    From: Roman Tyczka <n...@b...no>
    Subject: Re: Numerki portów i IPv6
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Sender: r...@t...no.found
    Date: Mon, 26 Aug 2019 16:11:20 +0200

    On Mon, 26 Aug 2019 15:11:16 +0200 (GMT+02:00), slawek wrote:

    > Jest jedna usługa i jedno IP. Ale jeżeli wybiorę port 666 do
    > ustawienia na nim echo to jak bardzo złamię zakaz IANA - co by
    > nie było instytucji będącej organem Rządu Federalnego USA?! (BTW,
    > IANA zastąpiono PTI, ale to nic nie zmienia.)
    >
    > Jest wyraźnie "shall not" - co według mnie tłumaczy się "nie
    > wolno" tyle że grzecznie sformułowane.

    A wg mnie "nie powinno się", a to dlatego, że ...

    > A że według mnie powinno być "mój serwer moje porty" (czyli adres
    > IP dostaje od jakiegoś Authority, ale co mam pod portami to tylko
    > ja decyduję) nie ma znaczenia. Bo interesuje mnie jakie są
    > reguły/przepisy, a nie jaka jest praktyka.

    ...połączenia sieciowe mają to do siebie, że uczestniczą w nim dwie,
    odrębne i niezależne, jednostki. To z kolei wymaga przyjęcia pewnych
    założeń, czasami zwanych "convention over configuration", które powodują,
    że klient usługi np. telnetu, wie, że aby się połączyć z serwerem trzeba
    się wbijać na port 23, a taki np. klient FTP wie, że musi się łączyć na
    port 21, itd.
    "Nie powinno się" oznacza tym samym, że jak sobie te porty zmienisz to
    pojawia się problem wymuszenia na kliencie łączenia z innym, niż domyślny,
    portem, co będzie kłopotliwe w zorganizowaniu, zatem "shall not" zmieniać
    standardowych portów i mieć problem z bańki, gdy nie trzeba kombinować.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka