  • 1. Data: 2019-08-26 09:51:48
    Temat: Re: Numerki portów i IPv6
    Od: Izaura <d...@d...net>

    On 2019-08-25 16:40, slawek wrote:
> [...]
    >
    > Przy IPv6 szczodrze dano ponad 10**38 adresów, czyli ponad 10**28
    > na łebka, więcej niż liczba Avogadro,
    > więc każdy atom obywatela może mieć własne.
    >
    > Przy portach jest po tolkienowsku shall not i kupa. Albo użyję np.
    > portu 50000 (wolno, obszar niechroniony)
    > i będę zastanawiał się co artysta chciał napisać w rfc o
    > efemerydach... Albo użyję np. 666 i będę miał głęboko
    > w [...] że IANA zarezerwowało ten numer dla gry Doom.
    >
    > Czyli po prostu ktoś przycwaniakował, żeby zrobić numerki portów
    > dobrem rzadkim?
    >
    > Jaki problem jest w tym że na serwerze xyz port 80 to np. IRC?

    Żaden!
    Twój server, to 'se' nim zarządzaj.

  • 2. Data: 2019-08-27 06:58:13
    Od: Izaura <d...@d...net>

    On 2019-08-26 12:04, slawek wrote:

    > Jeżeli napiszę że you shall not czesać się z przedziałkiem, to
    > słusznie będziesz mogła uznać
    > że jest ze mną coś nie teges. Głowa twoja, nijak nie potrafię
    > zmusić cię do, nie potrafię kontrolować itd.
    > Jeżeli IANA pisze że numery portów shall not, to dlaczego mamy do
    > tego się stosować, skoro serwery
    > nasze, IANA nie potrafi zmusić (technicznie and/or prawnie),
    > kontrolować (nikt chyba nie sprawdza,
    > choć być może dałoby się analizować każdy pakiet) itd.?
    >
    > Ale może czegoś nie rozumiem? Może za każdym razem gdy otworzę
    > port 666 to umiera jeden korposzczurek?

    Jeszcze nikt nie umiera. Nostradamus pisał, że 'Nasz 'torrent'
    mocniejszy i pokona 'torrent' wroga".
    Jesli już o coś chodzi to przypisanie usługi do domyślnego portu.
    Lepiej honeypot działa i łatwiej ukryć strategiczne usługi na prywatnych
    portach.

  • 3. Data: 2019-08-27 23:39:31
    Od: Izaura <d...@d...net>

    On 2019-08-27 20:50, slawek wrote:

> [...]
    > którego nie zna zastanie tam jakiekolwiek usługi (nawet a
    > zwłaszcza finger).
    >

    > Oczywiście, gdy ktoś zapodaje adres strony www to tam się czai 80.
    > Ale jak nie zapodaje - to nie oznacza to nic.
    >

    > Negowanie takich faktów przez IANA dowodzi tylko przerostu
    > biurokracji nad rozsądkiem.
    >
    > Złota zasada: nigdy nie tworzyć przepisów których nie da się
    > egzekwować.

    > Ale jeszcze lepiej jakby numer portu był np. 64 bitowy, bo 2**64
    > to trochę więcej niż 10**18. Co w zasadzie pozwala przydzielić po
    > parę portów na łebka i jeszcze trochę zostanie.

    Różne techniki są stosowane w celu penetracji, jak i w celu wykrywania
    owych penetracji.

    Nie chodzi o egzekwowanie, tylko, raczej o niesieni 'kaganka oswiaty'.

    Ta, tylko skąd wziąć te fizyczne zasoby, w które należało by wyposażyc
    najprostszy router?
    Możliwe, że z powodu braku owych zasobów, Internet nie powstał by w ogóle.

  • 4. Data: 2019-08-29 18:25:31
    Od: "PawelS pawel(at)wbcd(dot)pl" <f...@e...org>

    slawek pisze:
    router?Możliwe, że z powodu braku owych zasobów, Internet nie powstał by w ogóle.--
    [...]
    > Jeszcze raz, bo może to gdzieś się zgubiło: jak dla mnie porty
    > mogą być nawet 8 bitowe - ale jeżeli zostanie wykreślony
    > obowiązek rejestracji - tzn. rozmaite Authorities przyznają
    > otwarcie że wolność Tomku w swoim domku i numery portów nie są
    > objęte regulacjami - każdy serwer ma prawo obsługiwać tak jak
    > chcą jego właściciele. A stosowny RFC będzie oznaczony jako
    > obsolete.
    Z całym możliwym szacunkiem jaki mogę rozmówcy zaoferować
    to nikt tego nie zabrania, te rzekome RFC to są zalecenia.
    Szanowny "wolność Tomku w swoim domku", zawsze możesz skonfigurować:
    port 1 dla SSH, port 2 dla SMTP, port 3 dla HTTP, itd.,
    tylko potem nie miej zdziwienia, że posiadany serwer SMTP
    nie odbiera żadnej poczty, a użytkownicy wpisujący w przeglądarkę
    domena.org (lub jaką posiadasz) po dłuższym czasie
    zobaczą komunikat o przekroczeniu czasu na połączenie.
    Chyba nie oczekujesz, że przeglądarka zamieni się w nmap,
    sprawdzi, które porty TCP są otwarte i wyśle żądanie HTTP
    do wszystkich otwartych portów TCP, bo być może na którymś porcie
    jest uruchomiony serwer WWW. Moim zdaniem właśnie w takim celu
    powstały powyższe regulacje, aby w wiadomo było z jakim portem
    nawiązać połączenie w przypadku gdy nie został on podany.