  • 51. Data: 2020-11-25 13:30:02
    Temat: Re: Miernik "identyczności faz", ale sprytnie.
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:rplf5o$2q2$1$P...@n...chmurka.ne
    t...
    W dniu 2020-11-25 o 11:49, Krzysztof Spera pisze:

    >Szkoda, że to nie jest kumulacyjny pomiar. Jak zgubi w sumie cały
    >okres to nie pokazuje fazy ponad 360 tylko skacze do 0.

    Licznika by im zabraklo ... czasem :-)

    >W każdym razie widać, że czas na pokonanie odległości między
    >gniazdkami jest raczej skąpy. Czasem wskazówka w kilka sekund obraca
    >się o więcej niż 60 stopni (granica szansy na dobre ustalenie czy to
    >ta sama faza).
    >Czasem są też bardzo gwałtowne skoki których nie wiem jak
    >interpretować pamiętając, że wirniki generatorów mają jednak sporą
    >masę.

    No wlasnie - tez mnie zaciekawilo.

    Naprawde takie skoki, czy po prostu czasem cos zakloca pomiar, nie
    aktualizuja, a po chwili wychodzi skok ?

    Czyli pomysl miernika mozemy sobie wsadzic ... tzn takiej realizacji,
    bo jak widac sa lepsze ...

    J.

  • 52. Data: 2020-11-25 13:40:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...
    W dniu 2020-11-24 o 21:03, Cezary Grądys pisze:

    >Nie wiem na ile częstotliwość sieci się faktycznie waha, ale
    >dopuszczone odchyłki są rzędu procent - czyli 10 tysięcy razy większe
    >niż ppm.

    Z tym, ze nam potrzebna stabilnosc krotkookresowa - w ciagu kilku
    minut.

    >Słyszałem, że przerwy w meczach, gdy wszyscy w Polsce włączają
    >czajniki są zauważalnym problemem dla energetyki.

    To nie u nas - to w Anglii.
    U nas to chyba swiatlo w toalecie sie zapala i ewentualnie hydrofor
    uruchamia :-)

    Ale Anglicy przeciez tez lubia piwo :-)

    >Częstotliwość jest chyba wspólna ogólnoeuropejska. Ale jeśli lokalnie
    >(czyli w Polsce) następuje gwałtowna zmiana obciążenia to może to
    >prowadzi to lokalnego przesunięcia fazy związanego z tym ile energii
    >i w którą stronę płynie.
    >Takie przesunięcie fazy być może natychmiast niweczy całą ideę tego
    >pomiaru.

    Z drugiej strony ... czy byloby takie duze? Czy nie wystarczy pare
    stopni ... a z drugiej strony wszystkie europejskiej elektrownie ...

    Jak widac po tych stronach monitorujacych - sa dosc spore.
    Ciekawe.

    A beda jeszcze wieksze, bo teraz duzo mocy z OZE - ktora fluktuuje
    bardziej.

    J.

  • 53. Data: 2020-11-25 13:47:11
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-11-25 o 13:17, J.F. pisze:

    > Kolega nie potrzebuje kalibracji. Chce zmierzyc aktualna czestotliwosc
    > sieci, i wygenerowac sobie taka sama w urzadzeniu.
    > Byleby tylko w ciagu 5 minut nie odplynela.

    Z wcześniejszych wypowiedzi zrozumiałem, że idea polega na ustaleniu
    momentu przejścia przez zero i założeniu, że kolejne przejścia przez
    zero są co dokładnie 20ms.
    P.G.

  • 54. Data: 2020-11-25 15:00:49
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 25/11/2020 11:47, Piotr Gałka wrote:
    > Czujesz różnicę między 1% a 10ppm?

    Czuję, ale miernik jaki mam nie wykazuje zmian f poza swoją precyzję. W
    kontraście z tą stroną gdzie zmiany są relatywnie duże. Ciezko się
    mierzy takie wolne f czymś co mam pod ręką, więc nie mam jak osiągnąc
    większej dokłądności pomiaru w domu.

    Falownik PV pokazuje xx.xy. Zmienia się tylko y. Czyli poniżej 1%, a nic
    nie wiem o precyzji pomiaru tego falwonika.

  • 55. Data: 2020-11-25 15:04:19
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 25/11/2020 11:49, Krzysztof Spera wrote:
    > Na dole mainsfrequency masz kręciołka

    Coś czuje że trzeba będzie, z uzyciem jakiegoś lepszego kwarcu,
    samodzielnie takiego kręciołka zrobić... z czystej ciekawości zerknąłym
    jak się kręci faza w okolicy, mamy tutaj coraz wiecej PV.

  • 56. Data: 2020-11-25 15:18:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup

    >Coś czuje że trzeba będzie, z uzyciem jakiegoś lepszego kwarcu,
    >samodzielnie takiego kręciołka zrobić... z czystej ciekawości
    >zerknąłym

    Mogloby byc ciekawe ... tylko czy trzeba "lepszego kwarcu" ?

    >jak się kręci faza w okolicy, mamy tutaj coraz wiecej PV.

    no coz:
    -system mamy spiety z europejskim - myslisz, ze bylyby wieksze roznice
    ?

    -to PV to chyba ciagle mniejszosc ... ale moze w lokalnej sieci NN juz
    nie ... tylko poczekac na lato,

    -falowniki trzymaja faze sieciową,

    -choc jak bylo pisane - sa wytyczne co jak maja przesuwac w razie
    spadku/wzrostu napiecia.
    Tylko czy wytyczne sa realizowane, czy nauczeni doswiadczeniem wszyscy
    instalatorzy wylaczaja ...

    J.

  • 57. Data: 2020-11-25 15:20:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...

    >Z wcześniejszych wypowiedzi zrozumiałem, że idea polega na ustaleniu
    >momentu przejścia przez zero i założeniu, że kolejne przejścia przez
    >zero są co dokładnie 20ms.

    Mysle, ze zalozyl dokladny pomiar tego okresu.

    I liczyl, ze sie przez pare minut nie zmieni istotnie ...

    J.

  • 58. Data: 2020-11-25 15:23:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup

    >Coś czuje że trzeba będzie, z uzyciem jakiegoś lepszego kwarcu,
    >samodzielnie takiego kręciołka zrobić...

    A tak swoja droga - czy selsyny to sie jeszcze daje na jakim
    zlomowisku znalezc ?

    Bo na oko to bylby swietny do takiego kreciolka, tylko wzorcowe
    50.000Hz mu wygenerowac ...

    Choc z drugiej strony ... selsyny w dobie uC ? Tfu :-)

    P.S. Alternator samochodowy przerobic ? Eee, nie - ciezki, nieporeczny
    :-)

    J.

  • 59. Data: 2020-11-25 15:31:58
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 25/11/2020 15:18, J.F. wrote:
    > Mogloby byc ciekawe ... tylko czy trzeba "lepszego kwarcu" ?

    Może zwykły generator kwarcowy będzie wystarczający.

    > no coz:
    > -system mamy spiety z europejskim - myslisz, ze bylyby wieksze roznice ?

    Tak sobie myślę, że gwałtowne zmiany fazy są niemożliwe w takiej skali.
    Liczę na to że moje napięcie w gniazdu nie kręci się jak kręciołek na
    stronie. Jestem ciekawy jak jest naprawdę z tą fazą. Nawet nie musi być
    w realtime, wystarczyło by zsamplować lekko zmodyfikowaną kartą
    muzyczną, napięcie, kilka h "nagrania" i analizować post factum. Czy
    karty muzyczne mają jako-tako stabilną częstotliwośc samplwania to
    prawdę mówić nie wiem, trzeba by zapytać audiofili, ale mogę się
    dowiedzieć że lepiej na lampach... to lepiej nie pytać.

    > -to PV to chyba ciagle mniejszosc ... ale moze w lokalnej sieci NN juz
    > nie ... tylko poczekac na lato,

    U mnie jest na tym samym kablu co ja, jakieś 6 falowników, w tym mój.
    Sumarycznie pewnie z 40kWp i to raczej niedoszacowuje.

    > -falowniki trzymaja faze sieciową,

    Ale przez to że wpychają prąd na rózne sposoby (w tym wymagane jest w
    pewnych sytuacjach wpychanie mocy biernej) to mam obawy czy ja tego nie
    będę widział jako asymetrii i pływania fazy.

    > Tylko czy wytyczne sa realizowane, czy nauczeni doswiadczeniem wszyscy
    > instalatorzy wylaczaja ...

    W moim jes właczone, choć moc pozorna podczas normalnej pracy nie
    wyskakuje poza dziesiątki Var. Ale za chwile odpalą kilka innych
    elektrowni w okolicy i kto wie co będzie.

  • 60. Data: 2020-11-25 15:33:20
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 25/11/2020 15:23, J.F. wrote:
    > A tak swoja droga - czy selsyny to sie jeszcze daje na jakim zlomowisku
    > znalezc ?

    Mechanicznie mierzyć? O fuj.