    From: a...@m...uni.wroc.pl
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Lampa
    Date: Thu, 23 Jul 2020 22:37:57 +0000 (UTC)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > U?ytkownik antispam. napisa? w wiadomo?ci grup

    > az takiego wniosku to by nie wyciagal, ale moze ta przewodzaca
    > powierzchnia cos zmienia.

    > Hm, musi byc staly na wewnetrzej czesci tej powierzchni, ale czy musi
    > byc staly w calej objetosci ?
    >
    > No musi, gdyby byl rozny, to gdzies by musialo byc jakies maksimum i
    > minimum.
    > A w otoczeniu tych punktow dywergencja pola bylaby niezerowa, czyli
    > musialby tam byc ?adunek.

    Dokladnie tak

    > Masz racje ... i widac, ze szkolna wiedza sie przydaje :-)

    > Pole elektryczne bierze sie z ladunkow, a nie z jakis tam potencja?ow
    > :-)

    > ale jednoczesnie katoda moze byc podlacznona do "masy".
    > A ?adunek na siatke moze byc wprowadzony jednostronnie - przynajmniej
    > tak mi sie wydaje.

    Zgodzilsmy sie ze pole pochodzace od siatki jest w srodku stale.
    Jak nie ma ladunku na katodzie, to nie ma tez pola. Czyli
    potencjaly katody i siatki sa rowne. Czyli lampa jest sterowana
    zerowym napieciem -- nic dziwnego ze nie ma zmiany pradu...

    To czy katoda jest podlaczona do masy jest nieistotne jak sie
    da zrodlo napieciowe miedzy katoda a siatka. Ladunki w przewodniku
    poplyna tak by potencjaly sie zgodzily, a za roznice potencjalow
    odpowada ladunek katody.

    > Niestety nie mam zadnej lampy, zeby sprawdzic.

    > No wlasnie - katoda polaczona grubym drutem z innymi czesciami ukladu
    > i nie zawsze kontrolowanymi.

    Drucik obwodu katoda-siatka moze byc cieniutki. Taki
    cieniutki drucik daje bardzo male zaburzenie pola. Gruby
    drut to do obwodu katoda-anoda.

    > I dlatego ciagle mi wychodzi, ze ten drucik od katody jest bardzo
    > istotny gdy "przechodzi przez siatke" :-)

    Bez drucika lampa by "chwile" dzialala, pare elektronow by
    ucieklo, potem katoda by sie naladowala dodatnio i pole
    by zatrzymalo reszte elektronow.

    Teoretycznie sterowanie lampy mozna by rozwiazac dajac baterie
    miedzy katoda a siatka. Jak sie da bateryjny odbiornik
    radiowy ze wzmacniaczem to nawet mozna by modulowac sterujac
    radiem. Wtedy nie bedzie drucika ktory przechodzi przez
    siatke: jeden biegun baterii (czy wzmaczniacza) laczymy
    z katoda, drugi z siatka, nic nie przechodzi na zewnatrz.
    Dalej bedzie problem z ladunkiem, ale tym razem na siatce,
    siatka naladuje sie dodatnio i bedzie lapac z powrotem
    elektrony. Jak sie da obwod miedzy siatka i anoda
    by ustalic potencjal i ladunek to powinno dzialac.
    Czyli zamiast drucika przechodzacego przez siatke dwa
    polaczenia do siatki i ogniwo w srodku. Ale po co
    tak kombinowac jak drucik zalatwia sprawe znacznie
    latwiej.

    --
    Waldek Hebisch