  • 31. Data: 2010-12-07 00:11:19
    Temat: Re: Linia głośnikowa 100V
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Mirek napisał:

> [...]
    > głośniki, bo gdzieś jest za cicho to się dokłada. I nie "uwali" od razu
    > wzmacniacza, bo po pierwsze nie "gramy" zwykle na "full", po drugie
    > dobry wzmacniacz sobie krzywdy nie zrobi. Poza tym głośność czasem i tak
    > trzeba regulować odczepami albo i opornikami, bo równo musi być a
    > głośniki choćby nie wiem jak wyliczył to i tak wybór jest zwykle
    > ograniczony. No i znajomość praw akustyki: słyszałem anegdotkę, że aw
    > pewnej parafii kilka razy przenoszono głośnik z kuchni na plebanii do
    > kościoła "bo panie tamten słychać bardzo dobrze a w kościele tak cicho" ;)

    Dokładnie. Moim rekordem było obciążenie wzmacniacza nominalnie
    czteroomowego obliczeniową impedancją 1.33 Ohm - klient żąda, klient
    płaci - klient nasz pan...

    Działało. Gość ponoć był melomanem - jeden z głośników w sraczu mu
    montowałem (o natrysku nie wspominając). Zniekształcenia nieliniowe
    przeciążonego wzmacniacza melomanowi jakoś nie przeszkadzały...

    Ale płacili dobrze - to co miałem się zastanawiać?

    --
    Darek

  • 32. Data: 2010-12-07 00:15:17
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Irek N. napisał:

    > Ha, Darek, widzisz to nie do końca głupoty są. Ja wiem że ma być o
    > instalacjach napięciowych, ale...
    > Ale w typowym przypadku grajka domowego z grubsza pasuje. Kłopot tylko w
    > określeniu mocy głośnika.

    Głupotą nie było stwierdzenie że w instalacji domowej obowiązują zasady
    takie jak człowiek podał - wyraźnie to napisałem. Głupotą było
    startowanie z zasadami instalacji krótkiej - domowej czy estradowej
    przeciw zasadom obowiązującym w instalacjach rozległych. Dzidziuś coś
    tam w domu obejrzał, dwie ulotki przeczytał i próbuje wielkiego speca
    rżnąć - a o rzeczywistych instalacjach rozgłoszeniowych wie niewiele...

    --
    Darek

  • 33. Data: 2010-12-07 00:30:16
    Od: Marcus <m...@a...pl>

    W dniu 2010-12-06 03:44, sundayman pisze:
> [...]
    > Generalnie , cała idea sieci 100V to trochę jak elektrownia i podłączane
    > do niej żarówki - idzie generalnie o to, że nie da się wziąć
    > więcej niż elektrownia da. Mniej można - bez problemu - wzmacniacz się
    > nie obrazi.
    >
    > Przykładem klasycznym jest właśnie radiowęzeł - nie można powiedzieć,
    > ile dokładnie w danym momenie jest podłączonych głośników - bo jeden
    > może być włączony - inny nie (często w biurach można spotkać takie
    > głośniki, z regulatorem głośności - i każdy sobie nim kręci jak chce).
    > Ale można określić ile maksymalnie można podłaczyć głośników o

    Czy dobrze wiec kminię, że podłączenie głośników o łącznej mocy
    (zdecydowanie) większej niż moc nominalna wzmacniacza może doprowadzić
    do jego uszkodzenia poprzez wymuszenie podawania większej mocy niż jest
    on w stanie z siebie wydać? I że jeśli ta różnica jest stosunkowo
    nieduża, to co najwyżej mogą pojawić się zniekształcenia?
    Mam nadzieję, że zrozumiale to napisałem :)

    Pozdrawiam
    Marek

  • 34. Data: 2010-12-07 00:54:44
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dariusz K. Ładziak napisał:

    > Dwuprzewodowa to zdecydowanie postkomunistyczny wynalazek. W
    > kapitalizmie stosuje się trzy przewody - zero, system rozgłaszania
    > regulowanej głośności (można ustawić głośno, cicho albo wyłączyć)
    > i trzeci przewód - niesciszalny, dla komunikatów bezpieczeństwa.

    Ale u nas, to nad wszystkim czuwała Służba Bezpieczeństwa, więc
    po co trzeci przewód?

    Jarek

    --
    Za twoim przewodem złączym się z narodem.

  • 35. Data: 2010-12-07 06:00:10
    Od: Tomek <...@...z>

    > Oczywiście. Na pracujący głośnik o mocy 500W można patrzeć choćby przez
    > godzinę. I nic. A z żarówką o tej samej mocy lepiej tego nie robić.

    Ale za to można słuchać żarówki, czego lepiej nie robić głośnikiem
    takiej mocy. ;)

  • 36. Data: 2010-12-07 07:50:25
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 07.12.2010 01:11, "Dariusz K. Ładziak" pisze:
    > Działało. Gość ponoć był melomanem - jeden z głośników w sraczu mu
    > montowałem (o natrysku nie wspominając). Zniekształcenia nieliniowe
    > przeciążonego wzmacniacza melomanowi jakoś nie przeszkadzały...
    Niektórzy lubują się w zniekształceniach specjalnie generowanych na
    lampie, ale podłączają kierunkowymi przewodami z miedzi beztlenowej. ;)

    Michoo

  • 37. Data: 2010-12-07 08:42:39
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Dokładnie. Moim rekordem było obciążenie wzmacniacza nominalnie
    czteroomowego obliczeniową impedancją 1.33 Ohm - klient żąda, klient
    płaci - klient nasz pan...

    Nie jest łatwo udowodnić/obliczyć jaką impedancję wyjściową ma wzmacniacz
    niskoomowy. A często spotykane są dwuomowe.
    Kiedyś gdy robiłem wzmacniacze, jako obciążenie stosowałem kawałek drutu z
    żelazka zanurzony w wodzie. Wzmacniacze, szczególnie na dyskretnych dobrze
    znoszą przeciążenia. Fajnie gotowało się wodę na kawałku muzyczki :-)

    --
    Desoft

  • 38. Data: 2010-12-07 08:48:49
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > co najwyżej mogą pojawić się zniekształcenia?
    > Mam nadzieję, że zrozumiale to napisałem :)

    Takie założenia powinieneś przyjąć (tak jak napisane wyżej)
    W praktyce spotyka się wzmacniacze liniowe odporne na zwarcie - szczególnie
    lampowe. Ale miałem w użyciu wzmacniacz (polski PA200 - tranzystorowy) który
    grał kilka minut. Potem wyleciał z niego czarodziejski dym...

    --
    Desoft

  • 39. Data: 2010-12-07 09:29:44
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 06-12-2010 o 23:12:41 Wmak <w...@w...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    > W sieciach średniej wielkości było to 120V, w rozleglejszych 240V,
    > W każdej wsi albo dzielnicy montowane były transformatory obniżające
    > napięcie
    > do 30V - do takiego napięcia były przystosowane najpierw wysokoomowe
    > głośniki
    > elektromagnetyczne (magnes podkowiasty, cewka, kotwica połączona
    > "popychaczem"
    > ze środkiem membrany), później niskoomowe dynamiczne z transformatorami
    > dopasowującymi, w "luksusowych" wersjach transformator po wtórnej
    No to taki mieliśmy na wsi na południu polski, pamietam że jescze na
    początku
    lat 70 to działało, szedł tam program 1 radia.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 40. Data: 2010-12-07 10:43:28
    Od: " Wmak" <w...@W...gazeta.pl>

    Michoo <m...@v...pl> napisał(a):

    > Niektórzy lubują się w zniekształceniach specjalnie generowanych na
    > lampie, ale podłączają kierunkowymi przewodami z miedzi beztlenowej. ;)

    Naprawiałem pewnemu fanatykowi bardzo drogi wzmacniacz lampowy z włoskiej
    manufaktury.
    Trzeszczało na wejściu gramofonowym.
    Okazało się, że aby uzyskać dokładną co do ułamka decybela charakterystykę
    RIAA zamiast precyzyjnych kondensatorów stosowali zwijane foliowe "strojone"
    żyletką, bez zabezpieczenia gołych krawędzi.
    Wzmacniacz z przełącznikiem pentoda/trioda, sama oporność drutu wtórnego
    uzwojenia trafa głośnikowego ponad 1 om, bez ujemnego sprzężenia zwrotnego.
    Dynamiczna oporność wyjściowa ok 4 omów i do tego były właśnie grubości palca
    kable za jakieś chore pieniądze.
    Przy okazji zmierzyłem zniekształcenia - były rzędu kilku procent przy
    nominalnej mocy, bo lampy EL34 się zestarzały.
    Dobrałem je parami - mocniejsza z mocniejszą, słabsza ze słabszą i
    zniekształcenia w obu kanałach spadły do rzędu 0.5%.
    Właściciel jednak z powrotem je powtykał zgodnie z numerkami, "bo były
    fabrycznie dobierane" i tak mu "lepiej brzmiało"