    From: Maciek <n...@x...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Naprawy lakieru - diy
    Date: Mon, 6 Jun 2016 14:56:37 +0200

    W dniu 2016-06-06 o 11:46, s...@g...com pisze:
    > Ma ktoś linka do przećwiczonej procedury naprawy lakiery samochodowego?
    > Mam pare felerów które chciałbym naprawić. Nie zależy mi na tym aby
    > super elegancko wyglądało. Starczy aby powstrzymać rdzewienie i jakos żeby "się
    świeciło".

    Trzymaj się lakierów jednego producenta, przynajmniej się nic nie
    powinno pogryźć i powinno się trzymać kupy.
    Ja robiłem amatorsko klapę i poprawki w Focusie zgodnie z propozycją Novola:

    http://www.w114-115.org.pl/forum/img01/1268941602_Na
    prawaelementu.jpg

    > Moja wiedza narazie ogranicza się do:
    > -zeszlifować odłażącą farbe, rdze.
    > -odrdzewić "czymś"
    > -oczyścić
    > -zaszpachlować
    > -zeszlifować szpachle
    > -oczyścić
    > -położyć podkład
    > -pomalować
    > -położyć "klar"
    > -polerować.
    >
    > Niby wiedze mam ale pewnie masy prostych szczegółów mi brakuje.
    > Poratuje ktoś sprawdzonym linkiem?
    > Sprawdzonym na zasadzie że ktoś zrobił rok-dwa temu i przestało gnić.

    Z tego co zrobiłem kiedyś rozeznanie punkt "odrdzewić czymś" można
    pominąć, wpływa zazwyczaj na lepsze samopoczucie amatora lakiernika i
    nic więcej.
    Trzeba sobie uzmysłowić, że nie będzie rdzewieć jeżeli odetniesz blachę
    od czynników zewnętrznych, koniec i kropka.

    Zedrzyj do gołej blachy rdzę, odtłuść i leć na to podkładem epoksydowym
    np. Novol Protect 360. Tworzy mocną powierzchnię odcinającą blachę. Nie
    szlifuj go jak wyschnie.
    Połóż na niego szpachlę (ja nie miałem dużych ubytków więc poszła od
    razu szpachlówka "finish"). Potem szlif szpachli. Ostrożnie. Jeżeli
    przetrzesz do blachy, zabawa na nowo.
    Na to potem lecisz podkładem akrylowym a jak porządnie wyschnie szlif na
    mokro. Na tym etapie musisz zrobić naprawdę gładką powierzchnię bez rys.
    Jeżeli coś spierniczysz będzie widoczne. Przetrzesz do szpachli, zabawa
    na nowo.
    Następnie, odpylenie, odtłuszczenie i jedziesz z kolorem (bazą).
    Do Focusa świetnie przypasowała mi baza z t4w (zapewne znajdziesz jeżeli
    będziesz chciał;-) kupiona na chybił trafił.
    O tyle jestem zadowolony, że lakier perła i ziarnem i kolorem nie
    odstaje od starego na samochodzie.
    Jak położysz bazę nie czekaj za długo tylko leć z klarem. Jeżeli
    prześpisz temat będziesz pytał na grupie "dlaczego odchodzi mi
    bezbarwny" ;-) Klar kładłem po około 30min. od położenia bazy.
    Przez 2 tyg. nie dotykaj lakierowanego elementu, nie czyść, nie
    kombinuj. Niech to wszystko porządnie stwardnieje. Potem możesz
    spolerować na lustro np. Fareclą G3.

    Odstępy czasowe między warstwami lakierów, mieszanie z utwardzaczem i
    wszystko co z tym związane przeczytasz na puszkach.
    O szlifowaniu szpachli jest sporo w necie.
    Reszty niestety nie zastąpi nic jak praktyka, więc na początek dobrze
    jest pobawić się na jakimś badziewiu zanim zacznie się z samochodem.

    U mnie w Foce klapa miała purchle, po takiej aplikacji trzyma się dobrze
    już 2 czy 3 rok, śjakoś tak. Lakierowałem ją od szyby do zagięcia na
    poziomie listwy klapy. Teraz wiem, że poleciałbym całą ;-)
    Co jeszcze z nią zrobiłem to pod listwę nad rejestracją dałem gumowe
    podkładki na śruby tak aby nie skręcać listwy bezpośrednio z blachą klapy.
    Teraz również ;-) pod znaczek Forda wkleiłbym samoprzylepną taśmę gumową
    1mm (taką też zastosowałem na bokach ramki rejestracyjnej, która ma
    tendencję do drgań i niszczenia lakieru klapy).

    aha jeżeli masz problem z rantami drzwi na dole to zedrzyj do gołej
    blachy, na to podkład epoksydowy i potem Tectyl Valvoline-a. Mam tak
    zrobione poprawki pod maską na rantach, nic ich nie rusza.