    Subject: Re: Nieużywane piny w różnych rodzinach układów logicznych
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Fri, 10 Aug 2018 08:15:00 +0200

    W dniu 2018-08-10 o 00:40, Atlantis pisze:
    > Ok, czyli krotko mówiąc:
    >
    > 1) W poniższym układzie dzielnika piny R i S nie powinny wisieć w
    > powietrzy i wskazane jest podpięcie ich do VCC, choćby i wspólnym
    > rezystorem?
    > https://josephftaylor.com/projects/university/ttl-fr
    equency-counter/img/frequency-divider.png

    W przypadku 7474 wejścia R i S powinny być podciągnięte rezystorami do +5V
    Jako wejścia negowane reagują na "0" logiczne. Jeżeli na którymkolwiek z
    wejść R i S jest stan "0" to przerzutnik nie będzie reagował na wejście CLK

    > 2) Podciągając wejście układu TTL lub TTL-LS do stanu niskiego,
    > powinienem zastosować rezystor?

    W układach TTL zawsze można wymusić "0" logiczne zwierając bezpośrednio
    do masy.
    Natomiast "1" logiczna zawsze przez rezystor.

    > 3) Wymuszając stan niski na wejściu układu CMOS mogę go połączyć z masą
    > bezpośrednio?

    Możesz połączyć bezpośrednio z masą.

    Tak samo "1" logiczna może być wymuszana bez rezystora, czyli
    podłączając bezpośrednio do "+".

    O ile w TTL pozostawienie wejść "w powietrzu" niczego groźnego nie robi
    o tyle w CMOS każde niewykorzystane wejście MUSI być spolaryzowane do
    masy lub do "+", ponieważ takie "wiszące w powietrzu" wejście może
    zniszczyć całą strukturę półprzewodnikową scalaka.

    Dlaczego?

    Ano dlatego, że wejścia te mają bardzo dużą oporność wejściową i reagują
    na wszelkie zakłócenia. Nawet zbliżenie ręki do takiego wejścia
    powoduje, że na tym wejściu powstają stany nieustalone, które mogą
    wchodzić w zakres stanów zabronionych. Układy CMOS mają bardzo niski
    pobór energii w stanie statycznym. Jednak w stanie przełączania muszą
    przejść przez stan zabroniony, czyli jest to obszar napięć pomiędzy "0"
    i "1". W tym obszarze napięć CMOS pobiera duży prąd, nawet większy od
    układów TTL. Dzieje się to dlatego, że w tych układach mogą być
    jednocześnie otwarte obydwa tranzystory https://tiny.pl/gvhhv

    Pozostawienie takich stanów wejściowych przez dłuższy czas doprowadzi do
    przegrzania i uszkodzenia struktury półprzewodnikowej scalaka.

    Reasumując:

    Układy TTL pobierają większą moc w stanie statycznym niż CMOS.

    Ale w stanie przełączania CMOS pobierają moc większą od TTL. Wniosek już
    sam się nasuwa, że przy wyższych częstotliwościach pracy, TTL będą
    pobierać mniej energii niż CMOS.