    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Wed, 30 Jan 2019 23:19:36 -0800 (PST)
    Subject: Re: O ładowaniu w samochodzie
    From: Tomalo <r...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 28 stycznia 2019 19:33:59 UTC+1 użytkownik Queequeg napisał:

    > 12,64 V. Jest za to jeszcze ciekawiej, bo podłączyłem aku w samochodzie,
    > odpaliłem i zrobiłem kilka pomiarów.
    >
    > 1. Odczyt z ELM327 jest o kant d... potłuc. ELM pokazywał 13,7 V, miernik
    > podłączony do akumulatora 14,2 V. Więc wygląda na to, że podczas tej
    > godzinnej jazdy, o której pisałem, to napięcie było jednak ok. 14,2 V.

    Jak na uruchomionym silniku z włączonym światłami masz 14,2 V to z całą pewnością
    przyczyną Twoich problemów jest uszkodzony akumulator. Jest on już b. mocno
    zasiarczony i ma tylko jakiś niewielki % swojej pojemności znamionowej. Stary oddaj
    do huty a zakup sobie nowy. Zakup największy jaki jesteś w stanie wsadzić w kontener
    dla akumulatora.

    > 2. Pomiar napięcia między obudową silnika a klemą masową pokazał 31,5 mV,
    > a po włączeniu świateł (ok. 100 W, liczmy 7 A) skoczył do 48,8 mV. Daje to
    > 2,5 mom na przewodzie masowym -- IMO bardzo przyzwoicie. Pokazuje też, że
    > alternator dawał bez świateł 12 A (i na światłach 19 A) -- akurat na
    > grzanie tylnej szyby, zasilanie całości (ECU, radio) i doładowywanie
    > naładowanego akumulatora...

    Taki spadek napięcia nie jest niczym niepokojącym. Co innego gdyby spadek wynosił 0,2
    V lub więcej. Jakiś spadek zawsze będzie. Cudów nie ma. :)

    > Pytanie jaki jest opór na przewodzie plusowym... ale tego raczej w taką
    > pogodę nie sprawdzę (trzeba się kłaść pod samochód, a zimno i pada śnieg).

    Zapnij woltomierze pomiędzy śrubę alternatora (zacisk +) a czop akumulatora.
    Zobaczysz. Jednak moim zdaniem, jeżeli na czopach i pracującym silniku masz 14,2 V to
    przyczyną Twoich zmartwień jest zużyty akumulator.
    Wymiana rozwiąże problem. Przez montażem nowego sprawdź starannie wartość upływu
    napięcia na zamkniętym samochodzie i odczekaj kilka min aby wszystko się pousypiało.
    Wtedy odczytaj wynik.