  • 21. Data: 2014-03-12 23:08:30
    Temat: Re: Moduły RFM73 - opinie
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 12-03-2014 08:11, Michał Lankosz wrote:

    > Mimo, że nRF24L01 są tańsze, można się spodziewać lepszej jakości?

    Zależy kto to produkuje. Na jakość modułu mają wpływ jego elementy. :)
    W obwodzie anteny występuje obwód "przerabiający" sygnał różnicowy
    transirwera na obwód anteny, zwany balun. W obwodzie tym powinny być
    użyte elementy LC o tolerancji co najwyżej 5%, najlepiej 2%. Chińczyk
    może użyć dowolne, byleby tanie, co skutkuje rozstrojeniem i spadkiem
    siły sygnału, a więc i zasięgu.

    Napisz coś więcej o wymaganiach projektu.
    K.

  • 22. Data: 2014-03-12 23:18:44
    Od: John Smith <d...@b...pl>

> [...]
    > procedurę kalibracyjną jaką kiedyś sobie naskrobałem. Działało to mniej
    > więcej na tej zasadzie:
    > 1. Jeden moduł skalibrowany "ręcznie" wg częstotliwościomierza działał
    > jako nadajnik częstotliwości wzorcowej. Moc wyjściowa ustawiona na minimum.
    > 2. Algorytm w kalibrowanym module ustawiał PLL na częstotliwość
    > nadajnika i robił pomiary RSSI. Przestrajając kwarc za pomocą rejestru
    > Crystal Load Capacitance szukał maksimum sygnału. Wartość zapamiętywał w
    > EEPROM i to była podstawa do inicjalizacji modułu przy starcie zasilania.

    Lepiej ustawiać jednakową częstotliwość niż korzystać z sygnału RSSI,
    jest on obciążony jeszcze innymi parametrami.
    Najlepiej byłoby korzystać z sygnału LQI którego ten moduł niestety nie
    posiada.
    K.

  • 23. Data: 2014-03-12 23:25:51
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-03-11 15:13, Tomasz Szcześniak pisze:
    > Potrzebuje kilka praktycznych opinii o tych modułach. Są tanie i łatwo
    > dostępne, a trochę by ich było potrzeba, więc pytam sie o opinię.
    >
    > Pracować by miały w hali o metalowej konstrukcji, bez specjalnie silnie
    > zakłócających urządzeń, w liczbie około stu sztuk ,ale na raz tylko jeden
    > by pracował jako nadajnik, reszta w trybie odbioru. Prędkośc przesyłu
    > danych w sumie nieistotna, ilość - kilkanaście bajtów co kilka minut.
    To są na nRF24L01(P/plus)? Użytkuję takie moduły, ale w wersji z
    dodatkowym wzmacniaczem w.cz. i zewnętrzną antenką, coś podobnego do
    https://dl.dropboxusercontent.com/u/63992437/%21skle
    p%20-%20NIE%20USUWA%C4%86%21/aukcje/nadajnik%2B/s1.p
    ng
    http://allegro.pl/nrf24l01-2-4ghz-zwiekszony-zasieg-
    1100m-arduino-i4050161650.html
    - i powiem ci tak: w ramach testów, niezależnie od ustawionego bitrate
    od 250kbps do 2Mbps - zasięg pokrywał się prawie idealnie z zasięgiem
    "zwykłego" accespointa 2.4GHz. Tzn dwa sparowane ze sobą urządzenia z
    takimi modułami - gubiły zasięg dokładnie w tym samym miejscu
    (odległości od nadajnika) i warunkach, gdy telefon gubił mi zasięg wifi
    (od accespoita leżącego obok tego nadajnika nRF24L01).

    Nie stosowałem żadnych softwarowych wybiegów p.t. powtarzanie
    transmisji, zmiany kanałów itp - czysta transmisja "numerowanych
    pakietów w eter" i gdy któryś kolejny nr się zgubił - to znak że nie ma
    transmisji. Pewnie zasięg można by troszkę porawić stosując wewnętrzne
    mechanizmy auto-re-send, ale to wymaga włączenia auto-respond w
    odbiorniku, i "adresowania" nadawanych paczek do konkretnego odbiornika,
    czyli pełny ruch obustronny, a w moim przypadku - to było bezcelowe.

    Czyli możesz sobie prosto i tanio obadać docelową lokalizację (dowolnym
    routerem/ap wifi i telefonem z wifi) :)

    A co do obsługi i konfiguracji - pozornie moduły są po spi prosto
    konfigurowalne, ale mają troszkę kwiatków - jak np. konieczność ręcznego
    kasowania flagi "przerwanie - odebrałem pakiet" (a bez tego - nie
    odbierze kolejnego pakietu) mimo, że jest wyłączone generowanie
    zewnętrznego przerwania na tą okazję. Parę nocy straciłem, nim zaczęło
    mi to rozmawiać, bo odbierało mi jeden pakiet i stało aż do resetu ;)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 24. Data: 2014-03-12 23:35:39
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

    On 2014-03-12, Michał Smolnik <m...@g...com> wrote:

    > Nordic nrf24l01
    > Można kupić gotowe moduły z tym chipem na Allegro, taniej niż RFM73.

    Dzięki za informacje, poszukam dokumentacji.

    --
    Tomasz Szcześniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
    http://www.stareradia.pl - wszystko o przedwojennej radiotechnice

  • 25. Data: 2014-03-12 23:35:39
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

    On 2014-03-12, Marek <f...@f...com> wrote:

    > A dlaczego założyłeś. że 2.4 jest "czyste"? Przecież to teraz
    > najczęściej używane pasno...

    Bo w miejscu pracy tych urządzeń nie będzie nic, ani prawie nic
    pracującego na tym paśmie, mogą być mikrofony bezprzewodowe,
    pracujące AFAIR na 868MHz.

  • 26. Data: 2014-03-12 23:44:44
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Tomasz,

    Wednesday, March 12, 2014, 11:35:39 PM, you wrote:

    > Bo w miejscu pracy tych urządzeń nie będzie nic, ani prawie nic
    > pracującego na tym paśmie, mogą być mikrofony bezprzewodowe,
    > pracujące AFAIR na 868MHz.

    Jesteś pewny, że nikt nie wlezie z włączonym telefonem z BT?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 27. Data: 2014-03-12 23:50:01
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-03-12 00:40, Marek pisze:

    > Co to jest nrf24j01? google nic sensownego nie znajduje...

    nRF24L01 (aktualnie - wersja z P/plus w końcówce - ma parę zmian, w tym
    1Mbit>2Mbit większą transmisję itp).
    https://www.sparkfun.com/products/705 - masz tam ciekawe linki

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 28. Data: 2014-03-13 00:36:42
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 12 Mar 2014 22:23:10 +0100, Grzegorz Kurczyk
    <g...@c...slupsk.pl> wrote:
    > Trzeba mieć coś do zmierzenia rzeczywistej częstotliwości pracy
    modułu.

    A właśnie, dlatego nie kakibrowałem bo nie miałem czym zmierzyć
    częstotliwości ;p

    Doczytałem dok. i kalibrację zrobiłem odczutując offset afc ze
    statusu podczas odbierania danych z innego nadajnika, czyli taka
    kalibracja "do nadajnika". Okazało się, że jeden moduł był rozjechany
    na +9 względem nadajnika. Po skorygowaniu C offset wacha się między 0
    a +1. Tylko jednego nie jestem pewien, w dokumentacji na str. 27 i 33
    piszą:

    By reading out the status byte from the receiver, the actual measured
    offset frequency will be reported. In order to get accurate values
    the AFC has to be disabled during the read by clearing the en bit in
    the AFC Control Command.
    Czy trzeba bit AFC (en) wyłączyć tylko podczas odczytu statusu czy ma
    być wyłączony cały czas? Bo jak wyłączę AFC to offset zawsze jest 0
    bez względu na ustawioną C.

    --
    Marek

  • 29. Data: 2014-03-13 00:41:51
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Michał Smolnik napisał:

    > Jeszcze nie wiem, bo też zaczynam testy.

    Ja jeszcze nie ale się przymierzam, 5szt przyszło 2 tygodnie temu z
    azji. Widział ktoś na nich "przedłużacz RS232" najchętniej na 51 tudzież
    pic'e (to akurat mam pod ręką)?

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 30. Data: 2014-03-13 01:04:26
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 13 Mar 2014 00:36:42 +0100, Marek <f...@f...com> wrote:
> [...]
    > statusu podczas odbierania danych z innego nadajnika, czyli taka
    > kalibracja "do nadajnika". Okazało się, że jeden moduł był

    A w ogóle nie rozumiem po co ta cała kalibracja i zabawa z dobraniem
    C skoro moduł ma i tak AFC? Przecież do tego właśnie służy afc, żeby
    skalibrować odchyłki w Fo TX'a... czy jednak nie?

    --
    Marek