  • 1. Data: 2010-12-05 22:08:50
    Temat: Linia głośnikowa 100V
    Od: Marcus <m...@a...pl>

    Witam!

    Na forum elektroda, w wątku o 100-woltowych liniach głośnikowych
    znalazłem takie oto zdanie:
    "Zasada nr 1 moc głośników musi być niższa niż moc wzmacniacza. To
    ogólne ale zakładając ze mamy wzmacniacz 200 W możemy podpiąć pod niego
    głośniki o łącznej mocy mniej niż 200 W."
    Czy mógłby to ktoś potwierdzić i ewentualnie wyjaśnić, dlaczego?

    Pozdrawiam
    Marek

  • 2. Data: 2010-12-05 22:43:55
    Temat: Re: Linia głośnikowa 100V
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > o łącznej mocy mniej niż 200 W."
    > Czy mógłby to ktoś potwierdzić i ewentualnie wyjaśnić, dlaczego?

    Odpowiedź masz w pytaniu. 100V - nie możesz przeciążyć "elektrowni".
    Identyczna zasada obowiązuje przy "zwykłych wzmacniaczach" ze 100W nie
    możesz pobrać więcej - grozi to uszkodzeniem wzmacniacza.
    To że podpinasz kolumnę 1000W nie oznacza że ona tyle wezmie - zakładając że
    trzymasz się dopuszczalnego obciążenia np 4R.

    Ot zwykła gra słówek z dwóch wzorów P=U*I i prawa ohma.

    --
    Desoft

  • 3. Data: 2010-12-05 22:53:29
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>

    W dniu 2010-12-05 23:43, Desoft pisze:

> [...]
    > To że podpinasz kolumnę 1000W nie oznacza że ona tyle wezmie -
    > zakładając że trzymasz się dopuszczalnego obciążenia np 4R.

    Co za głupoty?

    Moc głośnika powinna być większa lub równa mocy wyjściowej wzmacniacza.
    Inaczej wzmacniacz pompując np. moc 200W w głośnik 100W go zwyczajnie spali.

    Natomiast wzmacniacz spali się, jeśli impedancja głośnika będzie za
    mała. Impedancja głośnika musi być równa oczekiwanej impedancji
    wzmacniacza. Może być większa, ale wtedy układ będzie cicho grał (mała moc).

  • 4. Data: 2010-12-05 23:06:18
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Tomasz Wójtowicz napisał:

    > Co za głupoty?
    >
    > Moc głośnika powinna być większa lub równa mocy wyjściowej wzmacniacza.
    > Inaczej wzmacniacz pompując np. moc 200W w głośnik 100W go zwyczajnie
    > spali.

    Właśnie nie skorzystałeś z okazji żeby nie gadać głupot...

    Pytanie było o dobór mocy głośników w instalacji radiowęzłowej 100V
    (choć za moich czasów to raczej 120V było standardem). W instalacji
    takiej parametrem ustalonym jest maksymalne napięcie w sieci głośnikowej
    a moc pobierana przez pojedynczy głośnik zależy bezpośrednio od jego
    impedancji po stronie zacisków przyłączanych do sieci (zwykle głośnik
    taki zasilany jest przez transformator głośnikowy).

    I suma mocy pobieranej przez głośniki nie powinna być większa od mocy
    wyjściowej wzmacniacza - dokładnie tak jak już napisano.

    A ty wyrywasz się ze swą wielką mądrością przytaczając zasady
    obowiązujące w przypadku podłączania głośników dopasowanych
    impedancyjnie - zupełnie inny przypadek, masz głośnik, masz jego
    impedancję, masz wzmacniacz przystosowany do tej impedancji i o
    określonej mocy wyjściowej - zaś napięcie wyjściowe wynika wprost z mocy
    u impedancji obciążenia. I tu faktycznie prawdą jest to co napisałeś -
    ale też tylko pod warunkiem że podłączysz głośniki o impedancji zgodnej
    ze specyfikacją wzmacniacza. Do wzmacniacza o mocy 200 W i impedancji
    nominalnej 4Ohm można podłączyć głośniki o impedancji 4 Ohm i mocy nie
    mniejszej niż 200W (no, w praktyce stuwatowe pewnie przeżyją choć
    charczeć będą przy pełnej mocy) ale spokojnie i bez żadnego zagrożenia
    można podłączyć głośniki 8 Ohm 100W - po prostu nie wezmą pełnej mocy.

    A w ogóle to i wzmacniacz z wyjściem napięciowym drobne przeciążenie
    wytrzyma - dwadzieścia - czterdzieści procent po prostu spowoduje
    przysiadanie napięcia w sieci głośnikowej i lekki wzrost zniekształceń.

    --
    Darek

  • 5. Data: 2010-12-06 02:44:15
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    Generalnie wszystko co kolega Darek napisał potwierdzam.
    Dodam tylko od siebie, że pracowałem przez 5 lat w firmie zajmującej się
    m.in. nagłośnieniem PA (czyli własnie 100V)
    i nikt tam super precyzyjnie nie podchodził do tematu - wiadomo, że
    generalnie wzmacniacz powinien być w miarę dopasowany do mocy głośników.

    Ale jeśli nie można było dobrać zbyt dokładnie, to dawalismy raczej większy
    wzmacniacz, niż za mały -bo wiadomo, że przy zbyt małym
    po prostu będzie ew. za cicho, tudzież zacznie coś charczeć.

    Oczywiście kolega Darek ma rację, że tutaj nie mają zastosowania metody
    rodem z sprzętu domowego.
    Generalnie , cała idea sieci 100V to trochę jak elektrownia i podłączane do
    niej żarówki - idzie generalnie o to, że nie da się wziąć
    więcej niż elektrownia da. Mniej można - bez problemu - wzmacniacz się nie
    obrazi.

    Przykładem klasycznym jest właśnie radiowęzeł - nie można powiedzieć, ile
    dokładnie w danym momenie jest podłączonych głośników - bo jeden może być
    włączony - inny nie (często w biurach można spotkać takie głośniki, z
    regulatorem głośności - i każdy sobie nim kręci jak chce).
    Ale można określić ile maksymalnie można podłaczyć głośników o określonej
    mocy.

  • 6. Data: 2010-12-06 05:22:10
    Od: "Remek" <d...@g...com>

    Użytkownik "Dariusz K. Ładziak" napisał:

    > Właśnie nie skorzystałeś z okazji żeby nie gadać głupot...

    Coś ostro pojechałeś i nie do końca słusznie. Przyznam się, że w pierwszej
    chwili pomyślałem tak samo jak Tomasz. I po dokładniejszym przyjrzeniu się
    sprawie okazuje się, że słusznie.

> [...]
    > głośnikowej a moc pobierana przez pojedynczy głośnik zależy bezpośrednio

    Więc nie od jego mocy? Widzisz już błąd w rozumowaniu?

    Remek

  • 7. Data: 2010-12-06 07:34:04
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>

> [...]
    > impedancji po stronie zacisków przyłączanych do sieci (zwykle głośnik
    > taki zasilany jest przez transformator głośnikowy).

    Innymi słowy chcesz powiedzieć, że korzystamy ze wzoru P = U^2/Z, przy
    czym głośniki cechowane są nie Z tylko P i stąd suma mocy głośników nie
    może przekroczyć mocy wzmacniacza, gdyż inaczej impedancja zastępcza
    była by mniejsza od impedancji oczekiwanej przez wzmacniacz i doszło by
    do uwalenia końcówki mocy.

    Jest to odwrotnie niż przy "zwykłym" sprzęcie audio, ale tam głośniki
    cechowane są Z a nie P. Mnie zmyliło to zdanie:

    Bo akurat w tym zdaniu jest podejście do problemu od d..y strony.

  • 8. Data: 2010-12-06 10:58:30
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Co za głupoty?
    >
    > Moc głośnika powinna być większa lub równa mocy wyjściowej wzmacniacza.

    Taaa....., jak masz agregat prądotwórczy 1kVA to podłączasz 200 żarówek po
    100W żeby ich i agregatu nie spalić... :-)

    > Inaczej wzmacniacz pompując np. moc 200W w głośnik 100W go zwyczajnie
    > spali.

    Popatrz elektrownia ma 100MW i mojej żarówki 100W nie spaliła... cuda...

    --
    Desoft

  • 9. Data: 2010-12-06 11:03:41
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Desoft,

    Monday, December 6, 2010, 11:58:30 AM, you wrote:

    [...]

    > Popatrz elektrownia ma 100MW i mojej żarówki 100W nie spaliła... cuda...

    Siakaś mała ta elektrownia ;)

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 10. Data: 2010-12-06 11:03:52
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Jest to odwrotnie niż przy "zwykłym" sprzęcie audio, ale tam głośniki
    > cechowane są Z a nie P. Mnie zmyliło to zdanie:

    > Bo akurat w tym zdaniu jest podejście do problemu od d..y strony.

    Opuściłeś zdanie "gra słówek". :-)
    W obu przypadkach obowiązują te same zasady fizyki. Ale widziane z dwóch
    stron.
    Właśnie gra słówek.

    --
    Desoft