  • 31. Data: 2010-07-22 20:53:58
    Temat: Re: Metody genetyczne a minimum funkcji
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 22 Lip, 18:41, "Borneq" <b...@a...hidden.pl> wrote:
    > Użytkownik "Segmentation Fault" <c...@o...eu> napisał w
    > wiadomościnews:4c4854cc$0$19182$65785112@news.neostr
    ada.pl...

    Pewnie kolega może policzyć, ale numeryczna pochodna zaprzepaszcza
    szybkość i dokładność jaką dają algorytmy gradientowe.

    > Szybko liczy metoda najszybszego spadku ale nie wiadomo jaki współczynnik
    > alfa dobrać.
    Współczynnik coraz mniejszy. Zaczynasz np. od 1 i co iteracje dajesz
    np.
    alpha = alpha * 0.999.

    Możesz też w każdej iteracji dobierać adaptacyjnie długość kroku.

    np tak:

    error = eval( parametry[] );
    g[] = gradient();
    norm = norma( n );
    if( norm < 0.000001 ) koniec;
    step = 0.1;
    sum_step = 0;
    kopia[] = parametry[];
    while( fabs(step) > 0.000001 && fabs(sum_step) < 1.0 ) {
    parametry[1..n] = parametry[1..n] -gradient[1..n] / norm * step;
    tmp = eval( parametry[] );
    if( tmp < error ) {
    error = tmp;
    sum_step += step;
    step = step * +2;
    kopia[] = parametry[];
    } else {
    parametry[] = kopia;
    step = step / -2;
    }
    }

    Pozdrawiam

  • 32. Data: 2010-07-22 21:31:55
    Od: Segmentation Fault <c...@o...eu>

    On 07/22/2010 10:53 PM, Mariusz Marszałkowski wrote:
    ada.pl...

    > Pewnie kolega może policzyć, ale numeryczna pochodna zaprzepaszcza
    > szybkość i dokładność jaką dają algorytmy gradientowe.

    Dlaczego zaprzepaszcza ?

    Powiedział bym, że dla wielu funkcji nie ma istotnego wpływu na szybkość
    ( w sensie ilości iteracji i czasu jednej iteracji).

  • 33. Data: 2010-07-22 22:00:32
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 22 Lip, 23:31, Segmentation Fault <c...@o...eu> wrote:

    > Dlaczego zaprzepaszcza ?
    > Powiedział bym, że dla wielu funkcji nie ma istotnego wpływu na szybkość
    > ( w sensie ilości iteracji i czasu jednej iteracji).
    Ilość iteracji się zwiększa, bo pochodna bywa naliczana niedokładnie.
    Czas
    jednej iteracji się wydłuża, bo jak optymalizujesz 100 parametrów, to
    musisz wywołać 100 razy optymalizowaną funkcję aby ustalić
    pochodną dla każdego parametru.

    Pozdrawiam

  • 34. Data: 2010-07-22 22:20:02
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    slawek pisze:

    > Użytkownik "Mariusz Marszałkowski" <m...@g...com> napisał w
    > wiadomości grup
    g2000yqn.googlegroups.com...

    > Szukamy ekstremum globalnego. Mamy do wyboru algorytmy: losowe,
    > gradientowe, sympleks, studzenie, genetyczne. Czy coś pominąłem?
    >
    > Powtórzenie obliczeń algorytmem tej samej klasy da przypuszczalnie to
    > samo minimum lokalne. A tego nie chcemy.
    Dla dobrze napisanego algorytmu - rzadko, chyba, że to minimum lokalne
    jest w gruncie rzeczy dość dobre.

    > Różne mogą być funkcje i dla
    > niektórych algorytm genetyczny może być lepszy. Ponadto genetyczny
    > nieźle się paralelizuje chyba. Daje radę ze zmiennymi dyskretnymi.
    Pominąłeś takie metaheurystyki jak "kontrolowane wyżarzanie" (chyba, że
    to u Ciebie "studzenie") i tabu search.

    Ztcp kontrolowane wyżarzanie daje często dobre efekty.

    > Random jest zbyt drogi gdy zmienne idą do nieskończoności.

    Algorytmy genetyczne to taki "random na sterydach". Stosowany wtedy gdy
    nie da się lepszej metaheyrystyki dostosować.

    Michoo

  • 35. Data: 2010-07-22 23:30:49
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 23 Lip, 00:20, Michoo <m...@v...pl> wrote:

    > Ztcp kontrolowane wyżarzanie daje często dobre efekty.
    W ogólnym przypadku chyba daje lepsze efekty niż AG.

    > Algorytmy genetyczne to taki "random na sterydach". Stosowany wtedy gdy
    > nie da się lepszej metaheyrystyki dostosować.
    Niestety to jest prawda. Jeśli nie uda się znaleźć dobrego sposobu
    kodowania i krzyżowania osobników to lepiej nie używać AG.

    Pozdrawiam

  • 36. Data: 2010-07-23 05:05:43
    Od: "Borneq" <b...@a...hidden.pl>

    Użytkownik "Borneq" <b...@a...hidden.pl> napisał w wiadomości
    > Szybko liczy metoda najszybszego spadku ale nie wiadomo jaki współczynnik
    > alfa dobrać.

    Można według
    http://www.ikb.poznan.pl/zaklady/komp/dydaktyka/mate
    rialy/metobl/w2.pdf
    strona 37
    Minimalizujemy h szukając minimum jednowymiarowego np. metodą Newtona dla
    minimów:
    xk+1 = xk-f'(xk)/f''(xk) dzieląc pierwszą pochodną przez drugą

  • 37. Data: 2010-07-26 13:21:06
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Mariusz Marszałkowski" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    grup
    g2000yqd.googlegroups.com...
    > Ilość iteracji się zwiększa, bo pochodna bywa naliczana niedokładnie.

    Numeryczna aproksymacja gradientu z wartości funkcji niekoniecznie jest
    mniej wartościowa w porównaniu z gradientem wydzierganym analitycznie.

    > Czas
    > jednej iteracji się wydłuża, bo jak optymalizujesz 100 parametrów, to
    > musisz wywołać 100 razy optymalizowaną funkcję aby ustalić
    > pochodną dla każdego parametru.

    Bynajmniej. Ulegasz błędnemu mitowi wyższości "ścisłych" rozwiązań.

    Analitycznie liczysz 100 pochodnych cząstkowych, masz średnio dwa razy
    dłuższy (liczba operacji) wzór na każdą w porównaniu z samą funkcją. I to
    jak dobrze będzie, bo może być nawet znacznie bardziej złożony, policz np.
    f'(x) = (d/dx) (sin(x)sin(a x)sin(b x)sin(c sin(p sin(q x)))

    Numerycznie liczysz funkcję 1 raz i jeszcze 100 razy, razem 101 razy. Ale
    masz z reguły dużo prostsze wzory niż na pochodne cząstkowe. Więc ten 1%
    narzutu nie znaczy.

    slawek

  • 38. Data: 2010-07-26 13:28:34
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Mariusz Marszałkowski" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    grup
    1g2000yqb.googlegroups.com...
    > Zgoda że AG ma szanse wypaść najlepiej, ale dopiero gdy to będzie
    > baaaardzo
    > trudna funkcja. Dopiero gdy to będzie taka funkcja, że zmiana jednego
    > bitu będzie
    > powodowała bardzo duże wahanie wartości funkcji.

    Wystarczy logarytmiczna funkcja wiarygodności. W aplikacji do konkretnych
    problemów powstaje z funkcji występujących w danych zagadnieniach, a jak
    wiadomo zagadnienia są różne.

    > W przypadku gładkich funkcji jednomodalnych zawsze lepiej wypadnie

    Acha... a jak uprosić aby funkcja wiarygodności była jednomodalna?

    Ja wiem, najlepiej strzyże się łysych.

    > Zastosowanie AG to ostateczność, gdy nic innego nie działa.

    Nie.

    slawek

  • 39. Data: 2010-07-26 13:30:11
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości grup
    > Dla dobrze napisanego algorytmu - rzadko, chyba, że to minimum lokalne
    > jest w gruncie rzeczy dość dobre.

    Zdefiniuj "dobrze napisany algorytm".

    Zdefiniuj "dość dobre minimum".

    > Algorytmy genetyczne to taki "random na sterydach". Stosowany wtedy gdy
    > nie da się lepszej metaheyrystyki dostosować.

    Niezupełnie.

    slawek

  • 40. Data: 2010-07-26 16:29:20
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 26 Lip, 15:21, "slawek" <s...@h...pl> wrote:
    > Użytkownik "Mariusz Marszałkowski" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    > grup
    g2000yqd.googlegroups.com...

> [...]
    > jak dobrze będzie, bo może być nawet znacznie bardziej złożony, policz np.
    > f'(x) = (d/dx) (sin(x)sin(a x)sin(b x)sin(c sin(p sin(q x)))
    Zależy jaka funkcja. W sieciach neuronowych liczę 1000 pochodnych
    cząstkowych
    tak samo szybko jak 1-2 razy funkcję celu.

    > Numerycznie liczysz funkcję 1 raz i jeszcze 100 razy, razem 101 razy. Ale
    > masz z reguły dużo prostsze wzory niż na pochodne cząstkowe. Więc ten 1%
    > narzutu nie znaczy.
    Nie wiem jak się zdarza częściej, chyba częściej dobrze
    zoptymalizowany wzór
    na pochodne jest prostszy.