  • 1. Data: 2016-03-24 17:39:04
    Temat: Liczniki na światłach
    Od: Marek <f...@f...com>

    Obok jest dyskusja o tym, że mają zniknąć. Ale ja nie o tym. Ciekawi
    mnie procedura instalacji takiego licznika. Czy musi być wymieniany
    cały sterownik na skrzyżowaniu czy tylko instalowany jest jakiś
    dodatkowy ekspander wciągający te czasy z aktualnie działającego już
    sterownika?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2016-03-24 17:52:14
    Temat: Re: Liczniki na światłach
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
> [...]
    >cały sterownik na skrzyżowaniu czy tylko instalowany jest jakiś
    >dodatkowy ekspander wciągający te czasy z aktualnie działającego już

    Rozwiazan jest zapewne wiecej niz kilka ... ale jesli tam jest jakis
    stary, prosty, tani sterownik, to dolozenie wydaje sie bardzo
    klopotliwe.
    W nowych sterownikach to moze byc opcja, i nawet okablowanie gotowe
    moglo sie zdarzyc.
    [a potem ludzie narzekaja, ze proste swiatla, dwa slupki, kosztuja pol
    miliona :-)]

    Aczkolwiek ... w zasadzie mozna sobie wyobrazic taka mala skrzynke,
    podlaczona pod linie zasilajace zielone i czerwone swiatlo (plus
    zasilanie oczywiscie ... albo nawet i nie), ktora sobie zmierzy czasy
    trwania obu swiatel, i bedzie wyswietlala czas pozostaly do konca.
    I to nawet bedzie dzialalo, o ile glowny sterownik pracuje regularnie.
    Choc moglaby nawet rozpoznawac zmiany programow dobowe czy tygodniowe.

    J.

  • 3. Data: 2016-03-24 17:54:20
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 24 Mar 2016 17:52:14 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Rozwiazan jest zapewne wiecej niz kilka ... ale jesli tam jest
    jakis
    > stary, prosty, tani sterownik, to dolozenie wydaje sie bardzo
    > klopotliwe.

    A miałem dopisać "pytanie do praktyków"...

    --
    Marek

  • 4. Data: 2016-03-24 19:55:02
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Marek wrote:

    > A miałem dopisać "pytanie do praktyków"...

    No to w praktyce ten miś jest zapewne bardzo drogi, bo taki właśnie ma
    być. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 5. Data: 2016-03-24 23:14:46
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-03-24 o 17:39, Marek pisze:
> [...]
    > sterownik na skrzyżowaniu czy tylko instalowany jest jakiś dodatkowy
    > ekspander wciągający te czasy z aktualnie działającego już sterownika?

    Ha ha ha, w cuda wierzysz.

    To jest tak. Wyświetlacz jest na stole zaprogramowany na czasy danego
    skrzyżowania. Następnie jest podłączony - dwuprzewodowo do żarówki
    czerwonej i dwuprzewodowo do żarówki zielonej. Zasilany jest raz z tego,
    raz z drugiego obwodu i zwraca prąd do obwodu, z którego jest w danej
    chwili zasilany, żeby nie wyzwolić zabezpieczenia różnicowego, które by
    przełączyło światła w tryb awaryjny.

    Nie ma żadnej wysokopoziomowej komunikacji między sterownikiem a
    wyświetlaczem, bo kiedy budowano większość sygnalizacji świetlnych, nikt
    nie myślał o takich rozwiązaniach. Tak więc sterownik odlicza czas w
    danym kolorze od momentu zapalenia się stosownej żarówki. Dlatego zwykle
    odliczacze gasną na 4 sek. przed zmianą światła, żeby nie wyszedł zonk z
    rozstrojeniem zegara.

  • 6. Data: 2016-03-24 23:37:23
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 24 Mar 2016 23:14:46 +0100, Tomasz
    Wójtowicz<s...@s...spam.spam.com> wrote:
    > To jest tak. Wyświetlacz jest na stole zaprogramowany na czasy
    danego
    > skrzyżowania.

    Wydawało mi się, że chyba już większość skrzyżowań ma dynamiczne
    czasy, dostosowujące się do aktualnie panującej "gęstości" ruchu...

    > Dlatego zwykle
    > odliczacze gasną na 4 sek. przed zmianą światła, żeby nie wyszedł
    zonk z
    > rozstrojeniem zegara.

    Naiwnie sądziłem, że gasną po to, by kierowcy zamiast gapić się w
    licznik zaczęli już szukać jedynki...

    --
    Marek

  • 7. Data: 2016-03-25 00:39:27
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-03-24 o 23:37, Marek pisze:
    > danego
    >
    > Wydawało mi się, że chyba już większość skrzyżowań ma dynamiczne czasy,
    > dostosowujące się do aktualnie panującej "gęstości" ruchu...

    No i na takich światłach nie ma liczników.

    Teoretycznie dało by się zrobić licznik dla takiego sterownika, o ile
    sterownik modyfikował by czas o co najmniej jeden cykl naprzód i byłby
    jakiś światłowód łączący sterownik z licznikiem. W takim przypadku "w
    tył" płynęłyby informacje o aktualnie wyświetlanym sygnale jako kontrola
    analogiczna do kontroli spalenia żarówki czy prądu różnicowego. Ale to
    by kosztowało grubą kasę (zwłaszcza te elementy kontrolne) i nikt na to
    na razie nie pójdzie, zwłaszcza że eksperci są na razie przeciwko.

    Natomiast na skrzyżowaniach sterowanych całkowicie zdarzeniowo -
    naciśnięcie guzika czy najechanie na pętlę - tam licznika założyć się
    nie da, bo nie ma w zasadzie czegoś takiego jak cykl.

  • 8. Data: 2016-03-25 09:00:18
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 25 Mar 2016 00:39:27 +0100, Tomasz
> [...]
    się
    > nie da, bo nie ma w zasadzie czegoś takiego jak cykl.

    Rozumiem, że nie da się licznika ze stałym cyklem "na światło".
    Ale dlaczego nie może być licznika z czasem pobieranym ze sterownika?
    Chyba producenci sterowników (nowych) już udostępniają interfejs do
    licznika? Nie wyobrażam sobie, żeby było inaczej.
    Liczniki to już dość powszechna rzeczywistość nawet w Chinach na
    prowincji.

    --
    Marek

  • 9. Data: 2016-03-25 10:13:43
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2016-03-25 o 09:00, Marek pisze:

> [...]
    > licznika? Nie wyobrażam sobie, żeby było inaczej. Liczniki to już
    > dość powszechna rzeczywistość nawet w Chinach na prowincji.

    Tylko że od sterownika do wyświetlacza jest parę metrów kabla
    niekoniecznie łatwego do położenia.

    Pozdrawiam

    DD

  • 10. Data: 2016-03-25 11:05:16
    Od: BK <t...@t...nie>

> [...]
    > sterownik na skrzyżowaniu czy tylko instalowany jest jakiś dodatkowy
    > ekspander wciągający te czasy z aktualnie działającego już sterownika?

    Rozwiązania są oczywiście różne. Chyba najpopularniejsze w Polsce jest
    takie, że licznik podłączany jest do przewodów fazowych światła
    zielonego i czerwonego oraz zasilania (zasilanie 'pasożytnicze' powoduje
    problemy, gdyż sterowniki badają sprawność źródeł światła poprzez pomiar
    prądu). Liczniki takie nie są programowane na dane skrzyżowanie tylko
    same mierzą czasy świateł. Przez kilka cykli po włączeniu zasilania
    sprawdzają czy czas cyklu jest stały i w tym czasie nie wyświetlają
    licznika.

    Zatem, instalacja jest dosyć prosta i nie wymaga ingerencji w
    sterowniku. Warunkiem jest oczywiście program stałoczasowy.

    Liczniki komunikujące się ze sterownikiem również istnieją i można je
    spotkać np za wschodnią granicą.

    BK