  • 41. Data: 2010-12-07 14:17:39
    Temat: Re: Linia głośnikowa 100V
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    news:slrnifq82e.9km.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

    > Oczywiście. Na pracujący głośnik o mocy 500W można patrzeć choćby przez
    > godzinę. I nic. A z żarówką o tej samej mocy lepiej tego nie robić.

    Chciałem podobnie napisać, ale postanowiłem nie udawać, że nie rozumiem w
    jakim sensie użyte jest słowo "patrzeć".
    P.G.

  • 42. Data: 2010-12-07 23:10:58
    Od: Marcus <m...@a...pl>

    W dniu 2010-12-07 09:48, Desoft pisze:

    > Takie założenia powinieneś przyjąć (tak jak napisane wyżej)
    > W praktyce spotyka się wzmacniacze liniowe odporne na zwarcie -
    > szczególnie lampowe. Ale miałem w użyciu wzmacniacz (polski PA200 -
    > tranzystorowy) który grał kilka minut. Potem wyleciał z niego
    > czarodziejski dym...

    No tak, tylko czy dobrze rozumiem, że chodzi nie o łączną moc nominalną
    głośników, a wynikającą z wyboru odczepów na trafach i "widzianą" przez
    wzmacniacz?
    No bo jeśli mamy np. wzmak 500 W i pięć głośników o nominalnej mocy po
    100 W każdy, to łącznie mają one moc 0,5 kW. Ale jeśli na trafach
    głośnikowych użyjemy odczepów np. 1/4, to głośniki pobiorą tylko 1/4
    mocy nominalnej, co by oznaczało, że można w ten sposób podłączyć cztery
    razy wiece głośników.

    Pozdrawiam
    Marek

  • 43. Data: 2010-12-08 08:09:07
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > użyjemy odczepów np. 1/4, to głośniki pobiorą tylko 1/4 mocy nominalnej,
    > co by oznaczało, że można w ten sposób podłączyć cztery razy wiece

    Dałem przykład na żarówkach i elektrowni.
    Sytuacja jest analogiczna.
    Uważasz że w elektrownii wszyscy się modlą w godzinach szczytu, żeby ludzie
    nie włączyli wszystkich żarówek?
    Możesz podłączyć do 500W wzmacniacza sto stuwatowych kolumienek i ustawić
    ich na 5W. A potem modlić się/odprawiać czary coby ktoś nie podgłośnił.

    Oczywiście możesz konstrukcyjnie ograniczyć pobór mocy przez taką kolumnę.
    Będzie wtedy miała mniejszą moc.

    --
    Desoft

  • 44. Data: 2010-12-08 11:22:32
    Od: "Remek" <d...@g...com>

    Użytkownik "Marcus" napisał:

> [...]
    > (zdecydowanie) większej niż moc nominalna wzmacniacza może doprowadzić
    > do jego uszkodzenia poprzez wymuszenie podawania większej mocy niż jest

    Całkowicie błędne rozumowanie. Nominalna moc głośnika oznacza prawidłowe,
    zgodne z założeniami odtwarzanie dźwięku. Nie znaczt to, że niezależnie do
    czego zostanie podłączony to będzie taką moc pobierał. Ta zalezy od U:Z,
    czyli napięcie podawane przez wzmacniacz podzielone przez impedancję
    głośnika (prawo Ohma się kłania). Czyli jeśli do wzmacniacza o mocy max 1W
    dającego na wyjściu max 1V podłączysz głosnik 100W o impedancji 4 om to
    niczego nie uszkodzisz. Głośnik pobierze 250mW.

    Przestańcie "fachowcy" bić pianę i migiem do książek.

    Remek

  • 45. Data: 2010-12-08 11:27:57
    Od: "Remek" <d...@g...com>

    Użytkownik "Dariusz K. Ładziak" napisał:

    > Nie.

    A szkoda, bo większość tego co piszesz nie trzyma się kupy. Często sam sobie
    przeczysz. Brak Ci po prostu odpowiedniego przygotowania teoretycznego.
    Słyszałeś, że dzwonią tylko nie wiesz w którym kościele. Propagowanie takiej
    "wiedzy" na grupie to zwykłe szkodnictwo. Wprowadzasz czytających w błąd.

    Remek

  • 46. Data: 2010-12-08 11:35:40
    Od: "Remek" <d...@g...com>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał:

    > Smutne i żenujące jest to, ze trzeba tak elementarne rzeczy na tej
    > grupie tłumaczyć :(

    Smutna i żenująca jest niestety Twoja wypowiedź. Jeśli Dariusz K. Ładziak ma
    na myśli skrzynkę z gałką to może i ma rację. Co to ma jednak wspólnego z
    rzeczywistym głośnikiem? Załóżmy, że wtejże skrzynce jest głosnik 2W o
    impedabcji 4 om i tranformatorkiem dopasowującym do 100V i w tej
    konfiguracji pobierze max 2W. Czy jeśli zamiast głośnika 2W wsadze tam 100
    watowy o impedancji 4 om to moc pobierana się zmieni??? Przestańcie bredzić,
    bo czytać się już tego nie godzi. Moc głosnika oznacza praktycznie jego
    wytrzymałość, a nie że tyle pobierze niezależnie od zasilania.

    Remek

  • 47. Data: 2010-12-08 11:37:42
    Od: "Remek" <d...@g...com>

    Użytkownik "Dariusz K. Ładziak" napisał:

    Niestety - minister Handtke swoje zrobił...

    Gimbusy, ot co!

    =====================================

    Dotyczy to przede wszystkim Ciebie. Pewnie nawet nie ukończyłeś tej
    "gimbusówki", bo Twoja wiedza jest żenująco niska.

    Remek

  • 48. Data: 2010-12-08 11:43:26
    Od: "Remek" <d...@g...com>

    Użytkownik " Wmak" napisał:

    > Nominalne napięcie linii radiowęzłowej zależało od wielkości sieci.
    > W sieciach średniej wielkości było to 120V, w rozleglejszych 240V,
    > W każdej wsi albo dzielnicy montowane były transformatory obniżające
    napięcie
    > do 30V ...

    Nareszcie fachowa wypowiedź oznaczająca kogoś kto zna problem. Ciekawe jak
    odniosa się do tego wcześniejsi "mądrale".

    Dodam tylko, że ja zamiast rezystorów ograniczających prąd zwarcia
    stosowałem odpowiednio dobrane żarówki. Przy nominalnym obciążeniu taka
    żarówka miała małą oporność i nie przeszkadzała. Natomiat zwarcie powodowało
    jej świecenie co dawało podwójną korzyść. Pierwsze to oczywiście ograniczała
    prąd, a drugie to jej świecenie wskazywało miejsce przeciążenia.

    Remek

  • 49. Data: 2010-12-08 12:11:39
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Remek" <d...@g...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > bo czytać się już tego nie godzi. Moc głosnika oznacza praktycznie jego
    > wytrzymałość, a nie że tyle pobierze niezależnie od zasilania.

    Odrobina wysiłku intelektualnego wystarczy, aby pojąć, że w "Zasada nr 1..."
    o której jest dyskusja słowo głośnik zostało użyte nie jako sam przetwornik
    prądu na drgania akustyczne, a jako skrzynka podłączana do 100V linii
    głośnikowej i że moc głośników w tym zdaniu oznacza moc faktycznie
    pobieraną.
    Jeśli jesteś aż tak zmęczony, że nie stać Cię na tę odrobinę wysiłku, to
    może warto pomyśleć o paru dniach urlopu (serio).
    A jeśli to nie zmęczenie to sam się zastanów co by z tym zrobić dla swojego
    własnego dobra.
    P.G.

  • 50. Data: 2010-12-08 12:14:41
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Remek,

> [...]
    > bo czytać się już tego nie godzi. Moc głosnika oznacza praktycznie jego
    > wytrzymałość, a nie że tyle pobierze niezależnie od zasilania.

    Próbujesz przebić demagogią Błaszczaka? Będzie trudno...

    Piszemy w kontekście normalnych rozwiązań a nie podłączania wielkich
    glośników do transformatorków o niedopasowanej do nich mocy.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl