  • 11. Data: 2016-03-25 12:38:13
    Temat: Re: Liczniki na światłach
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 25 Mar 2016 10:13:43 +0100, Dariusz Dorochowicz
    <_...@w...com> wrote:
    > Tylko że od sterownika do wyświetlacza jest parę metrów kabla
    > niekoniecznie łatwego do położenia.

    Nie przesadzajmy, to nie XIX wiek, można bezprzewodowo. Zresztą skoro
    można położyć kable zasilające wyświetlacz to i można kabel-dane (nie
    wspominając o tym, że dane mogą iść po zasilaniu).

    --
    Marek

  • 12. Data: 2016-03-25 17:08:18
    Temat: Re: Liczniki na ?wiat?ach
    Od: Waldek Hebisch <h...@a...uni.wroc.pl>

    Dariusz Dorochowicz <_...@w...com> wrote:

    > Tylko ?e od sterownika do wy?wietlacza jest par? metr?w kabla
    > niekoniecznie ?atwego do po?o?enia.

    Z kablowago punktu punktu widzenia najprostsze rozwiazanie to
    szyna z liniami zasilania i danych, powiedzmy 2 przewody zasilajace
    i dwa danych (mozna by dane przesylac po zasialniu, ale chyba
    odzielny kabel danych jest w sume prostszy). Przelaczanie mocy
    byloby robione w samych swiatlach. Przy obecnych cenach
    kabli i polprzewodnikow to powinno byc ogolnie najtansze
    rozwiazanie.

    --
    Waldek Hebisch

  • 13. Data: 2016-03-25 20:57:00
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2016-03-25 o 17:08, Waldek Hebisch pisze:

> [...]
    > byloby robione w samych swiatlach. Przy obecnych cenach
    > kabli i polprzewodnikow to powinno byc ogolnie najtansze

    Przy obecnych cenach to pewnie wciągnięcie tych kabli byłoby najdroższe
    i organizacyjnie całkiem skomplikowane. Podejrzewam, że może to wymagać
    sporej ilości papierologii, również po instalacji. Przyznaję - gdybam,
    ale myślę że tak to mniej więcej wygląda.

    Samą transmisję przy takiej ilości przesyłanych danych spokojnie dałoby
    się zrobić po linii zasilającej, tym bardziej, że można by do tego użyć
    DC. Generalnie raczej jeden kabel po prostu - elektrycznie prawie żadne
    wyzwanie.

    Pozdrawiam

    DD

  • 14. Data: 2016-03-25 22:33:48
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

> [...]
    > byloby robione w samych swiatlach. Przy obecnych cenach
    > kabli i polprzewodnikow to powinno byc ogolnie najtansze

    Widzę, że kolejny bujający w obłokach.

    Zgodnie z przepisami każda obwód żarówki musi być kontrolowany na
    ciągłość i zwarcie doziemne. W komorze światła czerwonego są dwie
    żarówki. Spalenie się obydwu powoduje przejście sterownika do trybu
    awaryjnego (pomarańczowy migający), podobnie inne zakłócenia wytrącają
    sygnalizację z pracy. Czasami w trakcie burzy tak się dzieje, bo bliskie
    uderzenie pioruna wzbudza np. zabezpieczenie różnicowe.

    Gdyby to teraz zrobić metodą telesterowania/telemetrii, to każdy jeden
    moduł w sygnalizatorze musiałby mieć komplet czujników i słać po
    magistrali sygnały kontrolne, których ewentualny zanik musiałby wymusić
    przejście wszystkich pozostałych w tryb pomarańczowy migający, czyli
    zamiast 1 elementu wykonującego n operacji nadzorczych, mamy n elementów
    łącznie wykonujących n^2 operacji nadzorczych, które same w sobie nie
    wnoszą nowej korzyści i służą jedynie do lokalnego stwierdzenia
    sprawności systemu.

    Tak byłoby najtaniej... Pozwól, że umrę ze śmiechu.

    Nawet na kolei obwody sygnalizatorów są przełączane i kontrolowane z
    centralnych przekaźnikowni, choć często oznacza to parę kilometrów linii
    niskiego napięcia pomiędzy przekaźnikownią a sygnalizatorem.

  • 15. Data: 2016-03-26 00:31:34
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 25 Mar 2016 22:33:48 +0100, Tomasz
    Wójtowicz<s...@s...spam.spam.com> wrote:
    > Zgodnie z przepisami każda obwód żarówki musi być kontrolowany na
    > ciągłość i zwarcie doziemne. W komorze światła czerwonego są dwie
    > żarówki.

    Przecież w nowych są matryce led a nie żarówki, co wtedy?

    --
    Marek

  • 16. Data: 2016-03-26 01:19:49
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-03-26 o 00:31, Marek pisze:

    > Przecież w nowych są matryce led a nie żarówki, co wtedy?

    Zapytaj tych, co je instalują. Ja się zatrzymałem na etapie żarówki. Ale
    nie ma tak dużo tych ledowych.

    Natomiast np. na kolei semafor led ma fotodiody kontrolujące jego
    świecenie. Komunikacja pomiędzy fotodiodami a przekaźnikownią idzie
    cyfrowo po kablach zasilających, zgodnie z tym co pisze producent:

    http://www.kombud.com.pl/pl/firma/latarnie-sygnalowe
    ,158.html

  • 17. Data: 2016-03-26 13:21:01
    Od: BK <t...@t...nie>

    W dniu 2016-03-26 o 00:31, Marek pisze:

    > Przecież w nowych są matryce led a nie żarówki, co wtedy?

    Zgadza się, praktycznie wszystkie nowe sygnalizacje buduje się z
    wykorzystaniem sygnalizatorów ledowych. W komorze znajduje się bardzo
    tanio wyglądająca chińska przetwornica. Układy nadzorowania w
    sterownikach mierzą prąd (nadzór na brak dla sygnalizatorów czerwonych)
    oraz napięcia (nadzór na nadmiar dla sygnalizatorów zielonych). Na wielu
    skrzyżowaniach sygnalizatory należące do tej samej grupy sygnalizacyjnej
    połączone są równolegle i podłączone do sterownika, który "mierzy" prąd
    w oparciu o spadek napięcia na szeregowo włączonych diodach. W takim
    przypadku uszkodzenie jednej z tych czerwonych nie spowoduje żadnej
    reakcji sterownika.

    Odnośnie sygnalizatorów z wbudowanymi układami sterującymi jest taki
    problem, że ich zastosowania wiąże się z uzależnieniem od jednego typu
    sterownika, który akurat takie inteligentne sygnalizatory obsługuje. W
    Polsce nie spotkałem się z takim rozwiązaniem ale na targach
    międzynarodowych bywają firmy oferujące sygnalizatory sterowane szyną
    can i podobno gdzieś to działa.

  • 18. Data: 2016-03-26 18:24:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 24 Mar 2016 19:55:02 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):

    > No to w praktyce ten miś jest zapewne bardzo drogi, bo taki właśnie ma
    > być. :-)

    Piotrze, ale od wielu lat obowiazuja zamowienia publiczne.
    I wygrywa najtansza oferta w przetargu.

    Oczywiscie jak urzednicy sobie wymysla wymagania dodatkowe, to cena
    rosnie. Np opcjonalne liczniki w przyszlosci, synchronizacja z
    sasiednimi skrzyzowaniami itp.

    No i papierologia - projekt budowlany, projekt elektryczny, projekt
    organizacji ruchu, zezwolenia, zajecie pasa, projekt organizacji ruchu
    w czasie zajecia - i to wszystko do zatwierdzenia przez tychze
    urzednikow ... no i na koszt tychze urzednikow, a dokladniej to
    podatnikow :-)

    Czasy tez sie zmieniaja - dawniej lacznosc z centrala bylaby bardzo
    droga, wiec unikana, dzis pewnie wszedzie modem komorkowy siedzi, a
    moze i swiatlowod ..

    J.

  • 19. Data: 2016-03-26 18:32:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 25 Mar 2016 00:39:27 +0100, Tomasz Wójtowicz napisał(a):

    > No i na takich światłach nie ma liczników.
    > Teoretycznie dało by się zrobić licznik dla takiego sterownika, o ile
    > sterownik modyfikował by czas o co najmniej jeden cykl naprzód i byłby

    O to to - jeszcze nie wyklucza.

    > jakiś światłowód łączący sterownik z licznikiem.

    Nie bardzo rozumiem - sterownik zazwyczaj stoi przy skrzyzowaniu i do
    licznika na slupie raczej zwykly kabel leci. A moze i swiatlowod - ale
    i tak cos muli leciec.

    We Wroclawiu za grube pieniadze wprowadzono tzw ITS - system, gdzie
    tramwaj ma priorytet, np zamyka drzwi i powinno mu sie zapalic zielone
    - i tu juz licznikow sie nie da.

    > Natomiast na skrzyżowaniach sterowanych całkowicie zdarzeniowo -
    > naciśnięcie guzika czy najechanie na pętlę - tam licznika założyć się
    > nie da, bo nie ma w zasadzie czegoś takiego jak cykl.

    Czasy tam jednak sterownik jakies ustala, mozna by je pokazywac ...
    tylko nie bardzo wiadomo po co.

    J.

  • 20. Data: 2016-03-26 19:01:16
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    > Czasy tez sie zmieniaja - dawniej lacznosc z centrala bylaby bardzo
    > droga, wiec unikana, dzis pewnie wszedzie modem komorkowy siedzi, a
    > moze i swiatlowod ..
    >
    > J.
    To tylko teoretyzowanie.

    jp