    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Sat, 3 Jun 2017 20:37:31 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Łapanie CO2 z powietrza, ponoć Szwajcarzy już łapią
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu sobota, 3 czerwca 2017 00:21:11 UTC+9 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

    > To akurat dziwi najmniej.

    No właśnie, w ludziach najciekawsze jest co ich dziwi najbardziej, a co najmniej :-)

    Jest sobie taka quasi-technologia, którą kilka lat temu podniecał się świat, pod
    tytułem CCS. Carbon Capture and Storage. Znaczy, wywiercić dziurę w ziemi obok
    elektrowni i pompować w nią wszystkie spaliny z kotła, minus azot. Pod ciśnieniem
    przekraczającym punkt krytyczny, bo wtedy CO2 bardzo ładnie wpływa w skały. Mniejsza
    o szczegóły, ważne że okazało się to nieefektywne energetycznie. Jeszcze chodzą po
    świecie jakieś niedobitki tamtej halucynacji, ale to już pojedyncze egzemplarze. No
    więc skoro świat uznał że łapanie dwutlenku węgla tam gdzie jest czysty i nie
    zanieczyszczony świeżym powietrzem jest zbyt dużym wydatkiem pasożytniczym dla
    elektrowni żeby mogła wytwarzać energię na ekonomicznie akceptowalnym poziomie
    kosztów, to teraz jakieś zuchy pokazały maszynkę która pracowicie wyssie ten
    dwutlenek z powietrza gdzie jest go marne 0.03%, pobierając prąd z sieci. Zakładając
    że ten prąd płynie z elektrowni na paliwo kopalne, to jak myślisz, ile ta elektrownia
    musi wytworzyć kilogramów brudnego, polskiego CO2, żeby nasi sympatyczni bohaterowie
    wyłapali jeden kilogram ślicznego, szwajcarskiego dwutlenku? A jeśli nawet oni to
    podłączą do paneli PV, to czy nie lepiej byłoby te panele podłączyć do sieci, a za to
    zamknąć jakąś inną elektrownię węglową czy gazową i w ogóle nie zawracać głowy
    jakimiś fremeńskimi utopiami?