróbuj obciążyć tą ładowarkę przez potencjometr i amperomierz -
    > sprawdź jakie będzie napięcie gdy będziesz pobierał prąd równy prądowi
    > upływu, czyli coś koło 0,01C dla NiMH.

    Przy obciążeniu opornością 20k napięcie spada o ok. 1 V (z 13 do 12). To
    sytuacja mniej więcej taka jaką postulujesz, bo pojemność baterii to 60mAh.
    Zatem oporność wewnętrzna to ok. 1,7 k. Czyli prąd ładowania aku jest
    jakieś 6,5 mA bez względu na stan naładowania :)
    Na mój rozum tak nie może być.
    --
    Jacek

  • 4. Data: 2013-02-01 20:47:01
    Od: yorgus <y...@t...pl>

    Dnia Thu, 31 Jan 2013 21:53:41 +0100, Jacek Maciejewski <j...@g...pl> napisał:

> [...]
    > Zatem oporność wewnętrzna to ok. 1,7 k. Czyli prąd ładowania aku jest
    > jakieś 6,5 mA bez względu na stan naładowania :)

    a czemu ?
    ogniwa nicd i nimh bez problemu moga znosic trickle charging jezeli
    sa do tego przeznaczone (co zwykle oznacza mniejsza pojemnosc
    w danych gabarytach). Zwroc uwage ze aukumualtorki do telefonów
    bezprzewodowych maja zwykle male pojemnosci, wlasnie dlatego.
    Takie ogniwa musza miec jedna eletrode przewymairowana.

    --
    pozdrawia
    yorgus

  • 5. Data: 2013-02-01 21:12:37
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 1 Feb 2013 19:47:01 +0000 (UTC), yorgus napisał(a):

    > a czemu ?
    > ogniwa nicd i nimh bez problemu moga znosic trickle charging jezeli
    > sa do tego przeznaczone

    IMHO trickle charging to dostarczanie do baterii prądu równego prądowi
    samorozładowania. W przypadku mojej to by było najwyżej 0,6 mA, a jest 6,5
    mA :)
    Wątpię żeby to wyszło ogniwom na zdrowie, dlatego pytam o sens obcięcia
    napięcia wyjsciowego do poziomu charakterystycznego dla naładowanej baterii
    (float charging).
    Jutro zajrzę do tej ładowarki i sprawdzę co tam wymodzili, bo może coś
    popsute :)
    --
    Jacek

  • 6. Data: 2013-02-02 12:11:11
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 1 Feb 2013 21:12:37 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):

    > Jutro zajrzę do tej ładowarki i sprawdzę co tam wymodzili, bo może coś
    > popsute :)

    Ech, mała płytka dwustronna z SMD gęsto upakowanymi. Nic nie rozszyfruję.
    --
    Jacek

  • 7. Data: 2013-02-02 13:42:10
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 31.01.2013 21:53, Jacek Maciejewski wrote:

    > Przy obciążeniu opornością 20k napięcie spada o ok. 1 V (z 13 do 12).

    600uA - czy tak dużo?

    > sytuacja mniej więcej taka jaką postulujesz, bo pojemność baterii to 60mAh.
    > Zatem oporność wewnętrzna to ok. 1,7 k.

    Chyba czegoś nie rozumiem: jaka oporność wewnętrzna? Przecież "opór
    wewnętrzny" - jak to w źródłach prądowych - jest zmienny i niekoniecznie
    liniowo zależny od oporu.

    > Czyli prąd ładowania aku jest
    > jakieś 6,5 mA bez względu na stan naładowania :)

    Żeby to stwierdzić należałoby dobrać rezystor tak, aby napięcie spadło
    do tego ~3V i wtedy policzyć prąd.

    Michoo

  • 8. Data: 2013-02-02 19:03:37
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 02 Feb 2013 13:42:10 +0100, Michoo napisał(a):

    > Chyba czegoś nie rozumiem: jaka oporność wewnętrzna? Przecież "opór
    > wewnętrzny" - jak to w źródłach prądowych - jest zmienny i niekoniecznie
    > liniowo zależny od oporu.
    Ej, chyba nie :) I ja nic nie mówiłem o źródłach prądowych.

    > Żeby to stwierdzić należałoby dobrać rezystor tak, aby napięcie spadło
    > do tego ~3V i wtedy policzyć prąd.
    To jest pewna myśl. W wolnej chwili przetestuję. A nuż jest tam jakiś
    superautomat.

    --
    Jacek

  • 9. Data: 2013-02-04 13:22:05
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 2 Feb 2013 19:03:37 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):

    > To jest pewna myśl. W wolnej chwili przetestuję. A nuż jest tam jakiś
    > superautomat.

    Nie ma. Przy napięciu wyjsciowym rzędu 2,9 V płynie prąd 9 mA, nawet
    większy niż poprzednio liczyłem.
    No to ponawiam pytanie - czy dopuszczalne jest ciągłe (przez czas
    przebywania słuchawek na bazie) podawnie do baterii NiMH 2,4 V/ 60 mAh
    prądu rzędu 9 mA?
    --
    Jacek

  • 10. Data: 2013-02-04 15:07:34
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 04.02.2013 13:22, Jacek Maciejewski wrote:

> [...]
    > No to ponawiam pytanie - czy dopuszczalne jest ciągłe (przez czas
    > przebywania słuchawek na bazie) podawnie do baterii NiMH 2,4 V/ 60 mAh

    OIDP notę katalogową (chyba) panasonica to tricle current powinien być c/40.

    Ale, jest kilka metod "bezpiecznego" ładowania NiMH (a skoro mówisz, że
    jest sporo kaszy smd to raczej ta ładowarka nie jest prostym
    stabilizatorem):
    - przełączenie na trickle charging po wykryciu -dV
    - w przeciwnym wypadku przełączenie na trickle charging po przekroczeniu
    określonego czasu
    - (najbardziej uniwersalne) przełączenie po wykryciu wzrostu temperatury

    Niektóre pakiety NiMH mają coś koło 1.5-1.6V/ogniwo, więc jeżeli bateria
    się nie grzeje to raczej powiedziałbym, że jest ok.

    Michoo