  • 1. Data: 2014-03-11 15:13:14
    Temat: Moduły RFM73 - opinie
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

    Potrzebuje kilka praktycznych opinii o tych modułach. Są tanie i łatwo
    dostępne, a trochę by ich było potrzeba, więc pytam sie o opinię.

    Pracować by miały w hali o metalowej konstrukcji, bez specjalnie silnie
    zakłócających urządzeń, w liczbie około stu sztuk ,ale na raz tylko jeden
    by pracował jako nadajnik, reszta w trybie odbioru. Prędkośc przesyłu
    danych w sumie nieistotna, ilość - kilkanaście bajtów co kilka minut.

    --
    Tomasz Szcześniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
    http://www.stareradia.pl - wszystko o przedwojennej radiotechnice

  • 2. Data: 2014-03-11 21:26:15
    Temat: Re: Moduły RFM73 - opinie
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 11-03-2014 15:13, Tomasz Szcześniak wrote:
> [...]
    > by pracował jako nadajnik, reszta w trybie odbioru. Prędkośc przesyłu
    > danych w sumie nieistotna, ilość - kilkanaście bajtów co kilka minut.

    Przeczytaj wątek p.t. "Problem (chyba) ze ścieżka rf do anteny".
    Są tam opinie o chińskich modułach radiowych.
    K.

  • 3. Data: 2014-03-11 23:37:35
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

    Dnia 11.03.2014 John Smith <d...@b...pl> napisał/a:

    > Przeczytaj wątek p.t. "Problem (chyba) ze ścieżka rf do anteny".
    > Są tam opinie o chińskich modułach radiowych.

    Przeczytałem. Specjalnie zachęcająca nie jest. RFM73 nie ma żadnych
    połączeń poza interfejsem SPI do mikrokontrolera, antena jest na płytce
    modułu. Do tego bardzo prosty interfejs, brak konieczności implementacji
    jakichś protokołów.

    Mnie jest potrzebny prosty modem, musze raz na jakiś czas (co kilka
    minut) odczytc na żądanie stan ok 100 urządzeń, dosłownie kilka bajtów
    od każdego. Cena nie jest bardzo istotna, ale przy tych 100 sztukach
    robi różnicę czy jedne noduł kosztuje 10zł czy 100zł.

  • 4. Data: 2014-03-12 00:05:23
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 11 Mar 2014 21:26:15 +0100, John Smith <d...@b...pl>
    wrote:
    > Przeczytaj wątek p.t. "Problem (chyba) ze ścieżka rf do anteny".
    > Są tam opinie o chińskich modułach radiowych.

    Już nie pamiętam kto mi w tym wątku odpisał, konkluzja była taka, że
    chińskie moduly nie trzymają zadanych parametrów i co sztuka inaczej
    się zachowuje. Wątek dotyczył rfm12b, trochę prostszych niż 73 no i
    inne pasmo (868}.
    Mam uruchomionych kilka rfm12b, jeden działa jako nadajnik reszta
    odbiera. Na każdym odbiorniku musze "dostrajać" inaczej pewne
    parametry aby odbieraly poprawnie dane. Np. na nadajniku mam dewiacje
    dla fsk 15kHz a odbiorniki niektóre już odbierają przy pasmie rx
    67KHz a inne muszą mieć min. 270 kHz (dla tego samego nadajnika!),
    każdy egzemplarz zachowuje się inaczej....

    --
    Marek

  • 5. Data: 2014-03-12 00:13:39
    Od: Michał Smolnik <m...@g...com>

    W dniu 11.03.2014 23:37, Tomasz Szcześniak pisze:

> [...]
    > połączeń poza interfejsem SPI do mikrokontrolera, antena jest na płytce
    > modułu. Do tego bardzo prosty interfejs, brak konieczności implementacji

    To jest chińska kopia nRF24J01 z dodanym wzmacniaczem mocy.

    Nie stosowałem, ale dogłębnie studiowałem dokumentację (wybraliśmy inne
    rozwiązanie z powodu nieprzewidywalnej dostępności w długim okresie
    czasu modułu RFM73).
    Nie znalazłem niepokojących informacji, może poza przeciętną (ale nie
    tragiczną) czułością.
    Pytanie, ile w tym jest prawdy, a ile chińskiego myślenia życzeniowego...

    Pozdrawiam,
    --
    Michał

  • 6. Data: 2014-03-12 00:27:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia 11 Mar 2014 22:37:35 GMT, Tomasz Szcześniak napisał(a):
    > Mnie jest potrzebny prosty modem, musze raz na jakiś czas (co kilka
    > minut) odczytc na żądanie stan ok 100 urządzeń, dosłownie kilka bajtów
    > od każdego.

    A moze jakis modul do zdalnego odczytu licznikow ?

    J.

  • 7. Data: 2014-03-12 00:40:00
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 12 Mar 2014 00:13:39 +0100, Michał
    Smolnik<m...@g...com> wrote:
    > To jest chińska kopia nRF24J01 z dodanym wzmacniaczem mocy.

    Co to jest nrf24j01? google nic sensownego nie znajduje...

    --
    Marek

  • 8. Data: 2014-03-12 00:52:01
    Od: Marek <f...@f...com>

    Smolnik<m...@g...com> wrote:
> [...]
    nie
    > tragiczną) czułością.
    > Pytanie, ile w tym jest prawdy, a ile chińskiego myślenia

    A jak ogólnie z pasmem 2.4GHz, mimo, że jest popularne czyt.
    zaśmiecone (wifi, kamery bezprzewodowe) to warto wybierać moduły 2.4?
    Czy pasmo 868Mhz nie jest lepsze?

    --
    Marek

  • 9. Data: 2014-03-12 01:07:56
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

    Dnia 11.03.2014 J.F. <j...@p...onet.pl> napisał/a:
    > A moze jakis modul do zdalnego odczytu licznikow ?

    Nie znam. Do tej pory nie musiałem robić nic co musiałoby się komunikować
    po RF. Teraz zapuściłem szukanie w googlach i sklepach typu TME
    poszukiwaniu rozwiązań i trafiłem na ten moduł. Pasuje mi idealnie,
    prosty w obsłudze, tani i łatwo dostępny. Tyle, że trochę się obawiam
    ich wzajemnego wpływu na siebie, jak taka ilość jendocześnie pracujących
    w bliskim sąsiedztwie urządzeń będzie się zakłócać wzajemnie (np. siejąc
    pośrednią lub podobnie).

  • 10. Data: 2014-03-12 01:07:57
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

    Dnia 11.03.2014 Marek <f...@f...com> napisał/a:
> [...]

    > 67KHz a inne muszą mieć min. 270 kHz (dla tego samego nadajnika!),
    > każdy egzemplarz zachowuje się inaczej....

    Dokumentację do RFM12 czytałem i m.in. dlatego wybrałem RFM73 bo
    wygląda na prostszy w stosowaniu (brak konieczności grzebania przy
    części RF). No i pracują w 2.4GHz, pasma 868 i 433MHz mogą być w
    użyciu w miejscu wykorzystrania tych urządzeń, wolałbym nie musieć
    bawić się w szukanie wolnych kanałów.