    From: a...@m...uni.wroc.pl
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Lampa
    Date: Thu, 23 Jul 2020 18:26:28 +0000 (UTC)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > rozpatrujemy tylko sam cylinder siatkowy, bo jak w jego srodku jest
    > katoda ..)
    >
    > Ale cylinder ma jeszcze dwa denka, i tam pole mogloby "wnikac" w
    > przeciwna strone.
    > Ale raczej nie wnika.

    > Jak widac cylinder prawie tez.
    > A w zasadzie to prawie dowolny ksztalt zamkniety - analiza jak wyzej,
    > trudniej bedzie przyjac, ze wektor pola jest wszedzie taki sam, ale
    > wezmy taki naladowany duzy szescian.
    > To na jakiejs powierzchni pomiarowej w srodku, maly szescian, czy
    > kula, bedzie pole skierowane raz do wewnatrz, raz do zewnatrz ?

    OK masz racje. Myslalem nie o tym co trzeba. Faktycznie
    wewnatrz przewodzacej powierchni zamknietej nie na statycznego
    pola. Mi to lawiej widziec z potencjalu, on musi byc staly
    w calym obszarze objetym powierchnia.

    Wracajac do lampy: klopot jest dlatego ze myslisz o ladunkach.
    Tzn. z elektrycznie obojetna katoda lampa faktycznie nie
    powinna dzialac. Ale lampe normalnie sie steruje napieciowo.
    Ujemne napiecie miedzy katoda i siatka daje ladunek ujemny
    na siatce i dodatni na katodzie. W obszarze miedzy katoda
    a siatka ladunek siatki nic nie robi. Ale ladunk katody
    przyciaga elektrony i ogranicza prad. Normalnie napiecie
    miedzy siatka a anoda jest dodatnie. To daje dodatni
    ladunek na anodzie, ktory nic nie robi i dodatkowy ujemny
    ladunek na siatce, ktory odpycha elektrony w kierunku
    siatki. Jak elekton przeleci przez siatke to juz ma duza
    szanse doleciec do anody. Czyli tak jak nalezy, nawet dla
    sferycznej siatki z katoda w srodku.

    Jedyna subtelnosc to fakt ze prad steruje sie ladunkiem
    katody, ktory z kolei zalezy od napiecia miedzy katoda
    a siatka. Dzialanie lampy prosciej zrozumiec patrzac
    na potencjal, wtedy widac ze potencjal siatki jest nizszy
    niz potencjal katody, czyli ze siatka powinna "odpychac"
    elektrony. Z punktu widzenia potencjalu dostaje sie
    wlasciwa sile. Liczac ladunkowo wychodzi ze siatka
    w srodku nie odpycha, ale za to katoda przyciaga, i
    efekt w postaci sily dzialajacej na elekton jest taki
    sam jakby siatka odpychala...

    > A mnie sie wydaje, ze taki uklad tez bedzie dzialac, i to z podobnej
    > przyczyny.

    Nie wiem co chciales napisac. Jesli chcialec napisac "nie dziala"
    to nie wiem co "z podobnej przyczyny" ma oznaczac. Dokladniej,
    wezmy uklad trzech wspolsrodkowych sfer, na zewnatrz katoda, w srodku
    siatka, wewnatrz anoda (wiem, tak lamp sie nie robi, ale to
    ma byc eksperyment myslowy). Pole na zewnatrz naladowanego
    cylindra czy sfery jest niezerowe. Pole katody jest
    do pominieca, wszysko jest wewnatrz. Siatka na zewnatrz
    bedzie odpychac elektony i w ten sposob regulowac prad.
    Pomiedzy siatka a anoda anoda bedzie przyciagac elektrony.

    > punktowa byc nie moze, skoro ma byc "na zewnatrz".

    Punktowa moze nie, ale jak zrezydnujemy z symetrii calosci to
    moze byc tak mala jak chcemy.

    > Powiedzmy ze moze byc konstrukcja jak sie dla dzieci rysuje -
    > kanapka - plaska katoda, plaska kwadratowa siatka, plaska anoda.
    > Katoda tu moze byc mala ze az punktowa.
    >
    > Tu siatka nie jest zamkniet? powierzchnia, wiec moje rozumowanie sie
    > nie stosuje.

    To polaczenie jest o tyle kluczowe ze trzeba miec odpowiedni
    ladunek katody...

    --
    Waldek Hebisch