  • 1. Data: 2017-04-07 01:46:59
    Temat: Mechanizm "płynący" do zegara
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    Jakiś czas temu była dyskusja, jak działa taki mechanizm.

    Otóż właśnie rozbebeszyłem takiego chińczyka za 8 zł. W środku jest
    jednofazowy silniczek synchroniczny z magnesem trwałym. Magnes
    toroidalny średnicy ok. 3 mm, uzwojenie natomiast ma ze 2 cm, magnetowód
    z pojedynczej warstwy blachy ok. 1 mm. Sądząc po terkocie, silniczek
    jest zasilany częstotliwością ok. 10 Hz (nie mam dobrego miernika na ten
    zakres), z tym że obracając się jałowo jest całkowicie bezgłośny -
    dopiero po złożeniu mechanizmu z powrotem zaczął znowu terkotać.

    Zasilanie R6 1,5V, na płytce oprócz silniczka jest tylko kwarc i jakiś
    scalak zalany na płytce. Ciekawe, że nawet jednego kondensatora nie ma.

  • 2. Data: 2017-04-08 14:07:36
    Temat: Re: Mechanizm "płynący" do zegara
    Od: "jedrek" <wonzespamem@won>

    > jest zasilany częstotliwością ok. 10 Hz (nie mam dobrego miernika na ten
    > zakres)

    Wzmocnij sygnał do poziomu TTL, podziel przez 10 i zmierz okres. Dowiesz się
    czy to faktycznie 10,0000Hz.

  • 3. Data: 2017-04-08 15:58:21
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2017-04-08 o 14:07, jedrek pisze:

    > Wzmocnij sygnał do poziomu TTL, podziel przez 10 i zmierz okres. Dowiesz
    > się czy to faktycznie 10,0000Hz.

    Ale ja nie buduję duplikatu, tylko omówiłem ogólnie na jakiej zasadzie
    to działa, bo parę m-cy wcześniej była tutaj dyskusja, ktoś sugerował,
    że tam jest silnik krokowy.

    Otóż sensu stricto krokowca to nie ma, jest synchroniczny.

  • 4. Data: 2017-04-09 10:07:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 8 Apr 2017 15:58:21 +0200, Tomasz Wójtowicz napisał(a):
> [...]
    > że tam jest silnik krokowy.
    > Otóż sensu stricto krokowca to nie ma, jest synchroniczny.

    To zmniejsz czestotliwosc 10 razy :-)

    Krokowy i synchroniczny silnik sie wiele nie roznia.

    Podejrzewam, ze ten tez jest "krokowy", identyczny jak w "skaczacych"
    zegarkach.

    Ale przy tej czestotliwosci moze i pracuje bardziej jako
    synchroniczny.

    J.

  • 5. Data: 2017-04-09 10:54:27
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Podejrzewam, ze ten tez jest "krokowy", identyczny jak w "skaczacych"
    > zegarkach.
    >
    > Ale przy tej czestotliwosci moze i pracuje bardziej jako
    > synchroniczny.

    Jak kręcę wałkiem silnika do posuwu karetki w drukarce, to też mi gra pod
    palcami, jako krokowy, a w akcji już jakoś nie...

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 6. Data: 2017-04-09 12:21:52
    Od: TurboPascal <t...@g...com>

    W dniu 9 kwietnia 2017 10:54:24 użytkownik HF5BS napisał:

    > Wyobraź pan sobie taką sytuację, pracujesz pan do 67 roku życia,
    > co miesiąc wpłacasz 1000 złotych na ZUS, później dostajesz
    > 700 złotych miesięcznie emerytury. I kto jest złodziejem?
    > (C) Kabaret Neo-Nówka.

    To jest czysta i jawna demagogia! Na ZUS wpłaca się nawet więcej, bo 1172,56 zł.
    Składka emerytalna z tej kwoty to tylko niecałe 500 zł.
    http://zus.pox.pl/skladki-zus-2017.htm

  • 7. Data: 2017-04-09 13:16:35
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Nie pierdol. Ci z neonowki wiedza lepiej.

  • 8. Data: 2017-04-10 10:47:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

    >Jak kręcę wałkiem silnika do posuwu karetki w drukarce, to też mi gra
    >pod palcami, jako krokowy, a w akcji już jakoś nie...

    A w akcji buczy.
    Ale uwaga - w nowych drukarkach juz jest zwykly silnik DC.

    J.

  • 9. Data: 2017-04-10 14:51:26
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

    > A w akcji buczy.
    > Ale uwaga - w nowych drukarkach juz jest zwykly silnik DC.

    Ale chyba wtedy z przesłonką, gdzie za impulsowanie robią przerwy w pasku
    "kliszy", dając impuls fotodiodzie, do łykania kolejnych kroków...?

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 10. Data: 2017-04-10 15:00:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

    >Ale chyba wtedy z przesłonką, gdzie za impulsowanie robią przerwy w
    >pasku "kliszy", dając impuls fotodiodzie, do łykania kolejnych
    >kroków...?

    Zdaje sie, ze gdzies widzialem "wiatraczek" na osi silnika.

    Zero precyzji ... ale widac powtarzalnosc wystarczajaca :-)

    J.